Gå til innhold
Arkivverket

[#78194] Hægeland (på Neset), Spangereid, Lindesnes


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Per Torgersen fra Stavanger har noen interessante kommentarer i tråd 28415: Åselene Larsdatter Lindesnes Fyr (ca.1683-1767) - Hegelund?, [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28415>Lenke.Jeg oppretter en egen tråd om Hægeland, da kommentaren min ikke berører hans spørsmål om Hegelund-navnet. Torgersen skriver:'Forøvrig er bygdebøkene for Spangereid egentlig samlinger av avskrifter og ikke gårds- og slektshistorie. Her er også slektsnavnet Hegelund mistolket til gårdsnavnet Hægeland (på Neset). En del gårder vest for Grønsfjorden og Lenesfjorden lå tidligere i Spangereid sogn i Lindesnes kommune. De ble på 1960-tallet overført til Austad sogn i Lyngdal kommune. Derfor er det Lyngdal kommune som har gitt ut en skikkelig bygdebok for dette området (Spangereid vest for Lenesfjorden). Lindesnes kommune burde gitt ut bygdebok for (resten av) Spangereid.'Jeg kan være enig i det meste av det Torgersen skriver. Når det gjelder avskriftene i bygdebøkene for Spangereid, eller hva man skal kalle dem, så er vel en del av avskriftene fra kirkebøkene, men uansett må bøkene til Njervne dobbeltsjekkes mot primærkilder.Men jeg grubler litt på kommentaren 'Her er også slektsnavnet Hegelund mistolket til gårdsnavnet Hægeland (på Neset).' Hvor i Spangereid-bøkene er Hegelund blandet sammen med Hægeland? Er det personer i Hægeland-kapitlet som ikke hører hjemme der?(Hægeland (på Neset) interesserer jeg meg en del for, da Robertsen-slekten,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Svarene er 'side 157 i hefte III' og 'ja'.Jeg har ikke bygdebøkene tilgjengelige, men har kopier av noen sider, blant annet de som omhandle Hægeland i Fjorden, men ikke den søndre Hægeland-gården (på Neset). Det kan være at jeg husket feil angående hvilken Hægeland-gård det gjaldt, eller det kan være at det er ført opp personer feil på begge gårdene.På side 157 i hefte III er det tre giftemål der Hegelunder gifter seg. Disse er altså notert under Hægeland i Fjorden. Personene bor dog andre steder og har ikke noe forbindelse med denne gården. For eksempel ble Hans Hansen Hegelund gift i 1752. Forlovelsen var 6. august 1752 og er innført med lettlest skrift i kirkeboken (det er lett å se at det står 'u' og ikke 'a' i navnet).Jeg har hjulpet deg før på forumet og hjelper deg gjerne igjen, hvis det er andre ting med Hægeland på Neset du lurer på, spesielt hvis det dreier seg om 1700-tallet. Av Robertsen på Hægeland har vi f.eks. Kristen som var 56 år i 1707 (dødsskifte i 1719).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til Per for svar. Det kan godt tenkes på at du mente Hægeland (i Fjorden) og ikke Hægeland (på Neset) når du kommenterte mistolkningene i tråd 28415. Nå har jeg ikke gjennomgått alle oppføringene i kapitlet for Hægeland på Neset og dobbeltsjekket i forhold til kirkebøkene, men det er vel noe jeg må gjøre etter hvert (slektsheftet jeg ga ut i fjor omhandlet først og fremst Tobias og Andrea Robertsens etterkommere, så jeg tegnet bare en grov skisse av generasjonene bakover).Når det gjelder ditt eksempel fra Njerve III, s. 157, som omhandler Hægeland (i Fjorden) så er jeg helt enig med deg:Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Spangereid i Audnedal, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1726-1769), Ekteviede 1752-1756, side 207. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16894&idx_id=16894&uid=ny&idx_side=-61>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.