Gå til innhold
Arkivverket

[#78195] Helle Andrea Eriksdatter f. 1855 på Wivestad i Ramnes-Hvor og når døde hun?


Gjest Tor Arne Lundquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Arne Lundquist

HeiHelle Andrea Eriksdatter ble født på Wivestad i Ramnes den 7. mai 1855 og døpt 1.juli 1855.Under folketellingen i 1865 var Helle Andrea Eriksdatter pleiebarn på gården Skjeggerød i Ramnes. Helle bodde da sammen med Anders Knudsen og Anne M. Jørgensdatter.Den 24.mars 1872 får hun en sønn med navnet August Marinius.Der stopper mine spor.....Jeg vet ikke når/hvor Helle Andrea Eriksdatter døde, så om noen kan hjelpe til med dette så hadde det også vært fint.Jeg vet heller ikke om hun giftet seg senere eller fikk flere barn.Det ser også ut til at Helle Andrea Eriksdatter også har benyttet navnet 'Andrine' i stede for Andrea.Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

HeiDette var nok ikke lett å finne ut av, men jeg tror jeg er inne på et riktig spor.Jeg har funnet ei Hella Andrea Karlsen i FT1900 i Tønsberg. Hun bor da i Gunnarsby Sven Foyns gade sammen med Karl Johan Karlsen f.1879 fra Slagen. Her bor også deres datter Klara ... Alvilde Karlsen f.14.10.1898 i Andebu. Det bor også en gutt der med navnet Anders Augustsen som er født i 1890. Dette kan umulig være deres felles sønn???? Kanskje det er Helle (Hella) sitt barnebarn?Har ikke funnet ut hvor/når Helle (Hella) døde, men hennes datter Klara Larsen (f.Karlsen) døde i Tønsberg i 1974. Hadde hun etterkommere?Har noen ytterligere opplysninger i denne saken, mottas dette med TAKK!Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

dåp Helle Andrea: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7780&idx_id=7780&uid=ny&idx_side=-89>Lenke ser ut til at det på siden før døpes en Helle Andrine og må derfor ikke forveksles.FT 1865, Helle Andrine Eriksdatter her : Lenkesistnevnte gift 28.des 1889 vivestad med Jørgen Olson (f. Melaas i Svarstad). Kan her bekrefte at hun bruker navnet Helle Andrine. (Samme far som ved dåp) Lenke bosted Skjeggerødkonfirmasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

HeiTusen takk for den Harald.Var jo egentlig på jakt etter når hun døde, men et ekteskap til som jeg ikke hadde oversikt over var jo interessant.Stemmer det kanskje ikke at det er samme Helle som er gift med Karl Karlsen i 1900. Han jørgen hun ble gift med i 1879 var jo født i 1822.... og Karlsen var jo født i 1879???På den siste lenken står det at brudens far Erik Forss har et mellomnavn som er nytt for meg... kan noen tyde dette?Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

:-) Alltid interessant hva man finner når utenforstående med blanke ark begynner å lete...Det ser ut som Brudens far heter Erik Johannesen Fors/Foss, en god start for å finne neste slektsledd.. (Ble først forvirret av at brudeparets fedre er ført under kolonnen for forlovere.)Siden de har hatt tilknytning til gården Skjeggerød så lenge, kan jeg tenke meg at noen av disse er nevnt i bygdebok for Ramnes. Finnes på biblioteket skulle jeg tro.Jeg tror ikke Helle Andrea Karlsen er samme person, virker underlig at hun skulle gifte seg med en mann som er mer enn 20 år yngre (om jeg forstår det rett). Helle og Andrine er vanlige navn i området på den tiden.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er vigselen mellom Karl Johan og Hella Andrea som viser at det er samme person.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Ramnes i Ramnes, Ministerialbok nr. I 8 (1896-1913), Ekteviede 1897, side 132. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4777&idx_id=4777&uid=ny&idx_side=-107>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Her er Jørgen Olsens død.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Ramnes i Ramnes, Ministerialbok nr. I 8 (1896-1913), Døde og begravede 1896, side 161. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Ja, dette er samme person. Vedl. lenke til folketelling 1900 det refereres til i innlegg (2). Bostedet er det som nå kalles Svend Foyns Arbeiderboliger.Fant Anders Augustsen her (ikke deres barn): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4273&idx_id=4273&uid=ny&idx_side=-33>Lenke han er uekte barn av August M Antonsen (Inderst hos Skjeggerød) og tjenstepige Karine AbrahamsdatterDatter Klara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

HeiDet er kjekt når brikkene faller på plass. Jeg var nesten sikker på at Helle Andrea Eriksdatter og Helle Andrea Karlsen var samme person. Men jeg kan ikke finne noe som tyder på at Helle Andrea og Jørgen Olsen fikk noen barn sammen i den perioden 1889-1896? Når det gjelder datteren Klara som ble født i 1898 finner jeg henne i kirkeboken for Andebu. Hun har 3 fornavn. Det første er Klara det tredje er Alvilde, men det andre klarer jeg ikke å tyde/lese.Jeg finner ikke ut hvor/når Helle og Karl Johan døde.Klara dør i Tønsberg og begraves der i mars 1974. Jeg vet ikke om hun hadde etterkommere.Anders Augustsen (f.1890) skiftet senere navn til Anders Skjeggerød, og bosatte seg i Svelvik. Vet heller ikke om han hadde noen etterkommere, eller når han døde.Takk til Harald og Kirsti for meget viktig informasjon.Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

Hei Harald,Du har vist kommet med ytterigere opplysninger samtidig med at jeg selv var inne i forumet.Under FT 1900 bodde de i Sven Foyns gade i Tønsberg.Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

HeiJeg har funnet Anders Augustsen i Svelvik. Han het vist ikke Skjeggerød, men Skjeggerud.Id 1750122 i gravminner i Norge,Her er nok også hans kone og sønner/svigerdøtre begravet.Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

Helle Andreas datter Klara Larsen (f.Karlsen) fikk i 1918 en sønn som het Aage Larsen. Aage Larsen var født i Tønsberg 23.02.1918 og døde 25.10.2002. Kilde: Dataregister over dødsannonser Tønsbergs BladHadde Aage Larsen etterkommere???Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tor Arne Lundquist

Har funnet ut at Helle Andrea sin 2 (3) mann Karl Johan Karlsen døde den 12.12.1915. Han het da Karl Johan Skjæggerud. Han er begravet på Nøtterøy og var i flg kirkeboka bosatt på Rosanes. I kirkeboka står det en (g) bak navnet, noe som tyder på at han var gift og ikke enkemann når han døde. Det ser derfor ut som om Helle Andrea fortsatt var i live. Har søkt i Dis-norges database over gravminner, men kan ikke finne Helle Andrea Eriksdatter,Olsen, Karlsen eller Skjæggrud i gravminneregisteret. Dette tyder kanskje på at Helle Andrea giftet seg igjen etter at Karl Johan døde i 1915. Hun var i såfall 60 år gammel i dette året, og kan i teorien ha levd i mange år etter dette. Spørsmålet er om hun ble boene på Nøtterøy eller flyttet til en annen kommune. Noen som har noen opplysninger om når/hvor Helle Andrea døde?Mvh Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tor Arne Lundquist

Helle Andrea skal vistnok ha bodd på Framnes i Sandefjord (Sandar) på sine eldre dager. Kan det være slik at hun også døde her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tor Arne Lundquist

Jeg har letet etter Helle Andrea Eriksdatter i FT1910, men jeg finner henne ikke. Kan hun ha dødd mellom 1900 og 1910? Men jeg finner mannen (Karl) hun var gift med i 1900 og datteren Klara som hun fikk i 1898. Karl (Johan) var i 1900 født i Slagen, men i 1910 var han fødestedet Sem??? Han er nå gift med Karen f.12.10.1871. De bor nå i Stokke.Hvor ble det av Helle Andrea???Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

Tusen takk Jon Erik!Da starter jakten på Helle Andreas biologiske foreldre.Far: Erik J. Forss Mor: Karen Sophie JensdatterNoen som har noen opplysninger om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Karen Sophie oppholder seg på Låne-eie i 1855. Det virker umiddelbart vanskelig å finne henne eller barnefaren Erik i 1865-tellinga. De KAN jo være døde! Hvor fant J. i Eriks navn? Har du sjekka inn / utflytta i Ramnes f.eks. 1850 - 1860?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Lundquist

Det er nok stor sansynlighet for at dette er den riktige Karen Sophie Jensdatter.Kan noen tyde farens etternavn og moderens navn?Når døde hun ? Finner henne ikke i FT1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.