Gå til innhold
Arkivverket

[#78196] Flere danske kilder i Digitalarkivet : Krigsstyr København 1717 ?


Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Berit (14), mine ønsker eller forslag om flere danske aktuelle kilder for Digitalarkivet er generelt og ikke knyttet til Krigsstyr for København 1717. Imidlertid har jeg sett på denne kilden og latt meg inspirere. Jeg tror det er en velegnet start å velge dette manntallet.Selvsagt må hovedmanntallet 1717 legges til grunn. Men jeg er sikker på at vi må supplere med ligningsmanntallet, fordi jeg antar, som erfaringsmessig er tilfelle, at det finnes forklaringer og presiseringer i ligningsmanntallet ut over hva som står i hovedmanntallet. (F eks opplysninger om dødsfall, fraflyttinger mv.)Hovedmanntallet er bunder inn i stiv perm. Altså ingen løse blad. Også ligningsmanntallet er innbundet, men dette manntallet er jo mye mindre i omfang. Også litt løsere perm, og jeg husker rett. Hovedmanntallet 1717 er, tror jeg, et sted mellom 14 og 18 cm tykt. Altså svært tykt. Jeg mener det hele siden skal komme med på et foto. Men på grunn av tykkelsen kan det være nødvendig med supplerende foto for å få med seg alt som står innerst mot midten.Kanskje det er andre manntall for er enda bedre egnet som en start. Men jeg er trygg på at dette manntallet i hvertfall er bra. Skriften er meget pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er vanskelig å fotografere så tykke protokoller. En får problemer med dybdeskarpheten. Det vil si at i dårlig lys vil deler av bildet fort bli uskarpt og vanskelig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har kikket litt på de arkivkortene jeg har lagt ut. Fram til 1717 har vi en rekke manntall:1673 Mandtal vedr. Folkeskatt1674-76 Mandtal vedr. Kobberskat (m selvangivelser)1676-78 Mandtal vedr. Krigstyr1678 Mandtal vedr. Folkeskat1678-79 Mandtal vedr. Krigstyr1680 Prinsessestyr (mandtal)1683 Mandtal over hele København vedr. Krigshjelp1684, 85, 86 Grundskat (Mandtal)1684 Kop og Kvegskat (Mandtal)1685 Grundskat (Mandtal)Osv – Årlige forskjellige skattemanntall til og med 1693Egne manntall over ”Ministre, Gejstlige o a kgl betjente vedr. samme Skat)1699 Generalmandtal over Kopskat1704 Mandtal over de 12 Kvarterer til Kopskat1710 Kopi af Mandtal vedr. Folkeskatten1710-11 diverse skattemanntall, krigstyr, ekstraskatt, Kopskat1713 Mandtal vedrørende Krigstyr1714 Liste over umyndige Børns Kapitaler i hele København1714 Krigstyr (Mandtal)1715 diverse Mandtal1716 Forskjellige Mandtal til Krigstyr for alle 12 Kvarterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Personlig har jeg lyst til å se på koppskattmanntallene 1684 og 1799. Om de er lik for Christiania, blir det opplyst om det var mann og kone, og evt antall tjenestefolk. Litt mye å skrive av, men definitivt fint å få på nettet som bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

1684 ja, men 1799 (med tanke på 1801) ligger litt nede på min liste.Men for å realisere det, er kanskje ikke dette forumet egnet for annet enn å kartlegge interessenter (noen har jo 'meldt seg' allerede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er stor forskjell på hovedmanntall og ligningsmanntall. Se f eks hovedmanntallet for Bergen 1714, [url="http://digitalarkivet.uib.no/DA/mt12011714.htm>http://digitalarkivet.uib.no/DA/mt12011714.htm og Lenkesammenlignet med ligningsmanntall 1713, Lenkeog hovedmanntall for Vaterland 1714 (det eneste bevarte for Christiania), Lenkeog et ligningsmanntall for byskatt Christiania 1716,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, dette vet du bedre enn jeg, Tore.Det går an å støtte opp en tykk protokoll med bøker, slik at det blir så flatt som mulig (legge en bok eller to under den siden som 'henger ned'). Det tar litt mer tid, men resultatet kan fort bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vi bør vel alle først lese Ole Degns lille bok om kilder til danske kjøpsteders historie, som er utgitt av Samfundet for dansk Genealogi og Personalhistorie. Kanskje det er nevnt en del øvrige viktige manntall der (sikkert). NSF har bl a boka i biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Til Berit Frank Pagh, ta gjerne direkte kontakt med meg på epost-adresse slektskilder@gmail.comTil Tore. Det var et godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til 34:Hvis det er Ole Degns 'Borgere og bybefolkning', du tænker på, så har den et afsnit om de forskellige former for skat, - men de er omtalt ret generelt. Der er ingen oversigt over f.eks. bevarede skattelister for København.Men det har Kari Thingvold vel allerede klaret på sin hjemmeside med affotograferede kilder under Danmark - København - skatteregnskaber ?Vh, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Javel, og av Karis oversikt kan det se ut til at generalmanntallet for Koppskatt 1699 kan være det mest omfattende (inntil 1716).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.