Gå til innhold
Arkivverket

[#78197] Peder Eliasson, omreisande gjørtlar og hesteskjærar frå Lesja og Anna Sophie?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Født 1852 Døpt i Alta februar 1854: Marthe Marie Her står det Peter Eliassen Bugten og hustru Anne Sofie Hansdatter. Da ble de gift.Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kåfjord i Talvik, Ministerialbok nr. 16 (1847-1857), Fødte og døpte 1854, side 42. LenkeHer er Johan Andersen fra Elvebakken fadder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Andrea døpt 22 juli 1854 Foreldre Johan Andersen Elvebakken og hustru her kalt Pauline Anna Petersdatter.Faddere: Peter Eliassen, Bugten, Crister Nilsen, Elvebakken, Martha Rasmusdatter ib. Karen Marie Knutsd, Bugten, Anne Sofie Hansdatter ib.Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kåfjord i Talvik, Ministerialbok nr. 16 (1847-1857), Fødte og døpte 1855, side 53.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Her gifter Peter og Anne Sofie seg, 9 okt. 1849:Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kåfjord i Talvik, Ministerialbok nr. 16 (1847-1857), Ekteviede 1850, side 124. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Vielsen til Anna Pauline Fredrikke og Johan Andersen, Elvebakken fra Gusdalen. Hans far er Ander Johnsen Heskind.Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kåfjord i Talvik, Ministerialbok nr. 16 (1847-1857), Ekteviede 1854, side 129.Nest siste:LenkeJeg finner ei Anne uten Sofie født 1815 på Lesja med foreldrene Hans Eriksen og Maria Hansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

:-) Hei, jeg jobbet jevnt og trutt med dette uten å sjekke om noe var lagt inn i mellomtiden, Gretthe. Da har vi lagt inn om hverandre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ja, men det var du som fikk skredet til å løsne da du begynte å finne opplysninger i Kåfjord i Talvik. Lurer på når Petter Eliassen døde og hvor dattersønnen Andreas tok veien etter 1875. Har jo funnet noe på en Petter Eliassen litt lenger oppe, men det høyst usikkert om det er rette mannen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Dette er nok Johan som blir ddøpt som uekte i Gausdal 1812. Jeg greier ikke å tyde altm neb jeg tror faren er corporal Andreas.Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 4 (1809-1817), Fødte og døpte 1812, side 190-191Innføring nest sist, side 1Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt oppsummering:Anne Pauline Frederikke / Pauline Anne Frederikke Pettersdatter (Pedersdatter), datter av Petter Eliassen og Anne Sofie Hansdatter, som fikk flere barn 'underveis', men slo seg ned i Finnmark og giftet seg i Kåfjord i Talvik 1850.Anne Pauline Frederikke / Pauline Anne Frederikke:*født i Steigen 1832*konfirmert i Tavik 1851*gift 1. gang 1854 i Kåfjord i Talvik med Johan Andersen Elvebakken, en sønn med ham: Andreas, født 1854, siste og foreløpige spor av Andreas er i Hammerfest i 1875.*gift 2. gang i Hammerfest med Jacob Andreas Olsen, død 1877*gift 3. gang i Hammerfest i 1880 med Herman Pedersen Sjøtun.Dette skulle vel stemme sånn noenlunde?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Kan dette være Andreas, Hammerfest Landsogn:Her blir en uekte sønn Emil Kristian døpt 26. 03. 1876 Far Andreas Johansen, ikke opplyst bosted, men født 1853, med pike Petra Biritte Øverland.Ingen bosted eller alder. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=2001daap&medbilete=&sokpostnr=14#a0>LenkeNytt barn av samme foreldre, fremdeles ugifte: Karl Bernhard Severin. Her er Andreas oppgitt som fisker, og Petra Birgitte er født 1853. Fremdeles ingen bosted på disse to.Petra har også uekte sønn Peter Olai med skipper Johan Christian Johnsen 1883. Tredje leiemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner ellers denne Andreas Johansen i Hammerfest i 1900 - [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f02001&personpostnr=1922&merk=1922>LenkeHan ble gift i Hammerfest 15.12.1890 - Finnmark fylke, Bysoknet i Hammerfest, Ministerialbok nr. 9 (1889-1897), Ekteviede 1891, side 183. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Her er kirkeboka for innføringen av Karl Bernhard og Emil Kristian. Det er i Hammerfest by.Fant en omreisende kvakksalver Peder Knutsen som får et uekte barn. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=2001daap&gardpostnr=51#nedre>LenkeHer er innføringa i kirkeboka. Det er i Hammerfest by. Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Bysoknet i Hammerfest, Klokkerbok nr. 6 (1876-1884), Fødte og døpte 1879, side 12. 1879 Karl Bernhard Severin LenkeEmil Kristian 8 nov 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ad mitt innlegg 44: Denne Andreas er ikke sønn av Johan Andersen og Anne Pauline Frederikke. Spørsmålet er om han er en kandidat som far til Emil Kristian og Karl Bernhard Severin... Men det vet vi jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Grethe,Jeg holder en knapp på at det er riktig Andreas. Her er han losjerende hos familien Øverland, og oppgitt født i Alta 1853.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Gry,Du har helt rett :D, men de to sønnene som Andreas og Petra fikk, døde begge to. Og hvor ble så Andreas og Petra av etterpå? Petra fikk jo et barn til i 1881, med en annen mann.Du er ellers super til å finne opplysninger!Tror jeg trekker meg tilbake nå...God natt til Alta fra Oslo :DGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk Grethe :-)Her er lenke til en annen reisende familie i Finnmark, Fredrik Gustavsen, og det kan se ut som den er inngiftet i Eliassen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Her går det jamen unna! Hjarteleg takk til Gry og Grethe for mange spennande innlegg om denne huslyden. Eg kan etter kvar slå fast at ''nettet tek til ¨snøra seg'' kring Pauline og huslyden hennar, særleh etter at eg òg trueg har funne dødsfallet til første mann hennar på Bugten i Alta i 27.8.1863 (Lenke).~~~~~~~~~~Då vil eg gjerne følgja opp med ei ny oppsummering av Pauline og livet hennar:~~~~~~~~~~Pauline Anna Fredrikke, fødd i Steigen 24.6.1832, eldste barn av Peter Eliassen og Anna Sophie Hansdotter Pedersen.Pauline gifte seg første gongen i Alta (Kåfjord i Talvik) 5.2.1854 med Johan Andersson, som seier seg vera fødd i Gausdal kring 1815. Eg er ikkje so sikker på om det er han som Gry har funne døypt i Gausdal; truleg var Johan òg av reisande folk... Men i alle fall ser han ut til å vera avliden på Bugten i Alta 27.8.1863. Rimelegvis var han arbeidar av yrke... Dei fekk ein son i lag.Pauline gifte seg andre gongen i Hammerfest 20.8.1865 med Jacob Andreas Svendson Olsen, som seier seg vera frå Lesja. Eg trur det er han som er fødd i Levanger, Skogn 27.8.1827. Jacob var fiskar og dagarbeidar, og han og Pauline budde i Hammerfest der Jacob døydde 20.9.1877. Ingen born.Pauline gifte seg so tredje gongen i Hammerfest 7.3.1880 med Herman Pedersen (Sjøthun), fødd i Hafslo i Sogn 2.5.1836. Han flytte nordover i 1862 og hadde vore tenestedreng på handelsstaden på Loppa før han slo seg ned som fiskar i Hammerfest. Han døydde i Hammerfest ved drukning 23.2.1893. Ingen born.Pauline budde i 1900 framleis som enkje i Hammerfest, men ser ikkje ut til å vera avlidi der.~~~~~~~~~~Problem som no står att å løysa:* Kva skjedde med Pauline etter 1900? Flytte ho kan henda attende til Alta og døydde der? Eller flytte ho etter son sin, kvar no enn han kan ha butt...?* Finna det sikre opphavet til Johan Andersson i Alta, ''frå Gausdal''? Eg vil tru han òg har vore av reisande ætt...?* Stadfesta opphavet til Jacob Andreas Olsen fødd i Levanger? Han var sikkert nok òg av reisande ætt...?Eg takkar på ny for alle dei flotte innleggi so langt! De er heilt fantastiske!!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.