Gå til innhold
Arkivverket

[#78198] Leter etter dødsfall, antakelig i Bergen


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Ekteparet David Thorbiørnsen, f. 1766 på Voss, og Alida Maria Elisabeth Anthonisdtr, f. 1769 i Bergen giftet seg i Korskirken i 1791. Paret fill i årene 1792 - 1807 åtte barn, de fire første ble døpt i Korskirken, de fire siste i Domkirken. Den yngste datteren, Karen Elisabeth er min tippoldemor.Men jeg er ikke i stand til å finne dødsfallene til de to foreldrene. Jeg går ut fra at de døde i Bergen eller i nærmeste omegn. Datteren Karen Elisabeth giftet seg i på Askøy i 1832 og hadde da bopel Laxevaag, men jeg har ikke funnet døsfallene til David og Alida der heller. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Har du stussa over at i 1801 er David bakersvend, og brukar etternavnet Schutte i tilleg ?Mens i FT 1815 er han 'Fisker eller Sjømann' ??Er dette ein kallar omskolering ??Dersom han er sjømann, kan han reist ut og forsvunne på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

David kom fra en gård på Voss som het Skutle/Schutle (evt flere skrivemåter). Jeg har mange av forfedrene hans.Jeg har tenkt på at han kanskje kan ha forsvunnet på havet, ja. Blir slike dødsfall registrert noe sted?Men Alida, konen hans må jo ha dødd og blitt begravet på land. Hvis man kan finne dødsfallet hennes, står det kanskje om hun var kone eller enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Å finna han og kona død var vanskelig. Men her er mogelig ein grunn til at David vart omskolert frå bakersvend til sjømann / fiskar: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk, den hadde jeg ikke sett før.Håper fortsatt på at noen kan hjelpe til med å finne de to dødsfallene jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.