Gå til innhold
Arkivverket

[#78211] Helene Jacobsdatter Kråkstad


Gjest Hilde Roos
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Roos

Leter etter hvor Helene Jacobsdatter er født. Hun var gift to ganger. Gift 27/12 1819 med Gunder Joensen(Johnsen)og gift med Andreas Hansen 28/12 1836. Når hun gifter seg for andre gang står det at hennes far heter Jacob Svennings.Er det noen som kan hjelpe? Hun giftet seg begge ganger i Kråkstad. Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Vesterås

Når jeg nå ser i kirkeboken så står det 'død' etter navnet, så da er det vel ikke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ifølge FS er Helene Jacobsdtr f 30-1-1794 i Spydeberg, med foreldre Jacob Svennungsen og Anne Kieldsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Takk for hjelpen. Det kan jo være at det er henne som er født i spydeberg.Har sett på dåpsbøkene og der synes jeg at far`s etternavn er Sveningsen men det er litt vanskelig og lese. Erfaringen er jo at etternavn ble forandret etter hvert. Kan jo våre at de ikke skrev hele etternavnet på far når hun giftet seg for andre gang for der står det Svennings som far etternavn.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Trenger tydehjelp av kirkebok Kråkstad 1813-1824. s 320. nr 16. Dette kan jo være Helene Jacobsdatter som har flyttet til Kråkstad. Synes det står at hun er født i Spydeberg og da er det jo riktig med påstanden over. Dette gjelder da innflyttet Til Kråkstad.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Tusen takk for hjelpen. Da går jeg ut ifra at det er riktige personer jeg har funnet.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I Spydeberg bygdebok bind 1 del 2 side 970 under Hushagan står det at Jacob Svennungsen (ca 1754- ) var 1. gang med Ann Christensdatter (ca 1758-1789) og 2. gang med Anne Kielsdtr (ca 1771- ). I 1. ekteskap var det en datter – Johanne (1786-1787) I 2.ekteskap var det tre barn Anne (1791- ) Hellene (1794- ) og Sten (1797- ) I 1801 bodde familien på en plass under Lund, men bygdeboka for den delen av kommunen er såvidt jeg vet, ennå ikke trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Takk for svaret.Tror kanskje Anne Kielsdatter var fra Kråkstad født 1771 og de giftet seg der 25/3 1790 men er ikke sikker på om det er rette person.Hennes far heter Kiel Svendsen. Jacob Svennungsen er enkeman og er fra Spydeberg så da må det vel være riktige personer jeg har funnet?Han var forøvrig soldat når han giftet seg med Anne Kielsdatter.Mvh Hilde Roos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Nytt forsøk på å legge inn følgende tekst:Trygve Viks notater om Kråkstadfamilier på 1700-tallet er lagt ut som PDF på Ski slektshistorielags hjemmeside.http://www.skislekt.no/Follo/follo/Ka-Kr.PDFAv dem går det frem at han kom frem til samme reultat som du har gjort.1 Anne Kjellsdatter var i følge Vik datter av Kjell Svensen på Gryteland i Kråkstad i hans ekteskap med Mari Hansdatter.2 Kjell (1738-1793) var sønn av Sven Jensen på Gryteland og Agar Kjellsdatter fra Hauger i Ås3 Mari (omkring 1744- 1774) var fra Støttum i Vestby og datter av Hans Trondsen og Marte Paulsdatter.4 Sven ( -1779) var sønn av Jens Svensen ( - skifte 1726) på Gryteland og Synni Hansdatter fra Hvitstein i Vestby.5 Agar ( -1803) var datter av Kjell Olsen på Hauger i Ås og Agar Andersdatter Fane ( -1758)8 Jens var sønn av Sven ( - før 1661) og Siri på Gryteland.11 Agar var datter av Anders Halvorsen Fane på Holstad i Ås.Fane-familien er omtalt flere ganger blant annet på DIS Slektsforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Tusen takk for informasjonen.Har sjekket de digitale bøkene i Kråkstad og der står det at mor til Anne Kielsdatter er Helvig Ottersdatter.Hun døde ca 3 uker etter Annes fødsel. Begravd 6/5 1771. Har også sjekket opplysninger om fødte barn og Kiel Svendsen var gift tre ganger og første gang med Helvig Ottersdatter.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.