Gå til innhold
Arkivverket

[#78219] Kristiane Marie Johannesdatter f på Biri 1861.


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

I Veldre bodde det en familie Emgelstad. De finnes med faren Arnt og moren Kristiane ved folketellingen 1900 i Vardal. De hadde mange barn. Datteren Ågot Arntsdatter er født 12 mai 1896 på Brøttum i Ringsaker. Faren, Arnt Johansen er født på øvre Gjestvang-eie 6 des 1854, Nes i Hedmark, nå en del av Ringsaker. Han døde vel i Byflaten på Veldre uten at jeg har lett opp noen dødsdato. Engelstadnavnet tror jeg familen tok etter stedet de bodde på i Veldre. Arnt var gift med Kristiane Marie Johannesdatter fra Biri Ekteskapet står oppført i Nes ministerialbok 18 Mar 1881. Klokkerboka mangler eller er ikke lagt ut på nettet. Presten skrev meget sluskete og jeg tyder Kristianes farsnavn til Johannes Svendsen, men det kan være feil. Noen kilder sier at Kristiane Marie er født 1861 og noen sier 1859. Hun døde nok også i Byflaten. Dette folket flyttet mye rundt. Kristiane ble født på Biri, gift på Nes. De bodde i Gaupen, på Brøttum, i Vardal, i Veldre og altså på Nes. Arnt var skomaker.Jeg finner ikke Kristiane som født på Biri og får dermed ikke verifisert hennes opphav. Heller ikke ser det ut til at kirkeboka for Biri er lagt ut komplett og jeg finner dermed ikke hennes konfirmasjon dersom hun er konfirmert på Biri. Jeg har sikkert oversett noe!Er det noen som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dersom Vardal noen gang har vært en del av Biri, så har du sikkert rett Hans. Men uansett. Det var bra du la ut lenken! -:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Etter et raskt gjennomsyn, det kan være hun som er født 13. november og døpt 26 des 1828, men det er et par til som må avklares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Beklager Thor..mente Vardal og skrev Biri, ja ja sånn kan det gå i farten. Jeg finner heller ikke fødselen eller konfirmasjon til Kristiane. Finner ikke ekteskap i Ringsaker..så de er vel gift et annet sted da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men du såg smiletegnet bak Hans? Jeg synes å huske jeg gjorde slike en gang jeg også! .......... Eller korrekt, jeg leser i kilden og skriver noe helt annet og har det først kommet inn på PC'n så er det litt av en prøvelse når du ikke lenger sitter med kilden! Kanskje går det flere år før du oppdager feilen, kanskje oppdager du den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

her er vel muligens vielsen til arnt og kristiane nr 9: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Ministerialbok nr. 4 (1852-1886), Ekteviede 1881, side 314. Permanent sidelenke: Lenkemulig du hadde den selv men så at noen her ikke fant den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

Når det gjelder og kirkebøker i den aktuelle perioden, så står følgende om de: 48 Biri prestegjeld Ved prestegårdsbrann i 1890 ble kirkebøkene for 1789-1814 og 1854-1877 samt en del av embetsarkivet ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Som vanlig Else K. meget bra! Og i Parasisviken bodde ved ft 1865 Matias Svendsen, 44 år. Sannsynligheten for at det er broren er vel muligens høg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Biri er vanskelig. Muligens er denne Matias Svendsen 44 år i 1865 født på Klundby-eie?I så fall er foreldre: Svend Andersen og Ingeborg Tollefsdatter som altså bodde på Klundby-eie i 1822. Deres Matias er født 9 jan 1822 og døpt 26 jan 1822. Fortsatt står det att å finne ut om dette folket hadde en sønn Johannes. Og i så fall - hvor ble det av denne Johannes Svendsen?? Her må jeg nok ha hjelp av spesialister på Biri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans Myre: Jeg tror faktisk de hadde med seg Engelstad-navnet fra Nes for jeg ser Josefine Engelstad (søster av Arnt) flytter til Xtiania i 1881 fra Nes.Men Johannes Svendsen evt fra Biri er det ikke enkelt å finne. Det skal være en oppi Gudbrandsdalen som faktisk arbeider med Engelstadslekta, så dersom han kan finnes, så er det mulig saken kan løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Til innlegg (14): Ved Svend Andersen Klundbyeies død 8.2.1850 oppgis følgende barn: Tollef 34 år på Moen, Mathias 27 år på Klundby og Karen 21 år på Klundbyeie. Altså ingen sønn Johannes Svendsen. Jeg finner ingen som heter Johannes Svendsen i Biri i det aktuelle tidsrom. Han er ikke i Biri i 1865, og ikke død der 1859-1865. Kanskje han bare har bodd midlertidig i Biri? Når folketellinga for 1910 kommer i desember får vi kanskje nøyaktig fødselsdato for Kristiane Marie. Ellers kan nok fødselsdatoen finnes i skoleprotokollene.Mora Agnete Christoffersdatter var 35 år i 1865 (f. 1830), i 1875 sies hun å være født i Biri 1838, ved vielsen i 1867 var hun 27 år (f. ca. 1840). Agnete Christoffersdatter giftet seg 28.2.1867 med Lars Tvedt Nilsen på Neperud og ble boende der. Etter alderen kan hun være født 20.9.1838 av foreldre Christoffer Larsen og Marit Halvorsdatter husfolk under Semb. Deres datter Agnete er nevnt i et skifte 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Meget bra Terje! Jeg har identiske konklusjoner på farskapet. Sannsynlig vis ikke biring! Og som du sier, jeg har jo ikke prøvet alle kilder. Ganske enkelt fordi de ikke finnes i nærheten av godstolen min. I denne saken har jeg virkelig savnet min gode støtte på Biri, Bjørn Herberg.Jeg tror også at foreldrene er Chr Larsen og Marit Halvorsdtr. Har brukt kirkeboka. Har også vært i gjennom kirkeboka ti år på hver side av Mathias Svendsens fødsel. Men Biri hadde jo en del næringsvirksomhet og lå dessuten midt i alfarvegen, så han kan ha vært på gjennomreise, kortere eller lengre.Men uansett når du som vel bevandret i slekter på andre siden tar deg tid til å kommentere saken, så var jo det god psykologisk støtte.Mine undersøkelser er gjort for en kompiss fra realskolen og egentlig tok jeg på meg jobben fordi jeg trodde han var helstøpt veldring, Men ingen kjenner hvor slekten har vandret før vandringen er undersøkt. Undersøkelsene gir mange åpenbaringer. Farsgrena hans endte altså inn i den gamle Mustad-slekta etter å ha vandret Ringsaker rundt. Men han hadde ingen forbindelse til den nye Mustadslekta selv om den kom fra Veldre - i hvert fall i mannslinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.