Gå til innhold
Arkivverket

[#78220] N-T, Steinkjer – Ogndalen, tidlig 1700-tall:


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Er det noen som har kunnskap om Hendrich Schey , hans kone og hans barn. Hvor ble barna av? I Sparbu kirkebok har jeg funnet to barn: Han får en sønn Jacob i 1746. Han får ei datter Gurru i 1750.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

I Sparbu og Ogndal bygdebok B IX s 15, står det om Henrik Jonsen.I løpet av 1740-årene kom det imidlertid ny bygsler hit, en Henrik Jonsen f 1712. Hans opphav og fødested er ukjent, men han var gift med Ane Jakobsdtr Bolås f 1724 (BVIII/365)De hadde barna:Jakob f 1746Jon f 1748. Dreng i Bolåsen i 1755, ellers ukjent.Guru f 1750. Gift med husmann Peder Sivertsen Fjesetplass (BVII/477)Henrik f 1752 død 1757.Henrik Jonsen døde i 1752. Registrert busetning ved skiftet etter han er 2 voksne hester, 1 vetle, 4 kyr, 2 kviger, 2 okser, 2 geiter, 8 sauer og en gris. Men boets netto ble bare på 52 rdl.Ane fortsatte med gården til i 1759, da hun flyttet heim til Bolåsen, der hun døde i 1780.De bodde på Kirk-Skei gnr 176.Guru giftet seg med Peder Sivertsen Aunet/Fjeset f 1754. De hadde to barn.Henrik f 1778 og Sakarias f 1781. Det sies i bygdeboka at de ikke er å finne etter 1801 Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det høres ganske sannsynlig ut, utifra barna. Jeg ser i basen min at jeg har sønnen til Jacob Henriksen Melgaard kone, benevnt som Johan Evensen Bolås, og han var født i Sparbu. Hans far ser ut til å være Even Jakobsen Bolås, som er bror til Jakob Henriksens mor. Jeg finner det litt merkelig at Gunelle Jørgensdtr skal være moren, ettersom Even døde i 1768 og kona hans først døde i 1770. Men selvfølgelig mulig er det. Hvor Melgaard navnet kommer fra har jeg ikke funnet ut. Kanskje han hadde jobbet på Melgaard i Beitstad og tok navnet derifra når han reiste ut til kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg fant Johan døpt i 1766 som sønn av Even Jakobsen Bolås. det er vel mulig at man har trodd at det var sønn av kona til Jakob Henriksen sitt barn siden han het Evensen, mens det sannsynlige er at han var fetteren til Jakob, og at de tok seg av han siden faren døde i 1768 og moren i 1770. Tyder vel mer og mer på at du har rett i at disse flyttet til Nærøy, og du har funnet rett sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk igjen Anne.Jeg har også funnet Johan Evensen Bolås døpt 24 aug 1766 i Skei, der en av fadderne er Jacob Henriksen Skei. Johan Bolås dør i Nærøy 1846. Han var gift med Marit Pedersdatter . Jeg har kun notert med to barn fra deres ekteskap.Første gang jeg finner Peder Sivertsen og Guru Henriksdatter i kirkebøkene for Nærøy/Kolvereid, er ved dåpen av deres datter Ragnild i september 1784. Andreas f 1790 og Ole f 1796 er også funnet i kirkebøkene for Nærøy og Kolvereid. Henrik f 1778 og Zakarias f 1781 i Skei er også funnet.Peder og Guru må altså ha flyttet til Nærøy i perioden 1781 – 1784.Jacob Henriksen Melgaard er litt vanskeligere. Jeg finner han nevn første gang i kirkebok for Nærøy i 1776 ved hans andre sønn Jacob’s dåp i 1776. Fra 1777 og utover er han en gjenganger som fadder med tittel corporal og sergieant, men stort sett alltid med etternavn Melgaard. Kona er kalt Gunille Jørgensdatter.Jakobs første sønn, Henrik Neumann , har jeg derimot ikke funnet. Hans konfirmasjon i Nærøy var i 1789. Han er da 16 år – født ca 1773. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=22&uid=57095&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke. Når Henrik Neuman dør på Nakling i 1851 står det at han er 77 år (altså født ca 1774) #28 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Som et lite apropos:Gunille Jørgensdatter dør på Storvea i Nærøy 10 sep 1794. Det står da i kirkeboka for Nærøy/Vikna at hun er 53 år gammel. (født ca 1741).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Eneste jeg finner i Nord-Trøndelag i Rygh er denne:49 Melgaarden Solberg Beitstaden Nordre Trondhjems amt.Jeg har ikke funnet dem nevnt under gården der.Ellers finner jeg gårdsnavnet også her:6 Melgaard Enebak Enebak Akershus amt27 Melgaarden Strøm Søndre Odalen Hedemarkens amt 79 Melgaard Hedalen Søndre Aurdal Kristians amt 32 Melgaard nordre Søndre Fron Søndre Fron Kristians amt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

På'n igjen, Anne !Jeg 'bodde' nærmest på Gunnerius-blblioteket (NTNU) et par år ! Jeg har lest gjennom det meste av det som finnes av bygdebøker for de områdene du nemner ! Klarer ikke å finne en eneste mann/familie ! (Jeg kan forsåvidt ha blingsa !).Jeg har 'bestemt meg for' at min Melgaard må være fra vårt område i Betitstad og omegn ! Annet 'føles helt feil', men kan være mulig!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

hehe, jeg har lest i kirkebøker, men jeg har ikke funnet Henrik døpt, og heller ikke foreldrene gift. Nå er det dårlig med dem i Sparbu, men jeg har ikke funnet han i Beitstad. Jeg har ikke sjekket Inderøy eller Ytterøy, men jeg så det var noen Gunelle Jørgensdtr født der rundt den tiden kona til Jakob ble født, men selvfølgelig det er et skudd i blinde. Så vidt jeg kan se hadde Jakob og Gunnele sønnene Jørgen f 1776 i Nærøy og Benjamin i 1780. Prøvde å se om jeg kunne finne Henrik innimellom, men det fant jeg ikke. Han var sannsynligvis født før 1776 og født et annet sted. Men det er mange steder på veien fra Sparbu til Nærøy. Skulle jeg finne noe av det, skal du få høre fra meg.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.