Gå til innhold
Arkivverket

[#78222] Hallo Nissedal-eksperter !


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Jeg søker opplysninger om Ansteen (Anstein) Hansen, født omkring 1760, g.m. Mari Joensdatter i Kvinesdal 8/7-1787, bosatt på Næss i Nissedal som gårdbruker og lensmann. Hans sønn Hans Ansteensen (1789-1854) kom til Vestre Sandøya i Dypvåg i 1839, der han hadde kjøpt en eiendom av Henrik Carstensen Risør, og han fikk stor etterslekt på øya. All informasjon om Ansteens opprinnelse mottas med stor takk.Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Ansten bodde på Næss i 1801 - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f1801&gardpostnr=25622&personpostnr=384475&merk=384475#ovre>LenkeSå vidt jeg lese av dåpen i 1760 står det Hans Anstensens Næss på far til Ansten. Ifølge Family Search VRI hadde Ansten to yngre brødre:Jørgen, 1768 - LenkeHalvor, 1771 LenkeHer er dåpen til Halvor – se høyre side 28. juni (- samme dag) - Telemark fylke, Kviteseid, Ministerialbok nr. I 1 (1754-1773), Fødte og døpte 1771, side 131-132. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** hei Helge - mulig vi har hatt kontakt før - men dersom du er interessert i det eg har av forfedre mv av desse - send meg en email - til eidskard#frisurf.no - Det jeg har er ikke fra primærkilder - de må du evt kontrollere selv - men allikevel kan du mulgens få noen ''pekepinner'' ut av dette - *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil J. Tveit

Anstein Hansson Nes (1780-1826) gifte seg 1787 med Marie Jonsdtr. Leirosen f.1760 i Treungen. Dei gifte seg nok i Kviteseid, ikkje Kvinesdal. Far til Anstein var Hans Ansteinson Nes (1737-1798). Mora var Gunhild Jonsdtr. Midtbø (1734-1771). Begge født i Nissedal. Far til Mari Jonsdtr. Leirosen var Jon Åsmundson Fjone (1728-1815), og mora var Aslaug Halvorsdtr. Brekke (1739-1779). Anstein og Mari hadde 5 born. Den eldste, Hans Ansteinson Nes (1789-1854) gifte seg med Ingeborg Gunnarsdtr. Lia f.1854. I 1839 måtte Hans gå frå garden og flytte til Dypvåg med kone og 3 born, Anstein f.1821, Guro f.1822 og Halvor f.1826. Med helsing Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Grethe og Egil, og tusen takk for gode og bekreftende opplysninger !Kjetil - takk for tilbudet. Jeg kommer tilbake på e-mail når og hvis det blir aktuelt å gå videre på denne slekta.Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.