Gå til innhold
Arkivverket

[#78224] Seglet til Wangensteen-slektens stamfar mag. Ove Ovesen. Kan man tyde dette?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har funnet dette seglet i Krags samling, men er det mulig å tolke/tyde hva bokstavene betyr?Det sies at han noen ganger brukte seglet til sin far, rådmann Ove Andersen i Fredrikstad, men jeg er usikker på om dette er det samme seglet

bilete9331.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove:Litt av nysgjerrighet og noe fordi jeg har snust litt på borgerskapet i Fredrikstad i det siste:1 Hvor og når var magisteren prest?2 Kjennes rådmann Ove Anderssøns foreldre, ektefelle, og eventuelle svigerforeldre?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Magne (2)Mange takk skal du ha!Are (3)Ove Ovesen var prest i Vang Valdres fra ca 1682. På side 4 her http://wangensteen.net/Bibliotek/oveovesen.pdf, står litt mer om hans prestegjerningOve Ovesens foreldre ble først kjent i en opplysning Ovesen gir i en oppgave for 'kopp- og ildstedsskatten' 4. april 1689. Han fører opp sin husstand, og skriver:'Min Moder een gammell bedaged qvinde er oq i mit Huuss, forleeden høst ankommen, reigser /: omb Gud Vill :/ need til Frideriehstad nu til waaren, hvor hun ellers hafver sin ringe Værelse, som een fattig Enche, ... hendis Naffn er Magnild Sl: Ove Andersøns.'Ove Andersens foreldre er derimot ennå ukjente for oss. Han tok borgerskap i Fredrikstad i 1628. Året etter giftet han seg, i det han da betalte to daler for hustruens stolested i kirken. Velstående folk kunne mot betaling få fast privat sete eller kirkestol ('stolested') Han drev handel, sagbruksvirksomhet og skipsrederi. Han eiet blant annet to gårder. Hurtig opparbeidet han seg en betydelig sagbruksbedrift ved Glomma. Også Magnhilds foreldre er ukjente, men navnet Hviid er nevnt noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove:Takk for informasjonen. Jeg er kommet over Ove Anderssøns navn noen få ganger og skal gi en lyd om det dukker opp noe mer om disse.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Are (5)Det hadde vært utrolig morsomt om vi kunne finne Ove Anderssøns og hans hustru Magnilds opphav.Det er ca 20 år fra vielsen til Ove Ovesen ble født, så det er jo muligheter for at O O hadde søsken, men jeg kjenner ikke til noen.Også navnet Hviid er en gåte. Navnet Wangensteen ble tatt i bruk av OOs barn, ikke før. En teori er at 'Wang' kommer fra Vang i Valdres, mens 'steen' er usikkert. Noen mener også at Ove Anderssøns kone Magnild var en 'Steen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.