Gå til innhold
Arkivverket

[#78236] En enke ved navn Ragnhild på Ammerud i 1666


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Prestemanntallet for Aker fra 1666 viser at det på Ammerud bodde en enke som het Ragnhild. Så vidt jeg kan forstå, var gården delt i to og hun drev det ene bruket. Ragnhild hadde sønnene Torbiørn (f.ca. 1650), Engebret (f.ca. 1657) og Amon (f.ca. 1665). Er det noen som kjenner til hvordan det gikk med disse brødrene senere. Var det Torbjørn som overtok bruket?Jeg er på leting etter opphavet til en Ole Torbjørnsen som arbeidet ved Gothalfske kobberverk på Ammerud/Grorud rundt 1705 og vil prøve å finne ut om han kan ha vært sønn av Torbjørn Ammerud. Ole var født ca. 1684.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Amon er nok min ane Amund Gullichsen som ble bruker av Ammerud. (1652-1724)Ragnhild Amundsdatter og Gollich Torbiørnsen hadde etter mine opptegninger 9 barn.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Så fint, Øystein. Vet du når Gollich og evt. Ragnhild døde, - og om finnes noe skiftet etter dem? Har du navn på noen flere av de 9 barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lurer på om dette er skifte etter afgangen Gullich Torbjørnsen - s. 94b - Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 , 1656-1670, Norges eldste skifteprotokoll. Permanent bildelenke: LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

barna som er nevnt i skiftet er: Torbjørn, Embret, Amund, Giørand, Boel, Mari og Anne.Her (s. 369) er vel skiftet etter Amund Gullichsen på Ammerud - Akershus fylke, Aker sorenskriveri, Skifteprotokoll 6 , 1710-1727, oppb: Statsarkivet i Oslo.Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.