Gå til innhold
Arkivverket

[#78237] Var det 2 Erich Olsen Slagsvold med felles foreldre?


Gjest Astrid Hvam Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Hvam Moen

Erich Olsen Slagsvold fra 'Romedal paa Hedemarken', gifter seg i Kongsberg i 1772. Han er da skomaker. Senere kjøpte han gård og døde som gårdbruker i 1829, 88 år gammel. I 1801 er han oppgitt å være 60 år. Han må derfor være født ca 1741. Fadder til ett av barna er Lars Olsen Slagsvold, skomakermester. I 1801 bor han med familien og svenner i Kongsberg og er 47 år. Han er derfor født ca 1754. Begge kaller de eldste barna sine Berthe og Ole. Jeg antar at det er etter foreldrene. I Romedalboka bind 1 Slagsvold er oppført både Lars og Erich, men en Erich født i 1733 overtar del av gården, og Lars er på Skjerve. Er det noen som kjenner til om det kan være feil i Romedalboka? Eller hvor kan jeg finne dåp for 1733 og 1741 da det ikke er scannet kirkebok for Romedal fra den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kirkebøker FØR 1785 er brent. Erich Olsen Slagsvold på Kongsberg behøver ikke være fra selve garden men en husmannsplass. De tok ofte med seg gardsnavnet når de flyttet. Fant ikke noe skifte som ga opplysninger, det enes jeg fant var fra 1733 hvor Anders Danielsen er død og etterlater seg Ole 36, Anders 25 og Johanne 32.Da er det uviss om det var to Erich i familien, som ofteset døde den ene ung men det hendte at det var to med samme navn fordi det va to besteforeldre med samme navn. Bygdebøker har mye feil men jeg kan ikke si om noe er feil med Slagsvold i den boka. Har den med at en har havnet på Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Hvam Moen

De er tydeligvis brødre da den ene er fadder for den andre. Lars fortsatte som skomaker og er mester ved ekteskap. Erich ble gårdbruker. Han er en av mine forfedre. Han har etterlatt seg en flott stor salmebok med sølv for og bakside. Det tyder på at den er fra hans konfirmasjon. Følgelig har de ikke vært fattige og han kjøpe seg også en gård. Det tyder på at de har arvet en del penger. Etter hva jeg forstår så er skifte også ødelagt. Ellers takk for all hjelp. Det er da ingen hensikt å se igjennom kirkebok for Stange da de ikke har vært ført der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Hvam Moen

Hei igjen Det kan godt tenkes at de kom fra en plass under Slagsvold gnr.28. Foreldre Ole og Berthe er vanlige navn. Erich måtte hatt sterk tilknytning til hjemstedet da han beholdt Slagsvold navnet hele livet. Sønnen Ole derimot som overtok gården, kaldte seg Haugen etter gården. I følge barnerekken til Ole Erichsen og Berte Arnesdatter er Lars nr 4 og født i 1750 åra. Det er derfor feil i boken side 735 om fordeling av arv. Det står at Lars antagelig fikk utbetalt arven i 1746 da han giftet seg med enka på Skjerve. Han var da ennå ikke født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har ikke sett i bygdeboka men bladd i skifter. Ikke noe der. Ekstraskatten 1762/64: Slagsvold i Fjødstad fjerding er Ødegaraad, selveier , bruksdeling. Der bor :bare barn over 12 år er nevnt). Anders Olsen. Arne Olsen, Kari Olsdtr., Kari Syvertsdtr., Ole Eriksen, Amund Larsen, Inger Abelsdtr., Eric Olsen g. m. Siri Christensdtr., Berthe Pedersdatter, KIrsti Larsdatter (fattig bet. ikke skatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Hvam Moen

I Romedalboka står det at skifte er brent, men et utdrag finnes. Ole Erichsen Slagsvold dør i 1762 og er bruker til sin død. Kona Berthe Arnesdatter Frang dør før han, men ikke så lenge før da sønnen Ole er født i 1757. De etterlater seg dermed mindreårige. De 2 eldste ønnene Erich og Anders overtar de 2 gårdpartene. Når både kirkebøker og skifter er borte, er det ikke mye en kan leite i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid Hvam Moen

Jeg tror jeg nå kan avslutte hele saken. Det som står i Romedalsboka bygger nok på en del antagelser. Erich Olsen på Slagsvold østre dør i 1792, 69 år og 6 mnd. gammel. Det er ingen grunn til å tvile på at det som står i kirkeboken er riktig. Han er dermed født i mai 1723, og hvis han er sønn til Ole Erichsen på Slagsvold ødegård, må det være fra et tidligere ekteskap. Mest sannsylig er han sønn til forrige eier Ole Andersen Slagsvold. På Slagsvold ødegård er arverekkefølgen i skifteutkast riktig, Anders f. 1738. Erich f. 1741, Arne f. 1747, Lars f. 1754 og Ole f. 1757. Erich og Lars etablerte seg i Kongsberg. Ikke så rart da det på den tiden var over 4000 ansatte i Sølvverket og stort behov for håndverkere. Erich var gift med Margrethe Johan Martinsdatter Berensteen, datter av tysk bergmann. Lars var gift med Anne Marie Ingebretsdatter Røraas. Begge dør i 1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Javel. Ekstraskatten 1762/64 viser at Anders Olsen er selveier på Slagsvold Ødegaard og her er det bruksdeling med broderen Eric Olsen g. med Siri Christensdatter.Her er også Kari Olsdatter og Arne Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.