Gå til innhold
Arkivverket

[#78242] Knatterød i Østfold.


Gjest Jan Samuel Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Hei. Er det noen som kjenner til historien om gården Knatterød og dens beboere?Vet at Ole Johansen og kona Anne Kristine Petersen bodde der.Anne Kristine ble født 16 April 1897,og Ole ble født 4 Feb.1892.Er intresert i alle opplys.om gården og de som bodde der.På forhånd mange takk. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Beklager,burde jo ha skrevet hvor de kom fra.Ole kom fra Øymark,og Anne Kristine kom fra Aremark. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Du tenker på Knatterød i Varteig, nå Sarpsborg kommune ? Jeg hadde slekt der på 1700-tallet, det er nok ulike slekter. Har du søkt informasjonen som er her i folketellingen 1900?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Når jeg bruker søkefunksjonen her på Brukarforum, får jeg opp denne debatten, og det er noen av mine 'gamle' folk. Da har du noe mer om gården. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Det er vel Knatterød i Aremark du søker? Ole og Anne var ihvertfall forpaktere der i 1918. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Hei Terje. Ja,det stemmer.Har funnet foreldra til Anne Kristine,Peter Theodor Brynhildsen og kona Karoline Elisabeth Olsdatter.Det står at de bodde på Knatterød i Hallesby.Er det Knatterød i Aremark,eller er det flere plasser i Østfold som heter det? Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det finnes nok flere Knatterødgårder, men den du er etter ligger nok i Aremark, som en plass under gården Hallesby. Her er link til 1900 tellingen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00118&gardpostnr=186&merk=186#ovre>LenkePlassen er ikke nevnt i matrikkelen 1886, heller ikke 1950. Har også sett i Norske Gardsbruk - Aremark uten hell, så plassen ble vel aldri skilt ut fra Hallesby.Alle på plassen ser ut til å være født i Aremark, så her er det bare å lete i kirkebøker.Dette er mulig Knatterød 1865, da bare kalt Knatre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Det er riktig som Liv skriver. Ole og Anne fikk ihvertfal 4 døttre. Ved ekteskapet til datteren Randi Jørgine Knatterød i 1948 er Ole Knatterød fortsatt forpakter på Knatterød. Ole ble forøvrig over 100 år. I dag er det bare et restaurert hovedhus igjen på gården. Søk etter Ole Knatterud på Kvasir så får du opp endel. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.