Gå til innhold
Arkivverket

[#78258] Finns det någon snäll forskare i Trondheim som vill hjälpa mej?


Gjest Monica Fogelqvist
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Fogelqvist

Hej! Jag har på flera sätt försökt finna min anfader Erik Olofsson, som 1727 rymde till Norge och Trondheimsområdet. Har nu fått tag på det brev som landshövdingen i Gävle skrev till stiftsamtmannen i Trondheim 1736, för att försöka få tag på Erik Olofsson. Detta brev finns alltså bevarat i 'Stiftamtmannen i Trondheim Fa16, brev fra svenske instanser' på Statsarkivet i Trondheim. Det jag behöver hjälp med, är att finna svaret som von Benzen skrev till landshövding Bielke i Gävle. Fann han Erik i Trondheim eller närområden? Brevet från Gävle skickades den 13 augusti 1736, så svaret borde finnas någon gång i slutet av det året, tror jag. Eftersom jag bor längst ner i södra Sverige, har jag vissa svårigheter att ta mej till Trondheim, och hoppas därför att någon snäll forskare som brukar befinna sig på Statsarkivet i Trondheim kanske kan förbarma sig över mej... Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg tror neppe at du finner noen 'Wangensten' i Trondheim slik som på Hamar, men om du vil spandere noen kroner, så er oppdragsforskeren Kåre Hasselberg et godt alternativ. Han er godt kjent med arkivet der og jeg har gode erfaringer med å benytte han til slike oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Fogelqvist

Hej Finn! Är Wangensten en person som brukar vara hjälpsam när man har frågor om Hamar? Varför skulle det inte finnas hjälpsamma forskare med tillgång till Trondheims Statsarkiv? Jag har den erfarenheten att vi släktforskare är ett generöst släkte, som gärna hjälper varann vid behov! Det var därför jag ställde frågan, om någon som brukar vistas på arkivet kunde göra mej den tjänsten. Min tanke var inte att någon skall göra sig besvär och gå dit enbart för att leta efter mina försvunna gubbar... /Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, Wangensteen er en person som har hjelpt svært mange med å finne saker og ting ved statsarkivet på Hamar. Problemet med Trondheim er vel helst at det er svært få fra denne byen som ser ut til å delta her på dette forumet. Kanskje det er større sjanse for å nå fram med budskapet på DIS sitt debattforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Monica, det du spør om virker veldig konkret: finnes det i utgående brev fra stiftamtmann i Trondheim i 1736 er svarbrev til landshövdingen i Gävle. Jeg mener spørsmålet er så konkret at dett er noe en ansatt i Statsarkivet i Trondheim skal svare på som del av sin jobb. Statsarkivet må altså avklare dette. Og de trenger ikke lete utover en klokketime, som andre arkiver setter som maks seksbehandlingstid.De kan eventuelt også se om svaret er ekspedert videre til f eks Tyske kanselli. Kanskje det i Rigsarkivet (København) finnes svarbrev fra 1736 som er gått ut fra Tyske kanselli, om det ikek er svarbrev fra stiftamtmannen. (Tyske Kanselli holdt utenrikskorrespondansen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Fogelqvist

Tack för svar, Finn och Tore! Ja, även jag tycker att det skulle vara en snabb sak att bläddra igenom den utgående korrespondensen för den närmaste tiden efter 1736. Men det var från Statsarkivet i Trondheim jag fick brevet som landshövdingen skrev till von Benzon, så de hade väl använt upp sin kvot av gratistid när de tog fram det. För de meddelade att det skulle ta för lång tid att leta upp det eventuella svaret. Därför frågade jag om någon medforskare kunde ge mej en hand, eftersom det här är ett av de sista halmstrån jag har för att finna min Erik. Och alla som släktforskar vet ju hur det känns att inte komma vidare... Så jag får väl avvakta en tid och se vad som händer. Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.