Gå til innhold
Arkivverket

[#78261] Halvor Christoffersen fra Kongsberg/Eiker?


Gjest Ellinor Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Simensen

Halvor Christoffersen giftet seg med Turi Olsdatter i Eiker 18 Februar 1853. Han står i kirkeboken for Eiker oppført med far Christoffer Halvorsen og er oppgitt å være 23 år.Har imidlertid ikke funnet hans fødselsdato i kirkebøkene, heller ikke hans fars fødselsdato og hvem som var hans mor.Hvis noen har informasjon om dette, er jeg takknemlig for svar.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra basen 'Vigde i Eiker prestegjeld 1838-1860: Merknad: K:Han 23 år. Hun 28 år.K:Han attest fra Kongsberg af 21/8 53, hun fra Sigdal af 2/2 53 Brudgom Halvor Christoffersen Hoenseie[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=vi06241838&gardpostnr=1037&personpostnr=4141&merk=4141#ovre>LenkeTelling 1865.Hans fødselsår er oppgitt å være 1831:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Til Gunn: Jeg er ikke sikker på om dette er rette Halvor Christoffersen, da det her står oppført Christopher Helliksen som far; bosatt på Woldstad på Øvre Eiker. Halvor Christophersens far er oppgitt å være Christopher Halvorsen bosatt på Hoen i Øvre Eiker ved giftemålet i 1853. (Se lenke innlegg 2). Det står at han har attest fra Kongsberg og hustruen fra Sigdal. Hustruen var født i Sigdal så det er korrekt. Men menes dette at han er født i Kongsberg tro?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Se på nr 6 blant innflyttede. Halvor Kristoffersen fra Kongsberg. Flyttet til HoenseieKildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. 14 (1846-1854), Inn- og utflyttede 1853, side 474. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1076&idx_id=1076&uid=ny&idx_side=-447>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Utflytta fra Kongsberg i 1853. Han skal være født i Eiker 19-2-1830. Nr 5 nede til høyreKildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 9 (1839-1858), Utflyttede 1853, side 706-707. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1098&idx_id=1098&uid=ny&idx_side=-409>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Det må jo være samme person som i innlegg 3. Både fødselsdato og Woldstadeie passer.Ved dåpen står det utflyttet 1849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg tror dåpen i innlegg 3 er riktig Halvor, men at foreldrenes navn skal være Christopher Halvorsen og Gjertrud Helliksdtr.Dette paret flytter til Eiker fra Flesberg i 1828 med barna Ingeborg og Hellik nr 8,9,10 og 11 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8564&idx_id=8564&uid=ny&idx_side=-277>LenkeNår Halvor Christopersen døper sønnen Olaus i 1854 er det ei Ingeborg Christopersdt Hoeneie fadder LenkeIngeborg Christopherdtr Hoeneiet gifter seg i 1858 står det at hun er født i Flesberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

Supert! Nå løsnet det! Godt med hjelp fra en utflytta Vestfossing:) Til Anne: Ser også at Ingeborg Christophersdtr. er fadder til flere av Halvor Christophersens barn. Halvor Christophersen var min oldefar og jeg hadde en følelse av at jeg måtte lete litt i omkringliggende dalfører for å finne ut mer om mine aner. Takk til dere begge.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var ikke enkelt dette, trodde det var en feil i transkripsjonen ved Halvars dåp:-) Men her er dåpen fra kirkeboka, se nr, 52.Her står det vel feil etternavn på foreldre da? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Simensen

GunnNei dette var ikke så enkelt. Tyder på at personen som har skrevet i kirkeboka har rotet litt med navnene. Kanskje for mye altervin:)? De rette navnene på Halvor Christophersens foreldre skal være Christopher Halvorsen og Gjertrud Helliksdatter. Disse har jeg nå funnet igjen i kirkebøkene i Flesberg.Har også kommet videre med Gjertrud Helliksdatters forfedre, men igjen stopper det opp med Christopher Halvorsens sine. Ser i kirkeboken for Flesberg 1788 - 1815, side 42 at han er sønn av Halvor Aaseggen, men Aaseggen er en gård i Lyngdal i Numedal og her finner jeg ingen Halvor; bare tre andre barn med Halvorsen til etternavn. Tyder kanskje på at personen jeg nå leter etter het Halvor Halvorsen?Vel, jeg gir ikke opp og leter videre.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Foreldrene til christopher Halvorsen var Halvor Pålsen og Ingeborg Høljesdtr. De døde begge i 1800.Christopher Halvorsen var hos sine besteforeldre i ft 1800 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.