Gå til innhold
Arkivverket

[#78278] Nicoli Petrine Jensdatter Finstad - utvandret til Amerika


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

HeiJeg har funnet en amerikansk dame som etterlyser Nicoli Petrine Jensdatter Finstad sine forfedre. Hun har forsåvidt riktig far - Jens Loss Nilsen Finstad, men jeg har aldri funnet noe på at denne dama dro til Amerika og ble gift der borte?Nå har jeg søkt litt på http://www.ellisisland.org og finner henne ikke der. Ifølge denne amerikanske dama så ble hun gift med Raphael Swendson og de er begravet i Minnesota.Hvordan kan jeg sjekke dette? Nicoli er forresten født i Buksnes i 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Nicole Swenson [Necole Swinson] Home in 1900: White Bear Lake, Pope, Minnesota Age: 44 Birth Date: Dec 1855 Birthplace: Norway Race: White Gender: Female Immigration Year: 1884 Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 7 Mother: How many children: 7 Spouse's name: Rafael Marriage Year: 1886 Marital Status: Married Years Married: 14 Residence : Starbuck Village, Pope, MinnesotaHousehold Members: Name Age Rafael Swenson 55 Nicole Swenson 44 Marie Swenson 13 Sana Swenson 11 Rayna Swenson 10 Charlotte Swenson 8 Paulla Swenson 5 Eugine Swenson 4 Aagodt Swenson 1 Elmer S?Floe 20-1930 United States Federal CensusName: Nikolie Swenson Home in 1930: White Bear Lake, Pope, Minnesota View Map Age: 74 Estimated birth year: abt 1856 Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Raphel Race: WhiteHousehold Members: Name Age Raphel Swenson 83 Nikolie Swenson 74 Ragna Moen 38 Margaret Moen 11 James Moen 8Gift i 43 år. Nikolie imm. i 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Nicolie Swenson [Nicolie Swender] Home in 1920: White Bear Lake, Pope, Minnesota Age: 64 Estimated birth year: abt 1856 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Rafal C Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1884 Able to read: Yes Able to Write: No [Yes]Household Members: Name Age Rafal C Swenson 73 Nicolie Swenson 64 Paula Swenson 26 Eugine Swenson 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Nicolie Swenson Age in 1910: 53 Estimated birth year: abt 1857 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Rafael C Home in 1910: White Bear Lake, Pope, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1881Household Members: Name Age Rafael C Swenson 63 Nicolie Swenson 53 Sune Swenson 21 Rayna Swenson 19 Charlote Swenson 17 Paula Swenson 15 Eugine Swenson 13 Ragot Swenson 11Her er imm.år for begge satt til 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvis hun emigrerte før 1892 finner du henne ikke på Ellis Island.Husk også at New York ikke var den eneste havnen for disse emigrantene. Mange reiste via Quebec, Boston, Philadelphia osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra et familietre på ancestry.com. Vet ikke kvaliteten på det.Name Nikoli Petrina Nilsen FinstadGender FemaleBirth 27 Feb 1855 Ure, NorwayMarriage 15 Jul 1886 (Age: 31) to Raphael Cornelius SvendsenDeath 11 Jul 1946 (Age: 91) Pope County, MN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Wow, det ser veldig bra ut.Det eneste jeg stusser litt på er fødselen. Jeg kjenner ikke til at de bodde på Ure, men det må jeg rett og slett sjekke.Veldig bra, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Nicoli Petrine Jensdatter er født 27.02.1855 på Finstad og bodde også på Finstad ved konfirmasjonen i 1871. Hennes foreldre er Jens Lossius Nilsen og Marta Benedikte Pedersdatter.(I årene 1855/56/57 mangler det endel sider i dåpsregisteret i Buksnes kirkebok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hm. Fødselsdatoen stemmer, men ikke etternavnet.-Per Magne er du etterkommer av Jens Loss? Jeg er etter sønnen Nils Tanke Loss Finstadps: hvis noen som leSer dette og jobber med denne familien kjenner til Jens's mor Karen Olsdatter og hennes foreldre. Så er jeg glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Mrs Nicoli Swenson Death Date: 11 Jul 1946 Death County: Pope State File Number: 012919 Certificate Number: 012919 Certificate Year: 1946 Record Number: 1012159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Legg merke til at ingen av dataene fra USA sier noe om faren hennes sitt navn. På den andre siden sier de at hun heter Nilsen - det kan jo være en skrivefeil på ancestry.comJeg skulle gjerne hatt ett 'bevis'. Greit nok har dama ett litt spesielt fornavn, men det og riktig årstall er egentlig ikke nok.Skulle gjerne hatt svar fra Kari i USA, men hun har ikke svart meg på mail enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra samme familietre som i innlegg 6:Name Jens Loss NilsenGender MaleBirth 16 Jun 1833 Finstad, Vesterålen, Nord-Norge, NorwayMarriage 15 Jan 1855 (Age: 21) to Martha Bendichte PedersdatterDeath 21 Jul 1910 (Age: 77)-Spouse & ChildrenMartha Bendichte Pedersdatter 1827 – 1882Nikoli Petrina Nilsen Finstad 1855 – 1946Jette Nicoline Nilsen 1857 – 1939Henriethe Jensdatter 1857 –Nils Tanke Jensen 1860 –Anna Iverine Marie Jensdatter 1861 –Arnoldus Nilsen 1864 – 1949Karen Jakobia Nilsen 1866 –Peder Jorginius Nilsen 1869 –Jensine Marie Mathilde Nilsen 1871 – 1908-Det ligger mer inne i dette treet. Tror at vedkommende som har dette treet er etterkommer av Nicoli (gjennom datteren Paula). Det er ikke denne Kari som har lagt inn dette på ancestry da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.