Gå til innhold
Arkivverket

[#78279] Ole Olsen f. 1735 i Bergen. Endreslekta?


Gjest Nina Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Hauge

Jeg vet ikke om dette er helt reglementert, men jeg mistenker at jeg har lagt et innlegg under feil fylke. Saken gjelder Ole Olsen.Ole Olsen skal ha tilknytning til 'Endreslekta', men det sier ikke meg så mye. Han oppgis å være født i Bergen i 1735. Han giftet seg i Karlsøy kommune, der han oppgis i 1801-tellingen å bo i Stordalen i Ullsfjord, og være jordmann og skolelærer. Fra andre klider bl.a. ved barnas dåp, oppgis han å være 'misjonsskolemester'.Er det noen som vet mer om ham og hans foreldre/slekt i Bergen? Evt også om etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Nei, det har du rett i (og ja, rett mann), og jeg har ikke funnet noe om bakgrunnen hans.I debatt nr. 77903 derimot skriver Nils Johan Fosli: 'Ole Olsen, Stordalen var misjonsskolemester. I følge 'Endreslekta' side 121 var Ole født i Bergen 1735 og døde 1810.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Endreslekta er utgitt 1978 av Hans E.Johansen. Jeg har ikke sett i denne boka selv men har ofte sett referanser til boken. LenkeDet jeg tror kan gi svar på hvor Ole Olsen var født er de Militære mannskapsruller for Karlsøy, 1805-1835. I militærrullene er det vanlig at fødested oppgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg har boka om Endreslekta foran meg. Det stemmer at det på side 121 står at Ole var misjonarius-skolemester og født i Bergen i 1735 og døde i 1810. Skolemester var han. En datter av Ole og Bodille ble inngiftet i Endreslekta. Nå kan 'født i Bergen' bety et nokså vidstrakt område, og Ole Olsen var et nokså vanlig navn. Alt som står i boka er vel ikke helt å stole på når det gjelder den eldre tid. For et par år siden kom det forresten ut en revidert utgave av boka. Men som nevnt i innlegg 4), er rullene noe man må se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Kontakter man Statsarkivet for å få adgang til Militære mannskapsruller, eller ligger disse på tilgjengelig på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Hauge

Takk for svar.Dersom det skulle vise seg at Ole Olsen slett ikke var født i Bergen: hvor finnes data over fødte for denne perioden? Vi snakker om Sørfjord, Ullsfjord (Troms) første halvdel av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.