Gå til innhold
Arkivverket

[#78283] Elev ved Eugenias stiftelse i Kristiania 1875.


Gjest Siri Lind Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Lind Johannessen

Folketellingen i Kristiania 1875 viser at Martine Lina Madsen f.1860 i Sem, Vestfold, var elev ved denne Hernhutiske stiftelsen, som den gang lå i Akersgata 2.Historien om Eugenias stiftelse er tilgjengelig på nettet. Så vidt jeg vet finnes det oppbevart arkiver.Jeg leter etter Martine Lind Madsen og tror dette kan være samme person. Siste gang jeg finner henne i Vestfold er som konfirmant i Sem 20.09.1874 og siden hun var foreldreløs bor hun på Askehaug, som var en fattiggård.Også fra fattiggårdene rundt omkring i landet kan det være bevart arkiver av verdi for slektsforskere. Men - siden disse er vanskelig tilgjengelig og vil kreve mye arbeid å gjennomsøke, lurer jeg på om noen kjenner til Martines videre skjebne etter 1875. Siden hun ikke hadde nær slekt i Vestfold er det kanskje mulig at hun ble i Oslo. Er det noen som kan finne ut om hun har etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om Martine da ikke har giftet seg og flyttet til fødestedet , Sem? LenkeVielser til begge disse kandiatene vil vel kunne gi svar på om det er den etterlyste damen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

De to første forslagene her ser ikke ut til å være den Martine jeg leter etter, men tjenestepiken i Tønsberg 1885 er nok riktig. Hun var nemlig født på Eg, eller Eik som det heter nå. Jeg finner imidlertid ingen sannsynlig i 1900-tellingen. Hvor kan hun ha tatt veien etter 1885?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn dåpen til Marthine her i Sem: Lenke Nr. 33. Mor, Martine Christophersdatter , far. Mads Mondsen Lind?Kan det være at hun har emigrert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Ja, dette er den Martine jeg søker etterkommere etter. Faren het Mads Madsen Lind og hans farsslekt kom fra Åsgårdstrand. Martines mor var fra Eik og hun døde i barsel. Faren døde til sjøs like etterpå og hun hadde ingen søsken.De første årene bodde hun hos besteforeldrene på Eik, jfr. Folketellingen 1865. Begge døde og jeg vet ikke hvor hun flyttet, men i 1874 finner jeg henne på Askehaug.Dersom hun emigrerte er dette skjedd etter 1885, for det er nok riktig person Solveig Håklev fant i Tønsberg i folketellingen fra det året. Det kunne vært artig å finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at svært mange med Lind navn finnes på emigrantlister, men har hittil ikke funnet henne på listene.Lurer på om det kan være hennes mor her på Ek i Sem 1865?En Martine Christophersdatter fant jeg på en av Ek-gårdene? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da svarte vi samtidig, og da kan det jo ikke være moren jeg fant på Ek.Kan lete bedre i emigrantlister. Har heller ikke funnet henne registrert på Dis gravminner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1865-telling her med MARTINE som Lenke hos bestefaren?Har ikke greid å finne henns på emigrnatlister hittil .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Død 1 juli 1887 Butikjomfru Marthine Lind f.13/3-1860 Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tønsberg, Ministerialbok nr. I 11 (1881-1890), Døde og begravede 1887, side 374. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

I anm feltet står det hun var på besøk hos sine svigerforeldre J C Taranrød,så da ble hun vel gift med sønnen i huset hvor hun tjente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Ja, dette er henne. Det stemmer med fødselsdatoen også. Så trist. Men det er vel en liten mulighet for at hun har fått barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter en vielse til Martine Lind og Christian Taranrød i kirkebøker i Tønsberg. Uten hell til nå. ( mellom 1885 og 1887. ) De behøver jo ikke være viet i kirken? Kan jo være en mulighet for at det ble et batn i ekteskapet, men om det levde opp burde det vel finnes i 1900-tellingen i så fall?Et kort ekteskap ble dette , og riktig tragisk med så tidlig dødsfall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900-tellingen på Taranrød finner jeg en forsterdatter , Edelborg Kristiansen? Kan det være en mulighet at dette er en datter av Christian Taranrød?LenkeBare ren gjetting, men kan hende det går å finne dåpen til denne jenta? F. ca 1885 .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre var dette ikke en datter av Martine som var fosterdatter på Taranrød i 1900. Her fant jeg nemlig dåpen til den Edelborg ( Kristine) døpt i Tønsberg 1885. Se nr. 106 : LenkeDa vet jeg ikke om du kan finne den manglende vielsen?Lykke til i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Johan Kristensen Taranrød,som skal være Martines svigerfar døde 24 juni 1901 i Tønsberg,se nr 25 Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tønsberg, Ministerialbok nr. I 13 (1900-1913), Døde og begravede 1901, side 479. Permanent sidelenke: LenkeKan det ha vært et skifte her som sier noe om sønnen Christian og hans event.barn med Martine....Dødsfallet til Martine er meldt til skifteretten,da må vel det være i Holmestrand,men her er det kun skifteutlodningsprtk.som ligger på nett og der fant jeg ikke noe.Her tror jeg du må til Statsarkivet i Kongsberg for å finne noe mer. Håper du legger det inn her hvis du finner noe,alltid spennende å se løsningen....Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Nå har jeg sett under dødsfall i klokkerboken for Tønsberg og fant at Martine der kalles Frk. Martine Lind. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=311&uid=98365&js=j>LenkeJeg tenkte at kanskje det var lyst for dem, men at de ikke hadde giftet seg ennå. Så fant jeg en lysning i Tønsberg med Christian Taranrød i månedskiftet april/mai 1887, men der ser jeg ikke Martines navn. LenkeHan er døpt Carl Christian i Andebu mars 13.03.1860. Foreldrene var Johan Christensen Taranrød og Karen Olia Mikkelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her bor fortsatt faren til Carl Christian i Tønsberg 1900-tellingen: Lenke Enig i at et skifte ville kunne klargjøre om Martine hadde etterkommere? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Det er nok ikke hans vielse,Christian er oppført som forlover for Peder Gaaserød Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tønsberg, Ministerialbok nr. I 11 (1881-1890), Ekteviede 1887, side 300. Permanent sidelenke: LenkeSå da får vi lete videre...litt av en utfordring,men det må jo finnes en lysning eller vielse ett sted siden J C Tarandrød var hennes svigerfar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Nei, han er visst bare forlover der. Peder Gåserød var antagelig sønn av Abraham Pedersen Gåserød og Elen Marie født Kristensdatter Taranrød.I Arne Gallis` bygdebok for Andebu, bind 2 side 498 står det at Karl Kristian døde i 1897 i Tønsberg. Faren hans hadde solgt Taranrød bruk 1, Østigården i 1863 og flyttet til Tønsberg.Tusen takk Gunn og Solveig for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.