Gå til innhold
Arkivverket

[#78293] Hvor finnes skifter for Kvikne omkring 1720-30?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg har ikke fått noe tilfredsstllende svar på dette. Derfor spør jeg her i håp om at noen med slekt i Kvikne kunne svare meg i dette forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hedmarken sorenskriveri dekker Hedmarken, grovt sett bygdene langs Mjøsas østre bredd, så det er det ikke.Dersom Østerdalen og Solør sorenskriveri ikke er rett sted å lete, kan det tenkes at (deler av) Kvikne har hørt til Orkdal sorenskriveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg har funnet skifter for Kvikne i 1720-årene under Solør og Østerdalen. Nederst står det register for protokoll 3-6, og der var det ført på både gårdsnavn og fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal dere ha for oppfølging. Jeg har søkt gjennom registret for protokol 3-6 i Solør og Østerdalen, dog uten å finne den jeg søkte. Dermed finnes det sikkert ikke noe skifte etter Lars Jørgensen Valset fra Røros som var på Kvikne ihvert fall fra 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vil tilføye at har lett i registret protokoll 3-6 før jeg spurte om hvor skifter for Kvikne var.Jeg har videre lett etter andre skifter etter slekt i Solør-Østerdalen og Hedemarken. Det som stopper meg, er mangel på registre eller dårlige registre, men det er noe jeg kommer til å ta opp i det det rette forum.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

7: En av flere grunner til å få skiftekortene ut på nettet. De skal visst legges ut, men dette er visst en ikkeprioritert oppgave.Når det gjelder skifter etter gruvefolket i Kvikne, har jeg inntrykk av at de ligger under en eller annen bergrett, og da neppe under Røros.Mulig dette er tapt, hvis de i det hele tatt har blitt ført inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.