Gå til innhold
Arkivverket

[#78295] Lina Marie Nielsen, f. 23 aug 1876, d. 24.09.76 i Strømsgodset, hvor ble hun av?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Lina Maries foreldre skal være Niels Nielsen Rødskoven, tidligere også kalt Vestfossen og hustru Marthe Thorsteinsdtr (Ringnes). Jeg har funnet en ved samme navn i Christiania i 1900 som tjenestejente hos Meidel, men undres om det er mulig å finne hennes konfirmasjon, evt om hun finnes bosatt i Drammensområdet, kanskje som gift..Ved hennes dåp er broren Erik Nielsen, Andreas Nielsen, Niels Borgersen (sannsynligvis familie) og pige Gunnhild Andersdatter faddere.Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg stusset litt da jeg leste overskrifta i temalista. For jeg leste d. 24.09.76, som død 24.09.1876. Men det var visst ikke det du mente. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne kokkepiken du lurer på om er samme dame?I 1900-tellingen for Oslo er hun oppført f. Nedre Eiker?Det kan jo være en feilskrift, men det kunne vært interessant om det var mulig å finne en utflyttingsattest fra Strømsgodset, Rødskogen?Har ikke lett etter konfirmasjonen i Strømsgodset.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En mulig kandidat her på Tangen i Drammen 1900? Lenke Fornavn og ca alder passer, i så fall er hun gift med en styrmann Olaf Marinius Olsen. Hun bruker da mannens etternavn som gift. ( Vanlig i 1900)Her står fødested Drammen? Bedre enn Nedre Eiker :-)Mulig det går an å finne en vielse. Ingen barn er nevnt her, så de kan jo være gift rett før tellingen?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Beklager unøyaktighet, kom nylig hjem fra litt slitsom dag ;-). Men Gunn, du har nok gjort et funn. Først, kan du tyde alt under dåpen til Lina Marie?Nummer 6 er blink! Her bor hun sammen med halvsøster Martha og Marthas mor!Om Kirsti Olsdatter har noe med familien å gjøre er vanskelig å si. Kristian August Antonsen kan i teorien være annen sønn av Oline! Og Anton Oskar Nilsen trigger fantasien. Halvsøster av Lina Marie og Martha, Nicoline Nielsen ble født i 1865, døpt på Brekke. At Anton er tvillingbror er vel lite sannsynlig, men et ørlite - kanskje - en fetter?Niels Nielsens mulige foreldre og søsken er ei nøtt...har kun funnet en mulig halvbror Halvorsen...Om 1900 tellingen kan ha noe for seg er vel Lina Marie og Olaf Marinius gift ikke lenge før. Jeg leser dårlig disse kirkebøkene, det blir veldig tungt idet jeg ser dårlig. Er takknemlig om du orker kikke.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til spørsmål i nr. 8 om tyding av dåpen. Faddernavn ser ut til å stemme med dine opplysninger i 1 innlegget.Ellers tror jeg det står: Lina Marie f. 23 aug, døpt 24 sep. far: Niels Nielsen Rødskogen 41? Mor: Martha Thorsteensdatter ... Under synes jeg det står Ertemarken Sverige 13/11 1874? Ellers fra dåpen til Marthe Thorsteensdatter i Krøsherrad, fra Ringnæs , far Ungkarl Torsteen Christensen fra Ringnæs og pige Kari Syvertsdatter Slaata??Kan hende Mette tyder dette bedre:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om ikke jeg har funnet mor til Marthe Thorsttnsdatter her på Slaata i Sigal i 1865-tellingen. Hun bor sammenmmed Gunhild Andersdatter, som vel var en av faddere ved dåpen til Lina Marie? LenkeRingnes er også gårdsnavn fra Sigdal, så det kan passe. Thorsteen Chr. fra Rignæs har jeg ikke lett etter til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk for det dere har funnet og summert opp. Dere er dyktige!Jeg har aldri funnet at Niels og Oline Larsd gifter seg...For å finne Lina Marie videre er vel nærmeste mulighet å lete på giftemål med med Olaf Marinius Olsen ? Vi visste ikke om at halvsøsteren Martha hadde etterslekt, inntil ganske nylig. Kanskje også Lina Marie har fått etterslekt!Hva angår Niels ser det ut til at hans far nevnes som Nils Amundsen og Andersen om hverandre. Dette forvirrer litt. Jeg husker at det var to Niels Nielsen født med et par års mellomrom og undres om det kan være sammenblandinger. Skulle så gjerne funnet NIELS slekt. Har et par mulige spor...Skulle gjerne funnet hvem denne Anton Oscar Nielsen f. 1865 er, likeså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Fat dette på FS.Anton Oskar Nilsen Blomquist.Birth: 29 MAR 1863 Drammen, Buskerud, Norway. Death: 14 JUN 1934 Drammen, Buskerud, Norway. Father: Nils Ottosen Mother: Andrine Larsen.Marriages: Spouse: Anna Josefa Pedersen. Ser ikke ut som han er i familie med din Nils. Var Nils også gift med ei v.navn Oline?Det er nok rett Nils vi har funnet.Her er hans dåp.Lenke du ser er mora fra Vestfossen,og han ble jo kalt vestfossen.Sammenblandingen med Amundsen og Andersen kan rett og slett være slurv fra presten ,ved hans vielse til Marthe i 1874.Ved hans første vielse i 1857 er farens navn Amundsen. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig hyggelig at Mette har funnet så mye nytt her:-) Kan fortelle at jeg har bodd i Vestfossen i ungdommen, og derav min interesse for Eiker.( Dessuten er jeg født i Drammen og har bodd på Stømsø i flere faser av livet)Hyggelig å søke i kjente områder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Igjen, hjertelig takk !Linken på nr 13 kommer opp feil hos meg..Mette, til nr 17: Nå er det jo ikke riktig fødselsår for Anton Oscar, men... Men det er en mulig link fra ham, dvs hans mor heter Larsen, som hans 'husmor', Oline Larsd., som da kan være tante? Martha vil i så fall være hans kusine, men han er ikke i familie med Niels, hvis etterkommere definitivt er det mest interessante i øyeblikket.Til nr 18: Ja, det var det jeg tenkte meg at Christian August og Martha kunne være halvsøsken, Oline har nok 2 uekte barn, men et stort hjerte ettersom hun har så mange i sin husstand :-). Og hva angår Bakke, var det ikke det jeg skrev om Nikoline, hun ble døpt på Brekke gård. Lenken du har lagt i nr 18 er ikke til Nikoline som du har skrevet, men til Martha og der oppgir halvsøster Nikoline at det er farens første leiermål, men Olines andre, så dette stemmer nok. Så er det fadderne: Halvsøster Nikoline er der. Borgersen navnet er der, det er litt dumt at man ikke kan se med sikkerhet om det er KAREN Marie, som er gift Liersund. De øvrige faddere: Larsen fra Bragernes, kan vel være moderens familie?,Kristoffersen og Petersen ... Fader Niels' fødselsår er 1836 istedenfor 1835... Det er ved enten Martha eller Linas konfirmasjon at det står at Niels er død, så han dør nok ganske tidlig, hvorfor Oline har ekstra ansvar. Ikke usannsynlig at Niels og Oline har bodd sammen, selv om de ikke var gift... Jeg har alltid håpet å få tak i Niels' bortgang. Det ville også kaste lys over bestemmelsen av farens navn!Niels' dødsfall og Lina Maries ev etterslekt er de to største spm i øyeblikket.Det er nok mye slekt og inngifte både på Strømsø og i Vestfossen, jenter, så hvem vet... Hvis dere sitter med mye slekt i området, hadde det vært hyggelig om dere tok kontakt på lill.juelsen@c2i.net Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Tar opp denne saken igjen. Tror jeg har funnet Mette Thorstensdatters dåp i Sigdal, Krøsdherad i denne kilden :LenkeFars navnet hennes stemmer med navn oppgitt i kirkeboken ved vielsen.Skal se hva jeg kan finne senere.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er samme dåp jeg finner her for Marthe Thorstensdatter i mormonerdatabasen, som Mette fant i innlegge nr. 11, siste lenke. Her står som ført som uægte barn, og da passer det bra med mor som jeg viser til i folketellingen i innlegg nr. 13.1865-Sigdal, Mor Kari Syverts. som står her med nok en datter. Gunhild Andersdtr. ( senere fadder ved dåp til Lina Marie) Datteren Martha er funnet i 1865 som hushjelp 1865 av Mette i innlegg 15.Hun er utflyttet fra Sigdal tidlig.Her gjelder det å holde tungen rett i munnen med alle disse opplysninger. :-)Nå tar jeg 17.mai fri.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.