Gå til innhold
Arkivverket

[#78298] Knud Aslesen Berg, Sokna (1857-1922)


Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

Knud Aslesen Berg var nr 3 av 7 søsken. Foreldre Asle Knudsen på Rud og senerer Berg(?) og Karen Andersdatter. Han var velstående trelasthandler på Sokna i Buskerud. I 1922 druknet han i Djupsvatnet i Hol. Er det noen som kjenner til omstendighetene rundt dødsfallet og når det hendte? Relevante kirkebøker i Buskerud inneholder ikke informasjon eller er ennå ikke frigitt. Knud Aslesen Berg hadde forøvrig en sønn, Egil Berg (1890-1967), elektroingeniør. Om det var flere barn vet jeg ikke. mvh Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Gunn! Det er riktig Knud Berg, ja. Asle som er med i folketellingen 1900 er Knuds yngre bror. Det er sikkert en notis om omstendighetene rundt Knud Bergs død i en eller flere aviser. Problemet er at jeg ikke vet når på året Knud Berg druknet, så å bla gjennom en årgang av f.eks. Aftenposten vil ta MYE tid. Jeg vil tro hans dødsannonse er der. Eller en Drammensavis. Knud Berg var en relativt kjent person, han var stor trelasthandler og en sentral person i oppkjøp av fallrettigheter i Hol og Ål og forhandlet med Oslo lysverker om vannkraftutbygging rundt 1915-1920Mvh Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

Berg, Knut, godseier, idrætsmand, 1857-1922.Det er artikler (nekrologer?) om ham i Norsk idrætsblad og Sport 1922, s. 266 av B.A. og i Buskeruds jæger- og fiskeriforenings tidsskrift X, s. 48-50 av Ole Svang. Jeg skal forsøke å få sett på noe av dette.Hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Tom! Takk skal du ha, da er datoen på plass, 24. august 1922. Skal vi tro at han falt overbord da han skulle sette eller trekke garn? Hilsen Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Tom! Fra tidligere har jeg vært ute etter informasjon i lensmannsarkivene i Hol og Ål fra hendelser under siste krig. Etter mye om og men, fant jeg ut at disse arkivene (kanskje ikke så unaturlig) befant seg i Statsarkivet på Kongsberg. Så en henvendelse dit er ikke så unaturlig. Fortsatt god 17. mai! Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.