Gå til innhold
Arkivverket

[#78299] Gift hvor/når døpt hvor/når?


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Leter etter min kones oldeforeldres bryllup. Han het Otto Adolph Ulfsten (eg. Svendsen) født 7/10-1876 Jeg finner dåpen i Frogn/Drøbak ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=27&uid=103262&js=j>Lenke) og konfirmasjonen i Ås i Ås (Lenke). Jeg finner han også som ugift i FT1900 Kristiania som logerende hos sin bror i Schweigårdsgate 80(Lenke).Hun het Ida Otilie Pedersen og ble født i Tønsberg (tror jeg) 27/4-1881. Har ikke funnet kirkebokside for dette. Jeg finner henne i FT1900 Tønsberg da hun bor hos sine foreldre (Lenke). Folketellingen operer med en fødselsdato som er helt feil. Moren var født på Nøtterøy og faren i Sverige. Søker også etter kirkebokside for hennes dåp.Jeg vet videre at hun fikk en datter før hun giftet seg. Datteren het Lilly Ellingsen (vet ikke når eller hvor - skulle gjerne visste det :-) Jeg vet også at hun fikk en datter til mellom 1900 og 1904, Solveig Hellerud (f. Ulfsten) Jeg har bevis for en sønn født i 5/9-1904 i Oslo, Yngve Ulfsten. Han giftet seg i 1932 i Kongsberg (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei Stein ArneDet er faktisk født en Ida Otilie Pedersen 19.05.1900: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tønsberg, Klokkerbok nr. 7 (1896-1904), Fødte og døpte 1900, side 62. Permanent sidelenke: LenkeMerkelig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Solveigs dåp: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Johannes, Ministerialbok nr. 7 (1896-1905), Fødte og døpte 1903, side 224. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Som opphaveleg ulsteining synest eg det er interessant å få greie på kvifor folk tar eit val om å kalle seg Ulfsten.Det blir sagt om den kjende malaren Nikolai Ulfsten ( f. Nielsen) at det var den endå meir kjende malaren Hans Gude som ba han ta namnet Ulfsten. Av ukjend årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Yngves dåp: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Johannes, Ministerialbok nr. 7 (1896-1905), Fødte og døpte 1904, side 270. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ha - du var 1 sekund raskere ;-): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker i Asker, Ministerialbok nr. I 17 (1900-1917), Konfirmerte 1913, side 72. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Ang. (4) Min kones farmor het Else Langness (f.Ulfsten). Jeg har funnet dåpen hennes (Kongsberg, Klokkerbok nr. 7 (1901-1915), Fødte og døpte 1912, side 70, nr.4). Hun ble født i Kongsberg 19/10-1911 og døpt 18/2-1912 i Kongsberg kirke. Hun ble viet til Sverre Rolf Langness i Kongsberg kirke 5/7-1930 (Kongsberg, Klokkerbok nr. 8 (1915-1932), Ekteviede 1930, side 310, nr.24)Kommer tilake til resten når jeg har oppsummert (jobber hardt nå :-)Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Dere er absolutt utrolige!!! Jeg forsøker å oppsummere :-)Ida Otilie ble tydeligvis IKKE født i Tønsberg (1) som jeg trodde. (2) er tydeligvis en annen.Otto - ang. (3) kan du si hvor Solveig ble født/døpt?Ang. (5/6)(8),(9)&(11). Tusen takk!Ang. (7), Ida Otilies dåp. Står det 'Dagarbeider' på faren?Ang. (12) Otilie Aars må vel være Lilly Otilie Aas (Erlingsen) Den siste var kanskje en bror eller søster som døde før dåpen? I og med at det står Aa®s (min parentes) som etternavn på det udøpte barnet blir vel mysteriet om det var samme barnefaren her også - og om han presterte å få to 'uekte' barn før han stakk til USA (15) eller om han rakk et raskt ekteskap og ev. skilsmisse? Går det an å finne ut?Ang. (16) Hvor i alle dager fant du ut dette. Det finnes da ikke kirkeboksider så langt frem - eller?Puh - det var faktisk litt av en jobb, men selv om jeg har noen åpne spørsmål så er det meste på plass i treet!Igjen - TUSEN TAKK!Stein ArneAng. (13), Lilly Otilies dåp. Står det at mor bor på Aastadeje og far er fra Tønsberg? Kan fadder nr.2 være søster Maren Hansen, også fra Aastadeje? Finner ikke noe sted med navnet Aastadeje, Åstadeiet el. med Google :-( Burde vel være i Asker??Ang. (14) Lillys konfirmasjon. Ved dåpen (13) heter faren Leo Aas. Her heter hun plutselig Erlingsen til etternavn!?! På denne tiden var moren gift og het Ulfsten!! Noen tenkelig forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Har funnet igjen Leo Aas i amerikansk cencus for 1900 i New Jersey. Fant han også i liste over ankomne til New York 14.3.1900 med SS Oceania fra Liverpool. Legger ved cencusen hvis den ikker er for stor.

bilete9356.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei igjenSolveigs dåp finner du i (8)....Gravminner er et bra sted å søke, spesielt hvis man kjenner fødseldatoen: http://www.disnorge.no/gravminner/index.phpDa kan du søke på fødeår, dato og fornavn og vil på den måten ofte finne rett person. Men det er avhengig av at området er registrert, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Lilly er gravlagt ved siden av Ida Otilie.Hvis du i Gravminner søker på Buskerud, Kongsberg, så 'felt' = Q, 'rad'= 0B (null B) , så får du en liste som viser begge navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Spørsmål: Ang. (16) Hvor i alle dager fant du ut dette. Det finnes da ikke kirkeboksider så langt frem - eller?Svar: Prøver å la vere å bruke min tilgang til folkeregisteret til slektsgranskingsformål, men 'lykkast' ikkje alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.