Gå til innhold
Arkivverket

[#78306] Hjelp til tyding av fars oppholdssted ved dåp i Gjerdrum 1796


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Kan noen hjelpe meg å tyde hva som står bak navnet på Margrethes far.Gjerdrum, Ministerialbok nr. 2 (1737-1797), Fødte og døpte 1796, side 275 nr. 28Permanent sidelenke: Lenke Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det samme synes jeg det står :-)Finner ingen gårdsnavn som begynner på J. i Gjerdrum.Om han ikke skulle ha noe med denne gruven å gjøre ? LenkeFinner et par mulige farskandidater , en gift mand og en ungkar i passe alder , men hvem den utlagde fader var vites ikke :-) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk skal dere ha begge to :o)Så det var altså Jæger det sto. Dette er fofedre på min svigerdatters morsside.Jeg tror Margrethe er hun som er pleiedatter på gården Gjerdrum i FT 1801: LenkeMen det kan vel ikke være denne Berthe Nielsdatter som er hennes mor? Ville det ikke da ha stått hennes datter?Står litt fast her og er veldig takknemlig for at dere tok dere tid til å hjelpe meg.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Finner noe her på side 69 - håper lenken virker:Lenke jensen jæger&source=bl&ots=7zY3Qt7HE9&sig=fzGEGKPbNVb-q7uTUDgZuen90hA&hl=no&ei=ycPqS_HvDNCiOPLEvOQK&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBoQ6AEwAQ#v=onepage&q=lars jensen jæger&f=false

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Jeg fikk ikke linken din (7) til å virke Arne.Margrethe Larsdatter på Ask ble konfirmert i 1812. Gjerdrum, Ministerialbok nr. 3 (1798-1815), Konfirmerte 1812, side 176, nr.10, men foreldrene nevnes ikke da. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7629&idx_id=7629&uid=ny&idx_side=-181>Lenke Margrethe ble gift 25.oktober 1818 i Gjerdrum kirke med Halvor Jacobsen, men heller ikke her nevnes foreldrene.Gjerdrum, Ministerialbok nr. 4 (1816-1836), Ekteviede 1818, side 376-377, nr.6 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen. Ser av yrker i 1801-tellingen at det finnes mange med militære titler Jæger . Legger inn lenke til en i jægerkorps her:LenkeLars Jensen stasjonert i nærheten , og ikke sikkert han finnes i Gjerdrum-området i 1801 :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei, det er vel mulig det er sånn. Jeg har surret lenge rundt med disse foreldrene til Margrethe, men har ikke noe som kan fortelle meg hva det korrekte kan være forløpig.Jeg tenkte at Lars Jensen muligens kunne være han som befant seg på Sandum i tellingen 1801 LenkeMargrethe og hennes ektemann Halvor har jeg ført opp 9 barn på. Jeg har ikke funnet hennes foreldrene som faddere ved noen av barnas dåp.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er redd det er mange Lars Jensener som kan være den grumme fader i 1801-tellingen:-) Eksempel: LenkeDet blir vel vanskelig å finne ut av dette mysteriet, er jeg redd. Om det da ikke finnes militære ruller som viser en Lars Jensen i Gjerdrumområdet i perioden da Margrete ble unnfanget.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Lenken virker greit for meg, Rigmor - men forsøk å 'Google' Lars Jensen Jæger. Du skal da få et treff på Romerike Historielag, gå så inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, det er nok det Gunn :-(Desverre litt for mange Berthe Nielsdatter også, som kan være hennes mor.Margrethe og Halvor døper datteren Marie (det korrekte skal være Berthe Marie) 26.desember 1818. (Min svigerdatter ane) Faddere var Mari Jensdatter, Dorthe Jensdatter, Ole Haagensen, Hans Larsen og Jens Hansen. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7630&idx_id=7630&uid=ny&idx_side=-18>Lenke De døper sønnen Niels 3.februar 1822. Faddere ved dåpen var Berthe Olsdatter, Anne Jacobsdatter, Hans Gouterud, Jens Hansen og Jens Smedstad? Permanent sidelenke: Lenke De døper datteren Anne Christine 26.desember 1824. Faddere ved dåpen var Marie Nielsdatter, Anne Larsdatter, Ole Haagensen, Hans Jacobsen og Jens Jacobsen. Permanent sidelenke: Lenke De døper sønnen Jacob 17.februar 1828. Faddere ved dåpen var Marthe N...dtr. Sandum, Marthe Larsdtr. Sandum, Lars A.....?, Christopher Olsen Sandum og Lars Jacobsen Nitteberg. Permanent sidelenke: Lenke Så døper de en ny sønn Jacob 26.desember 1830. Faddere ved dåpen var Kari Hansdatter Fjeldstad, Kari Olsdatter ibid., Hans Andersen Fjeldstad, Christopher Hansen Fjeldstad og ... Peder Johnasen .. Permanent sidelenke: LenkeDe døper datteren Sørine 28.august 1833. Faddere ved dåpen var Mette Eriksdatter Fjeldstad, Anne Johnsdatter Fjeldstad, Christen R... Fjeldstad, Halvor Olsen Fjeldstad og Hans Pedersen Fjeldstad. Permanent sidelenke: LenkeDe døper sønnen Bernt Christian 7.februar 1836. Faddere ved dåpen var Berthe Marie Halvorsdatter Gjerdrum, Mari Christophersdtr. Fjeldstad, Lars Larsen Fjeldstad, Christopher Hansen og Halvor Olsen Fjeldstadeie. Permanent sidelenke: LenkeDe døper datteren Karen 28.mai 1840. Faddere ved dåpen var Anne Johnsdatter Rud, Kari Larsdatter Elton(?) af Holter Annex, Ole Nielsen Rud af Gjerdrum, Jens Hansen Holter af Holter Annex og Niels Jacobsen Döhlen do.De døper sønnen Carl 1.mars 1843. Faddere ved dåpen var Kari Knutsdatter Fjeldstad, Anne Christine Halvorsdatter Gjerdrum, Christopher Hansen Fjeldstad Eie, Johannes Pedersen nedre Fjeldstad Eie og Niels Halvorsen Nitteberg. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Fantastisk Arne! Nå fikk jeg det til :o)Det må jo være den Lars Jensen Jæger og Birgitte Nielsdatter som nevnes her, som jeg er på jakt etter. Datteren Margrethe er jo også nevnt.Da er det likevel moren Margrethe bor sammen med i tellingen 1801 da :o)Det var flott at du løste denne floken for meg. da får jeg gå igang og myse videre på denne Lars Jensen Jæger.Stor takknemlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Jæger må nok være en yrkestittel når han oppføres som Lars Jensen jæger ved datteren Margrethes dåp. jeg har lett gjennom det meste og kan ikke finne noen forbindelse til familien Jæger.Det er sannsynligvis Lars Jensen på Sandumseie, som inngår ekteskap med Mari Hansdatter på Sandum 23.oktober 1806. Permanent sidelenke: LenkeDet var forøvrig veldig artig å lese om Berthe Toppenhaug/Tuppenhaug og min svigerdatter syntes dette var skikkelig gøy. Hun hadde ingen ting fra sin morsside fra før av, annet enn navnet på sin morfar som kom fra gården Smedstad i Gjerdrum. Hennes mor døde veldig tidlig, så det gleder meg at jeg kan få på plass noe for henne.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Gjerdrum BB I under Nordgarn Fladby er det en Jens Olsen som var bruker fra 1765 til 1792. Han giftet seg med enken Margrete Jensdtr. og hadde barna Kari, f.1764, Anne f.1766, Berte f.1767, Lars f.1769, Marte f.1774, Jens f.1774 og Mari f.1778, men det står ikke noe mer ang. Lars. Her er Jens og Margrete i 1801Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for innspill fra deg Carsten :o)Den Lars Jensen f. 1769 kan jo absolutt være en kandidat som far til Margrethe Larsdatter f. 1796.I linken som Arne gir i innlegg 7, nevnes det at det sannsynligvis var Lars Jensen som ved tellingen 1801 befinner seg som tjenestegutt på gården Sandum og oppgis å være 30 år og ugift. (f. ca 1771 /-)Min svigerdatters linje ser slik ut: Lars Jensen f. 1769? ca. 1771? og Berthe Olive Nielsdatter Toppenhaug - Berthe Bakken/Fjeldstadbakken dpt. 11.november 1764 Gran, Hadeland.Margrethe Larsdatter dpt. 18.september 1796. Gift 25.oktober 1818 med Halvor Jacobsen dpt. 23.juli 1792Berthe Marie Halvorsdatter dpt. 26.desember 1818. Gift 31.desember 1848 med Jens Haagensen dpt. 28.juli 1816.Hans Jacob Jensen Hammer dpt. 24.februar 1850. Gift 31.august 1873 med Inge Marie Pettersdatter dpt. 17.februar 1850.Birgitte Hansdatter dpt. 7.august 1881. Gift (har ikke funnet vielsen enda) med Gustav Karlsen Smedstad dpt. 15.februar 1880.Karl Magnus (Gustavsen) Smedstad dpt. 13.oktober 1912. Han var gift med Gerd Randi f. 26.desember 1917 i Oslo? (Min svigerdatters besteforeldre på morssiden) de var bosatt i Oslo.Karl Magnus døde 1.september 1990 og Gerd Randi døde 22.oktober 1987. De er begge gravlagt på Østre gravlund.Ellers er de andre nevnte hendelser fra Gjerdrum.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er flott at du har fått så god hjelp av Carsten her!Da er det vel samme Lars Jensen som både Arne i inlegg 7 og jeg i innlegg 4 , foreslo som passer med Cartens forslag?LenkeSpennende.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, jeg er svært takknemlig for all hjelp og innspill. Håper jeg skal komme i mål :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.