Gå til innhold
Arkivverket

[#78307] Gratis kilde for cencus i USA?


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Har et prøvemedlemskap av Ancestry.com, noe som gir meg 14 dager til å søke i amerikanske folketellinger, innvandrer lister osv.Er det noen som vet om en gratis kilde når denne perioden er over. Ancestry.com koster 20 USD i måneden :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Bjarkø

Joda, det er mange census som ligger på gratissider, men de er nok ikke utfyllende og ikke ofte søkbare heller. Prøv f.eks. http://www.accessgenealogy.com/census/. Og på www.cyndislist.com fins linker til en hel del lokale slektssider som har census for enkelte år. En bør altså helst vite hvor man skal lete, hvilket township, county eller i det minste hvilken stat. På www. rootsweb.com kan man også finne en del linker, men dette er ancestry sitt gratisprogram, og mye av informasjonen fører videre til ancestry med krav om abonnement. imidlertid nyttig for å se om det er noe å finne, da en kan søke på navn og se antall treff i ulike kilder. Også www.census-online.com kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ancestry.com har vel fri indeks på 1880 tellingen, men da får du vel kanskje ikke se image.Familysearch.org har mye tilgjengelig. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Stein!Synes du virkelig at 20 dollars, ca. kr. 120,- månaden er dyrt? Det blir ca. kr. 4,- pr. dag! Eg har fått den oppfatninga her på brukarforumet at folk tykkjer at ancestry.com er skrekkelig dyrt og 'skummelt' dersom ein ikkje hugsar på å seie opp abonnementet. No har eg abonnert sidan sept. 2008, og har ikkje det rimelegaste abonnementet eingong, og er like nøgd kvar gong eg loggar meg på! Try it out, folks! Ikkje skummelt i heile tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er ikke dyrt nei. Familysearch.org...hormonerbasen inneholder hummer og kanari, sjekk! Der er mye feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hormonerbasen? Den var ny. ;)Familysearch inne holder mange avskrifter fra forskjellige kilder. Se lenken jeg oppga. Og kvaliteten på disse indeksene er vel hverken bedre eller dårligere enn ancestry.Har selv abonnement på ancestry. Nå har jeg bare månedsabonnement på USA. Har også tidligere hatt årsbonnement og tilgang på hele verden. Er fornøyd med ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Takk for svar. Gunnar (5) Nei. 4.-kr dagen er ikke mye for noe man bruker. Problemet er at jeg foreløbig ikke vet om mer enn en familiegren og en ugift barnefar på min svigerfamilies side som dro til USA. Har tenkt litt siden jag la ut spørsmålet og kommet til at i forhold til USA er det sikkert greiest å 'samle opp' det man finner og så ta et månedsabo når man har behov for å rydde opp :-) Hanne Line (7) (og Gunnar?) Dette er 'off topic, men hvor god er Ancestsry.com på Skandinavia? Har de tilgang til kilder som ikke ligger her i DA? Husker ikke hvor jeg så det, men det så ut som om mormonerne hadde eldre norske folketellinger som ikke ligger her. Der får man så vidt jeg kan se bare frem en oppsummering av dataene. Har Ancestry bilder av disse originalsidene?Stein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det ligger masse folketellingsmateriale helt gratis på pilotsidene til FamilySearch, i mange tilfeller MED innskannede bilder av originaldokumentene, så her er det alle muligheter både til å finne og dobbeltsjekke selv. For å få en idé om hva som finnes er det det greieste vel å velge 'Browse Collections'-muligheten. Lenken er:LenkeHilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.