Gå til innhold
Arkivverket

[#78313] Ringsaker. anne larsdatter


Gjest Marit Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Sørlie

Anne Larsdatter gift i Ringsaker , 31.12.1810, med Lars Olsen. Han fra Bjerke, hun fra Præstegarden.De fikk første barn i 1812, og det siste jeg har funnet i 1832. Men hvem er foreldrene til Anne? Mvh.Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet 6 barn, og sjekket navnene på fadderne. Men, det ser ikke ut til at de var familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Han er fra Bjerke i Redalen, men hun bor på Præstgaarden når gift, det betyr ikke at hun er f. på Præstgaarden. Det f. ei Anne Larsdtr. på Præstgaarden i 1775 men det kan ikke være henne fordi hun er for gammel til å ha barn i 1832.Paret fikk 7 barn men en døde 3 år gammel. Begge er f. ca. 1787. Skal se litt mer på denne, ikke lett denne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg lett igjennom døde i Mini 9, og funnet følgende:Tiden 1865-1853: Anne Larsdt., enke, fattiglem, 79 år, Dæhli eie, 20/4-4/5 1859, s.402. --- Anne Larsdt., kone legdslem, 65 år, Skappel, 16/4-23/4 1853, s.383.Tiden 1859-1853: Lars Olsen, em., 69 år, hm., Skappelseie, 15/2-28/2 1856, s.392. ---- Lars Olsen, em. fattiglem, 72 år, Berg... Øvre, 10/6-14/6 1856, s.392. --- (LO en selveier i 1855) --- LO, g. hm., 53 år, Ø.Løkeneie, 3/2-11/2 1854, s.385 --- LO, g.føderåd, 86 år, ..videsh..., s.384.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Deres datter Marte ble født i 1832 på Skappelseie, og hun var vel antagelig deres yngste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 var det 2 Anne Larsdt. på 11 år. De var på henh.vis Rolie og Enger. Så var det en på 12 år på Nordlien og ei tj.jente på 16 år på Hougen. Resten er vel for unge eller gamle til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anne Larsdatter er gravlagt 23/4-1853, 65 år gml. Skappelseie Lars Olen, enkemann Skappelseie gravlagt 28/2-1856, 69 år gml. Denne oppgitte alder ved død er ikke alltid helt rett! Marthe i 1832 er deres yngste barn. Lars Olsen er grei men Anne er værre i identifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Hans.Dette blir mest for min egen del :-),men vet du om Lars Olsen på Bierche eie i Redalen hadde mange søsken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ellers tror jeg vi kan utelukke Anne Larsdtr 16 år i tjeneste på Hauger,hun er nok den som 1813 gifter seg med Christan Hansen begge er da på Herberg. Begge gardene ligger på Ring.Anne Larsdtr i Nordlien, altså Brøttum litt tvilsom...De to på Birisia er mer interresante, en av dem gifter seg 21/11 1813 med Hans Joensen Tande,første barn f på Tande eie,andre født Lier eie Redalen.Den andre av disse blir nok gift med Lars Olsen.Begge Annene har en mor som heter Eli, begge gifter seg med en som har en mor som heter Marthe og begge får altså bare en datter som de kaller Marthe. Skal ikke være lett dette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Lars Olsen fra Biercheeie i Redalen hadde 2 søsken, en navnebror død 1782 on en annen bror død 1898. PÅ tide at Marit Sørlie kommer på banen igjen. Hvem av barna er hennes ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Takk for all hjelp! Så at jeg hadde fått mange svar da jeg logget meg på ;) Dette er min svigerdatters aner.Anne og Lars er hennes 3 tippoldeforeldre.Siden hennes anetavle har plass til 4tipp, hadde det vært moro å få fylt ut siste raden også,-ihvertfall med navn, om ikke andre opplysninger finnes.Det samme gjelder innlegget nr. 78311. Mvh. Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk Hans,det utelukket en teori jeg hadde om at Lars kunne ha en søster Anne og en bror Anders som er i min slekt.Jeg ser mange kjente navn blant fadderne og cautionistene til disse ekteparene,men jeg klarer ikke helt å nøste dem sammen ennå.Å gå en generasjon frem kan også være lurt, onkler og tanter var titt og ofte brukt som faddere.Kanskje noen av barna til Lars og Anne bruker sine onkler og tanter ? Kanskje Marit kan hjelpe oss der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Else, begge Annene's mor het ikke Eli, den andre het Berith. Hvis nå Marit vil utveksle data så har jeg mer.. hansmyhralfakrøllonline.no Jeg er også fra Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Takk igjen. Da Lars og Anne giftet seg,var vitnene Torkil Peders Roli og Christen Rasmus.Præstegard. Ole dpt. 15.3.1812 fra Tødderud? Faddere: Arne Jons Moe, Anders Christens Ronggard?,Elisabeth Bergh,Sofia Bergh, Ole Johans.Dal. Mattias dpt.7.4.1816 fra Præstegard. Faddere: An.Bergh, Mad.Bergh, Cicilia Bergh, Knud Præstegard. Lars dpt. 5.3.1820 fra Præstegard. faddere: Knud Ols.Bakkelund, Ole Olsen Rosenborg, Marte Svends og Gullik Evensen fra Sveen. Torkil dpt.31.8.1823 nedre Bardstein? Faddere: Lars Peders nedre Bards, Johanne Lars Præstegard. Ole Olsog Anne Hans, Iver Mons ss. Marte dpt. 11.12.1825 fra øvre Stolpestad? Faddere:Amund Syvers ø.Stolpestad,Johannes Anders nedre Stolpestad, Even Gunders ø.Stolpestad. Christian dpt. 26.10.1828 fra Skappelseie.Faddere: Anders Anders Stolpestad,Ole Ols Rosenborg,kari Ols Præstegard,Cecilie ? ? christensdtr ss. Marte dpt. 15.1.1832 fra Skappelseie.faddere: Lars Ols Skappelseie,Mari Josefs Ulveneie, Ole Ols Præstegardseie,? Johnsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Fadderne har hjulpet meg utallige ganger i mangt et vanskelig tilfelle. Blandt disse fadderne kan det være mangt et søskenbarn, og konene nevnes bare som 'og kn'. Så for å finne ut av dette må finne ut hvem alle disse var gift med samt deres foreldre,det tar tid!Ellers mente jeg en generasjon frem,altså fadderne som disse barna bruker til sine barn. Hvis du forstår meg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg lurer fremdeles på hvilken av barna som er din svigerdatters ane... Mathias Larsen her mange etterkommere... Lars Larsen har ettekommere Thorkil Larsen har etterkommere Marthe Larsdatter har etterkommere Ole og Christian vet jeg ikke noe om enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ole havnet i Oslo gift med ei fra Holmestrand, 4 barn. Broren Christian havnet i Drammen.....Sønnen til Lars havnet i Skien..10 barn ble hetende Schwanborg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Her er jeg igjen,takknemlig for alt dere finner av opplysninger!! Hans: Anne Larsdatter Lars Olsen=Marte Larsdatter Ole Olsen=Kristian Olsen.Else Kari: Du skjønner kanskje hvorfor jeg ber om hjelp...jeg tenker jo ikke lenger enn høna sparker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anne Larsdatter Lars Olsen=Marte Larsdatter Ole Olsen=Kristian Olsen..... Kristian Olsen gift Ingeborg Johannesdatter,5 barn ; Julie gift Mikkel Mikkel Larsen Haugen, 3 barn; Leif Mikkelsen Haugen g. Gerda Berg. 2 barn: Nevner ikke navn de lever vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.