Gå til innhold
Arkivverket

[#78314] Detektivhjelp behøves; Anne Maria Baastad dør i 1835, hvorfor i Asker ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg finner en av mine aner, Anne Maria Baastad, død 14.1.1835 i Leangen, Asker jfr [url="http://www.genealogi.no/litteratur/gloersen_2/>http://www.genealogi.no/litteratur/gloersen_2/ (Jørgens Gløersen: Dødsfall i Norge 1826-1840). Jeg forstår ikke hvorfor hun dør i Asker når hun ikke har noen forbindelse dit og har bodd i Christiania fra slutten av 1790-tallet.Jeg har kommet så langt med denne slektsgrenen at jeg forsøker å finne mere om hva de gjorde og hvordan de levet, derfor trigger et slikt problem meg.Dette er Anne Maria Johannesdatter Høvig som ble døpt 30.6.1748 i Røyken og som giftet seg med Hans Olsen Baadstø (Båtstø) 28.3.1776 i Røyken. De bodde noen år i Båtstø før de flyttet til Christiania hvor hennes mann ble spækhøker. Han døde i 1796 og i ft1801 finner vi Anne Marie Borstad med 4 sønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er et skifte etter henne, hadde ikke tid til å lese det selv, mulig du finner svaret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Dødsfallsmelding side 201 i protokollen for 1835 : Enke Anne Marie Johannesdatter Baastad. Aker sorenskriveri Dødsfallprotokoll 1 (03.07.1832-17.10.1839) Der står endel opplysninger som kan vise om dette er den Anne Marie Johannesdatter du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for svar.Jeg kommenterer dødsfallmeldingen først. Der nevnes slekt/arvinger og jeg kjenner til de fleste, men trenger hjelp til litt av teksten - tyding (!) 1. kjøpmann Ole Baastad, Fredrikshald (eldste sønn) 2. Niels Baastad (sønn nr.3) 3. Rasmus Baastad (4. sønn) 4. Hans Baastad (2. sønn Adam Baastads eldste sønn) 5. Adolph Baastad (2. sønn Adam Baastads nesteldste sønn) 6. Lauritz Baastad (2. sønn Adam Baastads 3.eldste sønn) 7. Skulle vært Magnus Hannibal August Baastad (2. sønn Adam Baastads 4. sønn) 8- 10 skulle vært Adams døtre Elisabeth, Ingeborg Kristine og Sophie Nicoline. Alle 4 sønner og 3 døtre lever i 1835.9. Karen Baastad gift med Ole Grue. Jeg trenger altså hjelp til tyding av det som står ut for nr. 7 og 8 !Skiftet inneholder også noe som jeg trenger litt tyding av. Dette gjelder i første rekke hvordan Adam Leangen kommer inn. Anne Maria bor tydeligvis hos ham når hun dør som det fremgår av dødsfallprotokollen samthvilken tittel har Niels Baastad i skiftet og hva står på de nærmeste linjene etter ham ? Sønnedatter ????'s mann ? Deretter må det vel gjelde Adam Baastads eldste datter Elisabeth Olette Baastad gift med Lauritz Henrich Rummelhoff Moss ?Adam Leangen nevnes et par steder deretter og jeg får ikke tak i hva det gjelder - har han et tilgodehavende ? Kan han være i slekt som kan forklare hvorfor enken Anne Marie dør hos ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg kan føye til at Magnus Hannibal August Baastad er født i 1822 og altså umyndig i 1835. Det samme gjelder kanskje broren Laurits som er født 13. aug. 1818. De andre Adam B.'s barn er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Hei Leif, jeg stusset litt ved navnene og stedene du nevner. Jeg har en Johannes Olsen 'fra Toten' i følge ekteskapsinnførsel 1789 på Strømsø med Oline Ellingsdatter Garnaas. Den Ole Grue du nevner, er dette Grue i Hedmark/ Toten?Johannes Olsen nevnes senere som skiptømmermann, og paret bosatte seg på samme gård Høvig som du nevner, og fikk mange barn, deriblandt datteren Juliane Johannesdatter som giftet seg inn i en annen håndverkerslekt, med skomakermester Cyprian Andersen Bratvedt i Christiania, og dette paret ser ut til å ha flyttet videre til Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Petter.Vognmann og høker Ole Arnesen Grue døpt 3.aug.1781 i Chra. og død 29.jun.1861 i Chra. er sønn av høker og vertshusmand Arne Pedersen Grue født feb.1756 i Chra (?) og død 5.nov.1825 i Chra. Gift 1779 med Karin Olsdatter ca 1758-1788. Arne ble deretter gift i 1791 med Anna Marie Paulsdatter 1769-1848. Jeg har forgjeves lett etter Arne Pedersen Grue's opphav og har funnet en samtidig med samme navn fra Grue, men definitivt ikke samme mann. Det er flere samtidige Arne Pedersen i Chra, noe som sikkert er årsaken til at han brukte navnet 'Grue'.Ole Arnesen Grue og Karin Hansdatter Baastad hadde 7 barn.Anne Marie Johannesdatter Høvigs bror Hans Johannessen Høvig 1758-1830 overtok i 1788 etter sin mor Marthe Nielsdatter Ølstad - enke etter Johannes Josvasøn Høvig (jfr. skifte etter henne.) Hans dør i 1791 og jeg trodde hans bror Gabriel overtok, men har ikke sjekket dette nærmere.Jeg kjenner ikke til Johannes Olsen, men gården Høvig var vel av de større i Røyken med flere husstander i gammel tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Takk for avklaringen Leif. Har Johannes Josvasen Høvig fra en annen sammenheng, men har ikke klart å finne noen sammenheng til min andre nevnte familie på samme gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.