Gå til innhold
Arkivverket

[#78319] Bestefars uekte sønn - men hvem var mora


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Min morfar får en uekte sønn Jørgen født 10 nov. 1920, døpt 21 nov. 1920 på Rikshospitalet, mora står oppført som Anna Olaussen. Jeg har søkt etter denne Anna Olaussen men har ikke klart å finne henne. Se nr. 563: LenkeDet jeg har fått høre er at Jørgen ble bortsatt på et barnehjem ca 5 år gammel, fordi mora reiste til sjøs. Det har også vært nevnt at Jørgen ble adoptert av en familie i Lillestrøm. Jeg har fått tilbakemelding fra Byarkivet at de ikke har funnet noen barnehjem i Vestre Aker på denne tiden. Har noen tips om hvor lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Her vil vel en av de mange kommunale folketellingene for Oslo/Aker være til god hjelp - du har jo en adresseinngang på moren - og i en folketelling fra denne tiden vil både fødselsdato og fødested være oppgitt.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Hei, på DIS gravminner finnes det en Jørgen med fødselsdato 10.nov 1920:Id 1023155 Fnavn Jørgen H. Enavn Bersvendsen Fdt 1011 Får 1920 Dår 1989 Bdato 1301 Bår 1989 F 14 R G Gnr 74 GravstedLademoen Kommune Trondheim KirkesognLademoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Oi, her var det kommet inn mange tips, tusen takk.Jeg ble nysjerrig på den kandidaten du nevner Andreas, så den må jeg se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Den Jørgen som er nevnt(5) er med på den kommunale folketellinga for Trondheim 1925 som Jørgen Henrik Bersvendsen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Du verden hva du finner ut Anne J, tusen takk for at hjalp meg her, jeg var jo nesten sikker denne gangen.Det er nok mulig at jeg må sjekke Lillestrøm, kanskje konfirmasjon.Familien vår visste ingen ting om denne Jørgen, det har blitt 'dysset' ned i mange år. En søster av bestefar røpet hemmeligheten, og det var visst ikke populært. Min mor har kjent til historien ganske lenge nå, og jeg har blitt så engasjert at jeg nå prøver å finne denne Jørgen og mulig hans familie. Jeg er enormt takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.