Gå til innhold
Arkivverket

[#78333] Hans Kristian Norman?


Gjest Jan Samuel Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Samuel Halvorsen

23 Mars 1864 fikk Oluffa Torbina Marie Sivertsdatter datteren Sara Bergitte Hansdatter i Vardø med Hans Kristian Norman.Sara ble døpt i Vardø 5 Juli 1864.Har prøvd og finne ut hvor han kom fra,men har ikke lykkes.Håper noen kan hjelpe meg.På forhånd mange takk!! Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen hjertelig takk!! Da var 1864 riktig da,Men hvor kom hennes far fra?Har funnet en på Hamarøy,men vet ikke om det er han? Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kvitle Kristiansen

Folketellingen viser at han er fra Hamarøy i Nordland Lenke og at han var født ca.1813 Da er det bare å lete i Hamarøy. Hans Christian Norman var forresten et vanlig brukt navn i Hamarøy, oppkalling av en kjent handelsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Dere er utrolig flinke til dette!! Fantastisk den hjelpen jeg får her på forumet!!! Mange mange tusen takk til alle!!! Har prøvd og finne Oluffas dødsår,men der også trenger jeg proff hjelp.Hun gifta seg i Moskenes 1889 med Johannes Hansen. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei. Syns dere var litt for kjappe med å fastslå at den Hans Christian Normann som ble funnet (8) var den rette,ta en titt i 3.kolonne samme kirkeboksider,der kommer neste Hans Christian Normann. Var nok veldig mange som ble oppkalt etter handelsmannen først på 1800-tallet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiMuligens jeg tar feil, men er det ikke Ollufa Tobina Marie Sivertsdtr. gm Ole S. Blix fra Hemnes som bor i Persfjorden ved Vardø i 1865 sammen med Sara Birgitte [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f62028&gardpostnr=42&personpostnr=223&merk=223#ovre>Lenke Som så gifter seg 28. des. 1865 i Vardø Lenke og i 1875 er ugift igjen?? LenkeJeg tipper at Sara Birgitte er oppkalt etter sine bestemødre. Her er Ollufa T.B. Sivertsdtr. sin dåp.(nr. 38) Foreldre Birgitta Maria Mikalsdtr. og Sivert Nikolai Olsen Lenke Og da er det vel Hans Christian Norman f. 16/6 1814 som er den rette. Foreldre Jacob Hansen og Sara Frederika Norman, bosatt i Norkil (3. kolonne) LenkeHans Christian Norman ble i 1836 gm Petronelle Ingebrigtsdtr Bjørgan f. 1810 (nr. 4) Lenke 17. juni samme året fikk de sønnen Sivert Norman Hansen Lenke Hans Christian ble enkemann da Petronelle døde 28. mars 1837 (nr. 13) LenkePå Hamarøy kommunes slektsider står dette om sønnen Sivert Norman under Norkil: ”Sivert Magnus Normann Hansen f. 1835. Sivert vokste opp i Nordkil, også etter at faren hadde forlatt Hamarøy. I 1860 tok han utflytting til Steigen og samme år ble han gm Ingeborg Andersdtr fra Bø i Steigen (født i Land prestegjeld). De bodde på Bø i Steigen. 8 barn”Ettersom det her står at faren Hans Christian forlot Hamarøy (etter at kona døde), tipper jeg det er han som er i Vardø i 1864 og kanskje før også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen takk Hill-Gunn!!!!!!! Ja,det er den samme Oluffa,og noen sier Ole Sivertsen Blix tok sitt eget liv,andre sier han ble skutt av datteren Sara.Har ikke funnet hans dødsår enda,for der står det kanskje litt mer.Da er Hans Kristian Normann på plass.Har heller ikke funnet Oluffas dødsår,så jeg får lete videre.Hjertelig tusen takk til alle dere som er så snille å hjelper meg og komme videre!!!! Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Bare hyggelig å kunne hjelpe :-) Trenger du mer hjelp bakover med Hans Christian sin familie på Hamarøy får du bare si i fra.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Dere er fantastiske!! Trenger hjelp til og finne ut når Oluffa Torbina Marie og Ole Sivertsen Blix døde.Jeg leter og leter,men jeg må bare melde pass.Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Så av vielsen deres at Ole S Blix slett ikke var fra Hemnes (folketellinga 1865) men fra Sverige.Da lurer jeg på om det er ham som er arrestant i Vardø fengsel 1875 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Der fant jeg Oluffa igjen via FS:Hun giftet seg på nytt 1889 i Moskenes i Lofoten Lenke Det står noe helt bakerst,'hans hustru død og hennes avgått ved døden ved selvmord' Skal prøve å forstørre litt og tyde det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Mulig jeg trenger litt proff hjelp til alt,men prøver : Hans forrige hustru død i Moskenes sogn.Hendes forrige mand efter tilveiebragt forhørsakter død ved selvmord på russekysten. Viede under øvrighedens trussel om ........konkubinat. Deretter står det lodrett ved siden av teksten noe om Moskenes fattigvesen,men tror det gjelder brudgommen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Syns nok det var noe kjent med alt dette,hadde vært greit med ei henvisning til tidligere tema på Ole S. Blix og Oluffa :) Alt dette er jo kommet fram tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Det ser ut som du har funnet den godeste Ole S Blix i arresten.Tror du Statsarkivet i Tromsø har svaret? Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Verdt å prøve syns jeg,se forøvrig tema 71444,der ga de jo fin tilbakemelding fra statsarkivet ang.den saken :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Glemte å føye til at det på innlegg 40 viser at spørsmålstilleren fikk vite hvor lenge vedkommede var i arrest (el.tukthuset som den saken gjaldt) Da vet du jo iallefall sånn ca. nårtid du kan begynne å lete etter ev.dødsfall,ikke sant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen hjertelig takk til dere alle!!! Skal sende en mail til Statsarkivet,så får vi se hva de har. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.