Gå til innhold
Arkivverket

[#78336] Ole Pedersen Dalen fra Røros. Opphav?


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Ole Pedersen Dalen er husmann på plassen Granhaugen under gården Haugen i Melhus. I folketellingen 1801 er han oppgitt å være 38 år. Han er gift med Siri Trondsdatter Branem fra Branem i Melhus.Ole skal være fra gården Dalen på Røros (ifl. Melhus bygdebok). Jeg har imidlertid ikke vært istand til å finne hans foreldre. Jeg har forsøkt å lete i bygdebøkene for Røros uten å finne noe konklusivt. Jeg kan heller ikke finne hverken dåp eller konfirmasjon i kirkebøkene.En Anders Pedersen Dalen (1779-1842) opplyses i Røros bygdebok like etter 1801 å slå seg i Trøen, Rugeldalen, som fra nå av ble kalt Dalen. Kan han ha vært en bror av Ole? Evt. kan jo Ole ha navnet sitt fra en annen 'dal' på Røros.Er det noen som har kjennskap til denne Ole Pedersen Dalen?Mvh Harry A.Er det noen som har kjennskap til denne Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Pedersen er i hvert fall ikke bror av Anders Pedersen Dahlen som du nevner i ditt innlegg. Sistnevnte kom fra Kvipsdalen i Hådalen og kom til Rugeldalen etter 1801.I hvilken forbindelse opptrer Ole Pedersen med etternavn Dalen? Ved vielsen? Eller står det at han er fra Røros? Hvis han er oppgitt å være fra Røros i bygdeboka, så bør det finnes en kilde for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står Hougen etter hans navn her ved trolovelsen langt nede i venstre spalte:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /1 (1768-1815), Trolovede 1797-1798, side 191. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står Hougen etter hans navn her ved trolovelsen langt nede i venstre spalte:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /1 (1768-1815), Trolovede 1797-1798, side 191. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En Ole Pedersen Haugen konfirmert i Melhus Dom Invocavit 1782:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Ministerialbok nr. 691A02 /1 (1768-1815), Konfirmerte 1782-1784, side 74. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk for svar.I Melhusboka står det at Ola Pedersen fra Dalen på Røros, f.ca 1765, d. 1834, kom til Haugen som dreng, og fikk senere sette seg ned som husmann her. Han var bruker på plassen Granhaugen 1797-1833.Det at jeg funderte på denne Anders Pedersen Dalen, var at denne gården Kvipsdalen i folketellingen 1801 heter Dalen, og at det kronologisk kunne passe. Problemet er bare at det ikke er ført opp noen bror av Anders som heter Ole, og at hans mor er i yngste laget til å få Ole i 1765. Faren Peder Andersen Dalen er imidlertid gammel nok til evt. å ha fått Ole før ekteskapet med Anders sin mor. Men dette blir jo bare spekulasjon.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En annen kandidat i Røros er Ole som ble døpt 29/12-1765 med far Peder Olsen Ruelsøen (Rugelsjøen). Ole er ikke nevnt i Rørosboka, så det kan være han døde som barn.Foreldrene hans er her i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Astrid -Jeg har også lurt på denne Peder Olsen Rugelsjøen, ettersom ei trø som opprinnelig var en bygsel tilhørende gården Rugelsjøen ble hetende Dalen, dette angivelig etter at ovennevnte Anders Pedersen Dalen bosatte seg der.Men i Rørosboka er som du sier denne Ole ikke oppført.Takk for innsatsen i alle fall!Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så i kirkeboka etter Ole Pedersens død i går kveld, tror jeg lette ut 1784 ut å finne noe. Men det er mulig det kan ha gått meg forbi.Det stemmer at gården Dalen i Rugeldalen fikk sitt navn etter Anders Pedersen Dalen som slo seg ned her like etter 1801. Han var ganske nygift i 1801 med Sara Pedersdatter Rugelsjøen og de bodde da på Bergstaden:LenkeDatteren Øllegård Andersdatter er plassert på Rugelsjøen hos Saras foreldre i 1801. Se lenke i innlegg 8.Ole Pedersen og Sara var altså søsken og etterkommere etter Peder Monsen som bygslet ved Rugelsjøen tidlig på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Da står vi vel så langt igjen med to mulige alternativer, nemlig en foreløpig ukjent Ole Pedersen Dalen fra Kvipsdalen (evt. bror av Anders) med far Peder Andersen Dalen, - og Ole Pedersen fra Rugelsjøen med far Peder Olsen Rugelsjøen.Den Ole Pedersen Haugen som du nevner i (6) er jo utvilsomt 'min' Ole, som tydeligvis er dreng på Haugen allerede da han som 17-åring blir konfirmert. Og det er han (5) som troloves med Siri Trondsdatter i 1798.Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Harry, jeg er rimelig sikker på at Anders Pedersen Dalen ikke har noen bror Ole. Jeg stammer fra denne slekten i Kvipsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Greit, da kan vel han utelukkes. Vi står igjen med Ole Pedersen (Rugelsjøen). Han kan vel tenkes å ha kalt seg Dalen - eller oppgitt å være fra Dalen, der hans søster var gift?? Grunnen til at du ikke finner dødsfallet hans i kirkeboka for Røros kan da være at han døde på Granhaugen i Melhus, hvilket jeg har notert at 'min' Ole gjorde.Du angir at han er en etterkommer av Peder Monsen, men har du noen oversikt over generasjonen(e) imellom?Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg kan bekrefte det Astrid forteller i innlegg 12. Anders Pedersen Dalen (Quipsdalen) er også mine barns forfar. Se debatt 36809: Lenke waler iversen&nr=33&antinnlegg=174&startnr=&antall=&spraak=n#ankerMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er også i slekt med Peder Olsen Rugelsjøen, men litt mer perifert.Jeg har notert meg følgende:Peder Olsen Rugelsjøen ble døpt 3/5-1731. Hans foreldre Ole Pedersen Rugelsjøen (begravet 16/7-1780 81 år) ble gift 24/6-1730 med Karen Jonsdatter (død 1734 38 år).Ole Pedersen Rugelsjøen eller Rugeldal var sønn av Peder Monsen Rugelsjøen (25 år i 1701, begravet 12/1-1755 81 år) og Kirsten Larsdatter Rugeldal (fra Kroken Nordre) død 1739 69 år.Peder Monsen var sønn av Mons Pedersen Rugeldal (se Kroken Søndre) begravet 23/1-1729 79 år og Marit Pedersdatter begravet 6/3-1729 79 år. I 1701 var Mons Peders Jempt 53 år.Jeg stammer fra Peder Monsens bror Løden Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Margrete Tavaldsdatter ble døpt 4/4-1734. Hennes foreldre Tarvald Tarvaldsen og Sara Olsdatter Galaaen ble gift 24/3-1726.Men det viktigste må vel være å finne et skifte som kunne informasjon om Ole Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Absolutt. Finnes det et skifte etter Peder Olsen Rugelsjøen og hustru?Ellers mange takk for opplysninger så langt.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Et skifte etter foreldrene skulle være å finne under Gauldals Sorenskriveri, men kan ikke se at det er noe skifte etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Jeg har ikke helt gitt opp å finne min 3. tippoldefar Ole Pedersen, angivelig fra Dalen på Røros, som slo seg ned på plassen Granhaugen under Haugen i Melhus.Opplysningen om hans fødested forekommer altså i Melhusboka, men kilden for dette finner jeg ikke. Han er konfirmert og gift i Melhus. Han dør 26. nov. 1834 på Haugen og begraves i Melhus den 7. des. Han er da 69 år står det i kirkeboka.I kirkebøkene for Røros finner jeg i tidsrommet 1762-1767 tre døpte Ole`r med far Peder (selvom jeg kan ha oversett noen). Den ene er døpt 14. okt. 1864 - far Peder Lorentzen (intet gårdsnavn nevnt). Den andre ble døpt 29. des 1765 - far Peder Olsen Rugelsjøen, denne er nevnt tidligere i tråden (8). Den tredje Ole ble døpt 22. juni 1866 - far Peder Amundsen(??).For Ole Pedersen (Rugelsjøen) fins den forbindelse til Dalen at han søster Sara er gift med Anders Olsen Dalen som blir boende på en gård som blir hetende Dalen etter Anders. Om dette er nok til at Ole skal kalle seg Dalen, evt. fordi han har bodd der en stund? - vet jeg ikke.Det kan jo også hende at de to andre Peder`ne som er nevnt her har tilknytning til en eller annen Dalen-gård, hva vet jeg. Det blir nok uansett teorier uten holdbar dokumentasjon, hvis ingen Røros-kjennere har ytterligere kommentarer?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Faren til den tredje Ole døpt 22/6-1766 var Peder Olsen Amund (ikke Peder Amundsen).Jeg har skiftet etter Adelus Pedersdatter Ole Amundsens enke av 10/5-1794 (Bergretten). Deres eldste sønn Peder Olsen Amund var da død og etterlot seg to barn Anders og Lucia. Dermed skulle denne Ole Pedersen være sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk, AstridEr det flere gårder på Røros der folk kaller seg eller blir hetende Dalen?P.S. Jeg ser forresten at jeg i innlegg (19) har surret med århundrene, - årstallene skal selvsagt være 1764 og 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole døpt 14/10-1764, far: Peder Lorentsen.Peder Lorentsen gift 7/10-1763 med Ingeborg Pedersdatter.I Røros 1801 finnes i Hyttgata Peder Lorentsen Kieldsberg 61 gift med Ingeborg Pedersdatter Opdal 70 (hennes andre ekteskap).Ole Pedersen Kieldsberg i 1801:LenkeJeg beveger meg her på absolutt usikker grunn. Kanskje noen andre kunne bekrefte/avkrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Da kan vel kanskje denne Ole Pedersen også sjekkes ut. Dermed står vi igjen med Ole Pedersen (Rugelsjøen) - men, uten mer å stå på er det nok for dristig å konkludere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

En liten kommentar til innlegg (22) fra Astrid:Ole Pedersen Kjelsberg i lenken er vel sønn til Peder Fastesen Kjelsberg og kona Marit Rasmusdatter i hus nr. 378 på Bakkan i Røros. Han var iflg. mine notateter f. i nov 1765. Så den Ole Pedersen med far Peder Lorensen det blir referert til, må vel være en annen? Eller er det jeg som misforstår noe her, Astrid?mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Se nr 88 1765. Peder Fastesens sønn Ole ble hjemmedøbt og døde like etterpå. Mora introdusert 15/12.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1766, side 124. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.