Gå til innhold
Arkivverket

[#78340] Østen Eriksen (f. Gerpen 1811) husmann sist i Sannidal, Telemark 1865


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Østen Eriksen, var født i Gjerpen, Telemark 9 oktober 1811. Foreldrene var: Erik Mathiassen (f. ca. 1784), gift Gjerpen 29 oktober 1807 med Karen Østensdatter. Østen konfirmeres i Solum, Telemark 1828. Østen gifter seg i Solum 25 september 1833 med Gunhild Evensdatter, døpt Drangedal 28 juli 1805. De får en datter Aslaug Karine, som er født i Gjerpen 12 april 1836. Ellers finner jeg 3 andre barn som alle er født i Drangedal( Ole Johan f. 9 september 1840, Karen Dorothea, f. 14 desember 1842, Erik, f. 16 mai 1845). Ved folketellingen 1865 finner jeg Østen Eriksen som husmann på gården Huldalen i Sandøkedal (Sannidal) i Telemark. Konen hans, Gunhild Evensdatter er da også i live (62 år står det). Men senere i livet hvor befinner de seg da, og når døde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn 1865-tellingen her med Østen og familie: LenkeGår det an å følge barna , så kan det jo hende foreldrene bor hos dem på eldre dager?.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Å finne dødsfall er ofte tidkrevende. Har du forsøkt å lete gjennom begravelseslistene for Sannidal fra 1866 og utover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Jeg har sjekka Hulldalen i bygdeboka for Sannidal. men fant ikke Østen med familie der.Østen Eriksen m fam. er nevnt som nr. 2698 i Drangedals slektsregister bok nr.2. Det står ingen dødsdatoer der. Men det står at Gunhild fikk et barn med Thomas Knudsen Naas (se 2990).Jeg fant Karen Dorothea Østensdatter i 1875 da bosatt som tjenestepike hos Overretssagfører Nils August Synnestvedt og hans kone Helga med datteren Augusta f.1874. De hadde adresse Løkken 84. Det er i dag Løkkebakken 9 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0801&kenr=045&bnr=0005&lnr=00>LenkeKaren var bosatt i Løkken & Thomesheien 121 i 1900. Hun var fortsatt ugift. LenkeNr.121 er i dag Langjordet 7. Dette huset har i over hundre år et hjem for enslige kvinner og het ”Bredsdorffs Minde”Se mer om huset på side 8 i Kragerø kirkes menighetsblad nr. 1-2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Nå har jeg funnet dødsfallet til Karen. Hun dør 9.11.1907 i Smedsbukta.'Bredsdorffs Minde' ligger i Smedsbukta så hun har nok blitt boende der til sin død.Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk for mange fine innspill, og veldig interessant med Karen Dorothea Østensens opphold på Bredsdorffs Minde i Kragerø hvor hun altså døde i 1907. For å finne ut hvor foreldrene havnet prøver jeg nå å lete opp barna til Østen Eriksen. Den eldste var Aslaug Karine Østensdatter, f. Gjerpen 12 april 1836. (Hun gifer segt i Kragerø med treskjærer Georg Jansen f.1835, d. 1916). Disse blir separert, han flytter til Grimstad og hun finnes nevnt ved folketellingen i 1900 som boende i Kragerø under navnet Karine Johns. Hun drev handel med gamle klæder, står det å lese. Så finner jeg ingen barn i tidsrommet 1836-40, har lett både i Gjerpen og Drangedal,men forgjeves. Deretter følger Ole Johan, f. Drangedal 9.9. 1840, men han døde i Drangedal 7 år gammel 16.3.1847. Neste barn er Karen Dorothea, som vi jo nå kjenner godt, f. Drangedal 14.12.1842 og død Kragerø 9.11.1907. Ugift. Siste barn som jeg har funnet, er Erik Østensen, f. Drangedal 1845. Han gikk i skomakerlære i Porsgrunn ved folketellingen i 1865, men er registrert sammen med foreldrene som husmannsfamilie på Huldalen i Sannidal, Telemark. Da han konfirmeres i Sannidal i 1863 kan ikke presten dy seg med en lite flaterende omtale av foreldrene, idet det skrives om gutten: 'Et forsømt barn, men såvidt jeg kunne skjønne, ikke hård eller gjenstridig'.Så jeg jakter fortsatt på alt det jeg kan finne om denne familien (stoffet skal inngå i en bok). Jeg får også lete etter det uekte barnet til Gunhild Evensdatter. Antar barnet er født i Drangedal siden du ikke nevner noe om det Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Her kommer litt opplysninger om Gunhilds datter Siri Tomine.Gjerpen har en folketelling i 1835 Der finner du på Strømdal – Plads 40: Østen Eriksen ektemann, Huseier uden jord, daglønner 24 år og Hustru Gunild 30 år. og Siri Thomine Thomasdtr. 5 år. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=ft08121835&gardpostnr=3387&merk=3387#ovre>LenkeI Drangedals Registeret som jeg nevner står det: Thomas Knudsen Naas, døpt 06.10.1805, g.14.10.1853 m: Anne Dorthea Hansdtr. Robakk, Kviteseid, f.1830 (De fikk 5 barn i sammen i årene 1854 – 1865)Thomas ble utlagt som barnefader i 1830. Barn: Siri Tomine f.17.11.1830, døpt 28.11.1830 i Drangedal. Moder: Gunhild Evensdatter. Naas, tjenestepike Her finner du henne i dåpsprotokollen for Drangedal. nr.1 h.side på side 380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Nå har jeg funnet Karina Jansen f.1837 fortsatt bosatt som handlende i Hovedbyen 100 i 1910. Neste manntallsliste er fra 1925 og der er hun ikke nevnt. Jeg han skumlest gjennom dødeprotokollen for Kragerø fra 1910-1914 og finner henne ikke der. Hun dør nok etter 1914 en gang.Hovedbyen 100A. er i dag Kirkegaten 13 og inneholder nå Kragerø Legesenter. Før de kom dit i 1994 var det Sannidal og Skåtøy sparebank som som hadde sine kontorer der i ganske mange år. Mer om Hovedbyen 100a kan leses i Carsten Hopstocks bok Kirkegaten - Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk for atter en gang verdifulle opplysninger Kerstin. Jeg gjorde nesten et hopp i stolen der jeg satt da jeg leste at du hadde funnet Karine Jansen (f.1836) i nok en manntallstelling fra Kragerø – så sent som i 1910. Du skal bare vite hvor lenge jeg har forsøkt å finne ut når denne damen døde! Jeg satte Statsarkivet i Telemark på saken, men i brev av 7 mai skriver de at de ikke kan finne henne gravlagt i Kragerø i tidsrommet 1914-25. Neste telling er jo fra 1925, men du sier at der finnes hun ikke, så dette blir virkelig et mysterium. Karine (hennes fulle navn var for øvrig Aslaug Karine) hadde 2 sønner, den eldste Richard flyttet med sin familie til Oslo ca. 1900, den andre Gustav bodde i Kragerø hele sitt liv. Richard hadde ikke økonomisk evne til å ta seg av gamlemor, han strevde selv med sin store familie, og så ingen annen utvei enn å adoptere bort den yngste. Jeg tviler derfor på at Kari ne etter at hun var 74 år gammel har forlatt Kragerø. Jeg har heller ikke noe tro på at hun flyttet til Grimstad, der hennes fraseparerte mann bodde. Han bodde på Grimstad Gamlehjem fra 1912 og frem til han døde i 1916. Ingen kone står nevnt under dødsannonsen, kun benevnelsen ”pårørende” avslutttes dødsannonsen med. Deprimerende at jeg ikke kommer til bunns i dette, da Karine er en høyst sentral person i boken jeg skriver (som omhandler den tragiske historien om hennes datter, Sally Bath Jansen, som døde fra 4 mindreårige ”uekte barn” i 1907, bare 32 år gammel. Hun fikk tuberkulose.) Du nevner manntallslister fra Kragerø 1910 og 1925, videre en folketelling fra Gjerpen 1835. Er disse tilgjengelig i Digitalarkivet? Jeg kan i alle fall ikke finne dem der. Har søkt under Digitalpensjonatet. Videre refererer du til Drangedals registret. Det kan jeg heller ikke finne når jeg søker på nettet. Barnefaren til Siri Thomine (f.1830) – Thomas Knudsen Naas, finner jeg død i Drangedal 21 juli 1865, 59 år gammel. Jeg har prøvd å finne Siri Thomine ved folketellingen i 1865, men forgjeves, hverken i søk under alle baser eller spesifikt på Drangedal, Gjerpen, Sannidal eller Solum. Kan hende døde hun i ung alder. Jeg skal se om jeg kan finne henne under konfirmanter. Du sier at Drangedal Registeret har opplysninger om forfedrene til Gunhild Evensdatter (f.1805) . Men ligger dette registret ute på nettet? Vil jeg der finne mange opplysninger om forfedrene? Jeg har funnet foreldrene. Faren var legdlem Even Gundersen, f. ca. 1781, d. Drangedal 28 september 1853, 72 år. Fattiglem, Naasoden. Moren var Aslaug Olsdatter, f.ca. 1770, d. Drangedal 10 januar 1848, 78 år. Hun var ved sin død bosatt på gården Lehnschollgrav. Disse ble gift i Drangedal 20 juni 1805 (soldat og ungkar Even Gundersen Hougen og Aslau Olesdatter Lensgrav).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Kerstin - jeg glemte et spørsmål! Ved tellingen i 1910 står det noe mer om hva slags 'handlende' Karine Jansen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Beklager at jeg ikke har gitt deg utfyllende forklaringer om mine kilder.Først innlegg 11. nei det står ikke hva hun solgte. bare merknaden suspandert fattig hjelp.Så til nr.10.Jeg se nermere på manntalslista for 1925 mulig hun har et annet etternavn. Manntallslistene er av fotografert privat av en annen slektsforsker og ligger derfor ikke ute på nettet.Drangedals registeret heter egentlig: Slektsregister for Drangedal og er et bokverk skrevet av Bjørn Edvin Holte. gitt ut i 1998.Det består av 5 bind som du sikker får fjernlånt på biblioteket.Du trenger bind 1 og 2.Om det ikke er for mye å skreive om, legger jeg det ut her etter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Avskrift fra Drangedals registeret bok 2-nr. 1672 Soldat Even Gunderson Haugen, døpt 29.09.1782 g.20.06.1805 m: Alslaug Olsdtr. Lensegrav Barn: 1.Gunnild,født på Haugen døpt 28.7.1805 i Drangedal kirke gm. Østen Eriksen Haugane (se reg. 2698)Barn m. Thomas Knudsen Naas (2990) 2. Torbær, født i Sillejord, døpt 25.12.1810 i Drangedal kirke gm. Halvor Olsen Bjørndalen (3087) 3. Gunder født 31.03.1813 i Sillejord u/Lille Oseid. døpt 04.04.04.1813 i Drangedal kirke Min kommentar: Det står ingen forfedre på Aslaug men Evens foreldre er:(1387) Gunder Knudson Gudbrands (på Haugen under Lensegrav i 1801) døpt.11.06.1753, d.10.10.1813 g.25.9.1778 m: Helge Evensdtr. fra Treungen døpt i 1757 ( I tjeneste på Oseid) (Hennes forfedre: se Nissedals bygdebok s.333, Treungen) Gunder og Helge fikk tilsammen 11 barn, derav 3 dødfødte. 5 andre dør samme året. Det er bare de 3 eldste som blir voksne og får etterkommere.Gunders foreldre står i bok 1. nr.958. Knud Kystolfsen Jysereid, Gudbrands døpt 11.07.1717 begr.1.5.1778 g.6.9.1782 m. Kari Pedersdtr. begr.19.9.1782 68 år gammel. De fikk 9 barn.Knuds foreldre står i bok nr.1. 463: Tjøstolf Olsen Jysereid f.1656 begr.1750 gm ?? De fikk 7 barn.Lista blir enda lengre og tar for langt tid å skrive ned her. Som sagt anbefaler jeg deg å låne bøkene så får du ganske mange nyttige opplysninger.Jeg har sjekket lista med rettinger som står i bok 5 for å se om det er noen korrigeringer på disse slektslistene, men det er ingen som er nevnt der.Håper at dette var til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Dette var til veldig hjelp, så tusen, tusen takk. Skal se å få lånt de 2 bindene av Drangedals slektsregister som du henviser til. Ellers vil jeg være svært takknemlig om du kunne se etter i tellingen for 1925 om Karine Jansen (f. 1836) er å finne der. Det er jo mange måter navnet hennes kan være skrevet på. Flere ganger har jeg sett etternavnet skrevet som Jans. eller Johns. I tillegg kan jo Aslaug navnet være tatt med. Venter spent på om du finner ut noe. 'På gjensyn'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Nå har jeg luselest hele 1925 lista, men jeg finner ingen som kan passe. Det er også svært få som er født på 1830 -tallet. Om hun fortsatt lever i 1925 kan hun kanskje bo på et gamlehjem eller sykehuset i nabo kommunene. Jeg har ikke funnet henne over døde i Skåtøy kommune. Muligens bodde hun i Sannidal kommune, men den har jeg ingen dødeprotokoll for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.