Gå til innhold
Arkivverket

[#78342] Maren Einarsdatter fra Balsnes


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Alle hullene skal tettes. Jeg har Maren Einarsdatter F 1738 på Balsnes, D 1804 på Balsnes og gravlagt 20 mai 1804 på Evenes. Hun var gift med Einar Larsen F 1733 på Balsnes. Kan du hjelpe meg med hennes aner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Salten DIS-skifter:Maren Einersdatter, Balsnes i Ofoten, Skiftet åpnet 3/5 1804Ektefelle: Niels LarsenEiner Nielsen, Tjeldbotn i ofotenLars Nielsen, myndigMette Nielsdatter, 28 år,Så var det anene.Finner ikke Marens foreldre i første omgang. Skal lete litt rundt. Men som du ser kalles ektemannen Niels Larsen i skiftet. Stemmer barnas navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Salten DIS-skifter:Maren Einersdatter, Balsnes i Ofoten, Skiftet åpnet 3/5 1804Ektefelle: Niels LarsenEiner Nielsen, Tjeldbotn i ofotenLars Nielsen, myndigMette Nielsdatter, 28 år,Så var det anene.Finner ikke Marens foreldre i første omgang. Skal lete litt rundt. Men som du ser kalles ektemannen Niels Larsen i skiftet. Stemmer barnas navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Jeg har følgende barn med Nils F 1733 og Maren F 1738 som foreldre: Lars F 25 mars 1767, Ejnar F 17 september 1769 og Mette F 26 juli 1773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det var bare at du har skrevet at Maren var gift med Einar Larsen. Da er det vel bare en skrivefeil.Jeg finner ingen Maren som passer i alder og sted. Vet du noe mer om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Men denne Maren Ejnersdatter kan være en mulighet:Det er skifte etter Niels Ejnersen, Hochvig i Ofoten i 1748 og der er nevnt søstrene Anne, Maren og Kirsten. Alder ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Inger...jeg bøyer meg i støvet. Min Maren var gift med Nils Larsen ! Du har jo familien i ditt innlegg 4 så takk så langt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det med alder er jo et kapittel for seg selv - det kan være store avvik på den tiden. Likevel finner jeg ikke noen Maren Ei/Ej/En som kan passe - enda i alle fall, men vi får høre hvor trådstarter har fødselsåret fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Du behøver ikke bøyde deg i støvet vet du - det er så lett å skrive feil. Vi lurer bare på hvordan du har funnet ut at Maren var født i 1738. Kanskje har du flere opplysninger på lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Man får nøste fra alle kanter.Niels Larsen, Balsnes, gift med Mette Olsdatter som det er skifte etter i 1764 - kan dette være Marens mann i et tidligere ekteskap? To små barn er nevnt i skiftet: Berithe 5 år og Gjertrud 3 år.Men Maren? Dette var vrient. Tipper at en av forumets flittige bidragsytere har løsningen. Jeg vil følge spent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Den som graver finner: Nils Larsen gift 1 med Mette Olsdatter F 1734 på Lakså, Evenes D jan 1764 på Balanes. De ble gift 24 juli 1757 i Evenes kirke. Barn: Beret Nilsdatter F 1759 hun giftet seg med John Olsen. Barn to i dette ekteskap: Gjertrud Nilsdatter F 1761 i Balsnes, døpt 2 august 1761 i Evenes kirke.Nils giftet seg 2 med Maren Einarsen, en dame jeg ikke kan finne foreldre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har sett etter henne i skiftene for Lofoten også, men hun er ikke der. Det er mange Einer i områdKan Maren også ha vært gift tidligere?Finner et skifte etter Johan Olsen, Sjomnes Øvre i Ofoten - skiftet åpnet 9/1 1764.Maren Einersdatter, hustru.Denne Johan må ha vært en eldre mann , en rekke barn (i tjueårsalderen) er nevnt som hans barn, ingen barn med Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her ser jeg en husstand på Framnes, men alderen er selvsagt ikke oppgitt :( Nordland fylke, Ofoten, Sjeleregister nr. (1749-1749), Sjeleregister 1749, uten sidenr. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4403&idx_id=4403&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDenne Maren på Framnes hadde en bror som het Jon – han ble gift første gang i 1752 - Lenke og andre gang i 1759 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det stemmer forresten bra med at Nils Larsens første kone het Mette, for den første datteren Nils og Maren fikk, het også Mette, oppkalt etter Nils Larsens avdøde ektefelle slik det var vanlig ...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Denne Johan Olsen er i skiftet nevnt som Johan Olsen 'Paa Emmenes' - jeg er ikke kjent i området så det gir ikke meg videre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Sjomnes må vel ha noe med Skjomen å gjøre - hvilken kirkebok kan dette stedet tilhøre? Emmenes?Synes dette går fremover i natten, ikke fort, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er jo en rekke skifter på Emmenes, men jeg har ikke peiling på hvor det er, annet enn i Ofoten. Framnes,Fremnes og Emmenes må være samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei! Når det gjelder plasseringen av Emmenes, føler jeg meg relativt godt kvalifisert til å komme med opplysninger om beliggenheten av gården, for jeg bor nå akkurat her! Emmenes ligger ca. 1 mil sør for Narvik by, målt langs E6, og er således nabogården til Håkvik nordre i sør og Ankenes i nord. Emmenes er i dag en del av tettstedet Ankenesstrand. Gården Framnes ligger vest på Narvikhalvøya, der dagens flyplass ligger, og er i praksis en del av byen Narvik.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk, Geir. Det er godt å få geografien på plass av en lokalkjent. Hvilken kirke skulle Sjomnes tilhøre, innlegg 16? Vi får se om Maren Ejnersdatter gift med Johan Olsen kan være den vi søker. Det ser ikke ut til at det er snakk om de store geografiske avstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei! Skjomnes hører, i likhet med de andre gårdene som er nevnt her, til Ankenes kirkesokn. Skjomnes kan være enten Skjomnes nordre eller Skjomnes søndre, og ligger ca. 1,5 mil sør for Narvik by, målet langs E6, altså ikke så langt fra Emmenes.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

I morgen er det 17-MAI...så ta velfortjent hvil med MAREN ... kanskje hun ikke finnes ????? Takk alle bidragsyter og GOD 17-mai !!!hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.