Gå til innhold
Arkivverket

[#78346] Hjelp til å tyde kirkebok søk etter foreldres aner


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Jensen

Sliter litt med denne: Lenke - dåp nr. 26, nederst på siden.Her er hva jeg tror jeg har klart å tyde: Fødselsdato 16 nov. 1863 (hva står etter årstallet?) Dåpsdato 27 des. 1863. Barnets navn: Johan Jørgen Foreldre Ole Svendson Ulland (?) og hustru An Jørgensdatter Nagelhuus (?),husmandsfolk under Langenes (?) Langvinstrøen(?) Har ikke fått med hva som står om fadderne unntatt navnene Jørgen Johnson (?) Holseng og Joh?? Svendsen Vaagseje (?)Skulle gjerne visst hvordan jeg finner mer ut om foreldrene og deres aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Her er foreldrenes vigsel, her står fødselsdato, sted og fedrenes navn. Ole er enkemann. Par nr 3.Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A06 (1857-1873), Ekteviede 1863, notat- og visitassider m.m. 0, side 144. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2504&idx_id=2504&uid=ny&idx_side=-143>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Tusen takk Bjørg, Kirsti og Randi!Klarer noen å hjelpe meg med å tyde (1) og kontrollere det jeg har skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Tusen takk Bjørg, Kirsti og Randi!Klarer noen å hjelpe meg med å tyde (1) og kontrollere det jeg har skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan dette være Karen Jonasdatter, Anns, mor på Molden i 1801? Se på faddrene til Ann, her er de flere fra Molden: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f18011736&gardpostnr=30&personpostnr=646#nedre>LenkeAnn Jørgensdatter hadde ned søster, Dordi f. 11 juni 1826, Dordi kan være oppkalt etter sin mormor: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A03 (1817-1857), Fødte og døpte 1826, side 94-95. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg kan gjøre et forsøk:Foreldre er Ola Svendson Ulland og hustru An Jørgensdatter Nagelhuus, huusmandsfolk under Langnæs, Langnæstrøen.Faddere: 1. Inderst Jørgen Johnsen Holseng. 2. ??? og grdm brugseier John Svensen Vaagseje. 3. Ungk. Bernt Størkersen Holum. 4. Hsmdkone Sigri Olsdatter Hareøen (?). 5. Pige Berntine Olsdatter Kinderaasen. Snåsaboka kan inneholde opplysninger om disse personene. jeg kan se etter om du ønsker det.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Randi ang (4) og (5) - jeg klarer ikke å finne ut av disse sidene. Kan du forklare i detalj - bl.a. hvor på sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Innlegg 4: Ola finner du døpt som nr. 9, venstre side, med foreldre Svend Olsen (W???dahl og Siri Olsdatter Ulland. Faddrene klare jeg ikke helt å tyde navnene på, ser sted/gårdsnavn som Heggsjø (muligens i Sverige), Skaale og Ullandeje.Innlegg 5: Ann finner du på høyre side, dåp nr. 17, under fødte kvindekjøn: Ann Jørgensdatter med foreldre Jørgen Johnsen Nagelhuus og konen Karen Jonasdatter. Faddere er gmd Jonas Einersen Molden, Einer Jonasen, Molden, gmdkone Gidsken(?) Butolfsdatter Holum, pige (?) Ane Olsdatter Almoe, pige Ingeborg Johnsdatter Nagelhuus Aunet. Det står Molden på navnet av noen av fadderne. Mulig dette er en gammel skrivemåte for Molland. Jeg finner ingen gård ved navnet Molden i Snåsa, kun Holden og der ingen av disse folkene.I 1801 tellinga for Sneeaasen finnes gården Molden med Karen Jonasdatter, 12 år: LenkeDet stemmer med det jeg finner i Snåsaboka side 194 under Mollan:1796 Jonas Einarsen, fekk skøyte frå stefaren. Kjøpesum 245 rd for 1 øre 19 mkl. Arveparten til einaste søstera i live vart ståande i garden. F 1759, d. 1841. G 1788 m Dåret Hansdatter frå Østnor i Sørli. Barn: Kari, Hans, Gollaug, Einar, Erik, Sten og Anders. Bygsla fiskerett i Seisjøen i 1799. Var skolemeister i Lierne, sjå bind I, s. 316. Frå slutten av hans brukartid fekk garden to brukarar.Søre bnr. 4.Hans Jonassen overtok denne parten som den første etter delinga. Han døydde alt i 1823, berre 33 år gammal. G 1820 m Maria Abrahamsdatter Ålmo vestre. Ho vart oppgift på Berg mellom.1825 Erik Jonassen fekk heimel. F 1798, d. 1869. G 1825 m Lisbeth Olsd frå Agle vestre.1866 Ola Eriksen gm Berte Maria Eriksd Gåsmo.1900 Martin Kristiansen Gartlnd frå Harran. G m dottera, Elise Olsd. De reiste snart til Amerika. Garden hadde da gått i same ætta i ca. 250 år. Søre bnr. 51828 Einar Jonassen. F 1796, d 1869. G 1824 m Ann Olsdatter frå Bergsleitet. Gav snart opp og vart husmann i Hildringsmoen under Mellom og døyde der. Han var den siste av den gamle ætta. Kommer med mer senere når jeg har fått sett litt mer i boka.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Snåsaboka s. 346 under Holsing:1824: Jørgen Navlus fekk skøyte. Son til Jo Jørgensen Navlusaunet. Hadde før vori innom Skålmoan som brukar. Var forpakter frå 1833 då lensmann Wærdahl vart eigar. F 1788, d 1866. Gjekk seg gjennom isen på Snåsavatnet. G 1819 med Kari Jonasdatter Mollan søre.Da kan det være Jørgen Johnsen som er Logerende Garnbinder på Oldernæs i 1865: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til Jørgen Joensen (Johnsen) Nagelhus i 1788, nr. 13, f. 7. august, med foreldre Joen Jørgens Nagelhuus og Anna Størkersd.: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A02 (1787-1817), Fødte og døpte 1788, side 112-113. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16449&idx_id=16449&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Fad. 1. Størker Jørstad. 2. Jacob Jørstad. 3. Eric Nagelh. 4. Berthe Jonsd Nagelhhus. 5. Elen Jørstad. (med forbehold om at jeg leser rett)Tror dette må være foreldrene i 1801, men sønnen Jørgen er ikke med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Trolovelsen til Joen Jørgensen Nagelhhus og Anna Størkersdatter Jørstad i 1787, sponsores er Erik Jørgensen Berg og Andphind Ols ?? Se nederst på høyre side: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A02 (1787-1817), notat- og visitassider m.m. 0, Trolovede 1787, side 0-1. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16449&idx_id=16449&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Vielsen til Karen Jonasdatter Molden (Molland) og Jørgen Joensen Nagelhuus i 1819, se paret etter nr. 14: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A03 (1817-1857), Ekteviede 1820, side 383-384. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2501&idx_id=2501&uid=ny&idx_side=-162>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.