Gå til innhold
Arkivverket

[#78351] Fastboende Huk - Bygdøy tidlig 1800-tall


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Jeg søker noen som kan ha lokalhistoriekunnskaper om Bygdøy tidlig 1800-tall. Det er mye å finne om kongelige og Christianiaborgere som eide løkker med landsteder. Det jeg søker er andre fastboende og spesielt på Huk.I Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1823, side 202-203 er en innførsel om min oldefar Christian Olsen. Det står at familien bodde på Huug på Ladegårdsøen. Hans foreldre var Ole Grergersen og Karen Dorthea Syversdatter. Deres fødselsår og foreldre har jeg ingen kjennskap til.Jeg hadde i utgangspunktet ingen kunnskap om foreldrene til min oldefar. Fant Ole Gregersen som far til Christian Olsen ved hjelp av Familysearch og ble sikker fordi det var i forbindele med Christians giftemål som stemte med hustru Maren Kristine Grønberg.Jeg vet ikke hvor lenge familien bodde på Huk. I Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 6 (1828-1841), Ekteviede 1830, side 328 Lenke står det om Ole Gregersens datter (Anne Margrethe), som gifter seg med en Peter Christiansen. Da står det at Ole Gregersen bor i Pipervigen. Det ser ut som yrket er fisker. Han må ha flyttet fra Huk. Samme informasjon får jeg også i andre kilder. I en folketelling fra 1834 er ikke familen nevnt. Etter det jeg kan se bor en famile Olsen på Huk, Johannes Olsen 30 år m/fam. Det er kanskje mulig at det kan være en annen av Ole Gregersens barn som i så fall ville være 19 år eldre enn min oldefar. Søsteren som jeg kjenner til ville være 26 år i 1834.Jeg har vært innom Oslo Byarkiv for å finne opplysninger om folk på Bygdøy tidlig 1800. I Byminner 2/3 1994 med tema Bygdøy s. 48-49 fant jeg følgende: ”Helt til slutten av 1800-tallet var det fort gjort å telle de stedene hvor det bodde folk hele året. … En fisker hadde vel 40 dekar tomt ved Huk og bygde seg et stort hus med uthus og kjøkkenhage.” Det er ikke nevnt andre fiskere eller andre fastboende spesielt.En av de tingene jeg gjerne skulle ha svar på, er om fiskeren kunne være Ole Gregersen. Min tippoldefar var neppe noen velstående mann. Hans neste bopel var Pipervigen som er vel kjent som et område med fattigfolk.Bebyggelse fra tidlig 1800-tall på Huk eksisterer neppe i dag. Men ikke langt fra parkeringsplassen på vei mot sjøen finnes rester av en gammel grunnmur. Kan det være grunnmuren til huset nevnt i Byminner?Denne delen av Bygdøys 1800-tallshistorie er nok kommet i skyggen av historien til de kongelige og velstående byborgeres sommerhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg har et lite bidrag når det gjelder Huk gård og Ole Gregersen. Min tipp-tipp-olderfar kjøpte Huk gård (hus og gårdsdrift - tomten var bygslet) som en pengeplassering i 1806 fra Jens Christian Lilleøen (ref. pantebok for Aker nr. 17, f. 172) og videreselger gården i 1812 til Ole Gregersen (ref. pantebok for Aker nr. 17, f. 514). Det er mulig at denne Ole Gregersen er den samme som nevnes i folketellingen for Aker i 1801 som nr. 6224, 31 år gammel, ugift og yrke 'landværn', forøvrig sønn av Greger Gregersen 67 år og bonde.Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Det var ikke noe lite bidrag. For å se pantebok for Aker må jeg vel til Riksarkivet. Den er vel ikke tilgjengelig på nett. Har du noe kjennskap til hvordan området var avgrenset og hvor huset lå?Jeg har også funnet fram til Greger Gregersen og sønnen Ole i folketellingen fra 18 1. Jeg tror det stemmer at dette er mine folk. Har funnet innførsel for ekteskap i minitralbok for Aker der Ole i tillegg til litt utydelig etternavn Gregersen har navnet Sæter. Det stemmer at han giftet seg med Karen Dorthea Siversdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Panteboken finner du her i Digitalarkivet under fanen 'Skanna tinglysningsdokument'. Dessverre skrev jeg pantebok for Aker nr. 17 - det skal være I 7: Lenke første innførsel etter 12. november 1812. Som du ser er skriften ganske knudrete, og hvis du ønsker, kan jeg sende deg min transkripsjon av teksten. Du må i så fall gi meg en e-post adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Takknemlig om jeg kan få din transkripsjon. Min e-post-adresse er: arch2@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Jeg takker Eivind Kinck som ga meg det viktigste svaret i denne sammenheng og til og med en transkribert utgave av panteboka.Jeg har begynt å lete i pantebøkene etter neste overdaragelse av eiendommen.Ser for meg at jeg må finne noen til å hjelpe meg å lese.Fortsatt nysgjerrig på å få vite hvor denne eiendommen lå på Huk om det kunne være noen som har kunnskap om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Din oldefar Christians aner på både mors og farssiden er kjent opptil mange generasjoner bakover. Jeg antar disse er kjent?Men Huk vet jeg lite om, har ikke sett plassen nevnt som adressse i skifter fra Aker til et stykke ut på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Nei, Geir jeg kjenner ikke til mange generasjoner. Vet at far var Ole Gregersen og farfar var Greger Gregersen. På den andre siden kjenner jeg bare til mor. Derimot vet jeg en god del om Christians kone Maren Kristine Grøneberg. Nå er jeg litt spent på hva du vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare raskt, du skal få litt utfyllende på e-post imorgen. Farfars far var også Greger Gregersen (Gres Gresen). Morssiden Karen Dorotheas foreldre Sivor(Syver) Christiansen og Margretha Locke. Her er mormor mest interessant, datter av Johan Nicolaus Locke og Anne Henrichsdatter osv. Søk på Locke her i forumet og du vil finne masse.Sender en liten e-post imorgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Har hatt svært liten kunnskap om fars familie. Begge besteforeldre var døde før jeg kom til. Farfar tilbrakte drøyt 20 år i USA. Hans far og kanskje hans mor var døde da han returnerte til Norge omkring 1907. Jeg har blant annet lett meg fram til en del av farfars søsken, - dvs. Christian Olsens barn. Har funnet 5 inklusiv min farfar, men jeg mener det må være minst 1 eller 2 til. Far snakket om en eneste onkel: Murermester C.F. Christiansen som i sin tid eide Pilestredet 100 i Oslo. Dessuten tror jeg det kan være en August. Har du kanskje også kunnskap om dette Geir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Har funnet neste omsetninga av Huug i samme pantebok som nevnt i 4, men dette er krevende lesning for en ukyndig amatør. Er det noen som kan hjelpe med tyding. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Angrer litt på at jeg la ut det siste innlegget her. Jeg tenker at selv for folk som har erfaring med slikt, er dette en krevende tekst å transkribere. Jeg legger det ut som egen sak og er klar for å få hjelp mot betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Forsberg

I følge hefter om Bygdøy, utgitt av Bygdø Vel, kan man lese følgende: Egnen rundt Huk var med et ganske stort areal overdratt fiskeren Kittil Jacobsen som ses å ha bygd et nokså stort hus med uthus og kjøkkenhage foran.Så det er nok Kittil det referes til i innlegg 1.Videre står det at eiendommen i 1805 ble delt mellom Ole Taraldsen og Lars Pedersen. I panteboken finner jeg ikke disse to men flere innførsler om Kittil og Jens Christensen Lilleøen som skal ha eid eiendommen i 1806 eller 1808 da Kinck kjøpte. I bøkene er det også bilde av Kittils hus, som ser ut til å ligge vis a vis Bakkevillaen på østsiden av Huk. Bygningene ble forøvrig revet av Quisling under krigen.Legger inn et par lenker som kanskje kan vise at Kittil overdro eiendommen til Lilleøen. Det vil da bevise at det er eiendommen til Ole Gregersen vi snakker om. Ber da om at noen kan tyde såpass mye av teksten at det gir svaret og gjerne hvem Ole Gregersen solgte til. Lenke i innlegg 11 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.