Gå til innhold
Arkivverket

[#78352] emigranter


Gjest Cecilia Fahlström
 Del

Recommended Posts

Gjest Cecilia Fahlström

Hej,Jag har släktingar som kommer från Norge och som sedan flyttade till Sverige. De har sedan emigrerat till NordAmerika 1890 samt 1892och jag tror de åkte via Norge. Hur kan jag hitta denna information?Är det någon som vet?Tack på förhand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vær oppmerksom på at MANGE TUSEN personer mangler i årene 1890-1893.En trenger se på på originalfilmene. Har DVD med immigranter til USA men bare frem til og med 1891. Det er ca. 12 millioner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia Fahlström

Oj det var många.Jag vet inte om mina släktingar Oline och Jon räknas som norrmän eller svenskar när de flyttade då det hade bott i Sverige i ca 7 - 10 år.Jag vet att de inte emigrerade via Sverige för där har jag inte hittat dem.Min släkting Oline Jacobsdotter (kan även vara Pettersson/Petersen/Pedersen) född 1869 emigrerade i oktober/november 1890 enligt de svenska kyrkböckerna.Svårt att veta var man ska leta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hva var Jons etternavn og fødselsår? Hvor i Sverige bodde de før de dro (Stockholm?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia Fahlström

Jon föddes 1872 i Oppdal, hans föräldrar hette Jacob Pedersen och Ragnhild Olsdotter. Jacob flyttade till Sverige, Los, 1872 och Ragnhild, Jon och hans syster Oline flyttade även de 1884 till Los.Det är möjligt att Jon kallades Pettersson/Petersson/Petersen efter tiden i Sverige. Jon emigrerade till N.Amerika den 9 maj 1892, enligt de svenska kyrkböckerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia Fahlström

Jon föddes 1872 i Oppdal, hans föräldrar hette Jacob Pedersen och Ragnhild Olsdotter. Jacob flyttade till Sverige, Los, 1872 och Ragnhild, Jon och hans syster Oline flyttade även de 1884 till Los.Det är möjligt att Jon kallades Pettersson/Petersson/Petersen efter tiden i Sverige. Jon emigrerade till N.Amerika den 9 maj 1892, enligt de svenska kyrkböckerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Er det snakk om Los ca.50km vest om Ljusdal? Da er vel Trondheim nærmeste utreisehavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia Fahlström

Ja det stämmer att det är Los som ligger där. Var hittar jag uppgifter om de som emigrerat via Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.