Gå til innhold
Arkivverket

[#78358] Tolking av kirkeboktekst Snåsa 1835


Gjest Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt-Erik Selliaas

I kirkebok for Snåsa 1834-1853 Dagregister står det på 15. mai Prædiken. Men hva står på 17.? 'do. tvende Liigtaler'??? Hva er i såfall Liigtaler i dette tilfellet? Dette var en søndag, og jeg regner med at det var vanlig gudstjeneste. Det er ikke innført begravelse den dagen. Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg leser skriftbildet på samme måte. Presten ble noen ganger bedt om å holde liktale eller likpreken. Det kunne skje i forbindelse med begravelsen, men kanskje oftere i forbindelse med jordpåkastelsen, som ofte skjedde en søndag presten holdt gudstjeneste i kirken, og mange ganger lenge etter selve begravelsen.For likprekenen kunne presten kreve betaling. Noen gamle likprekener er bevart i trykt form. De kan inneholde rene slektslister, eller være omfattende biografier over avdøde. Over 'alminnelige' mennesker ble det nok enklere og kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Takk. Hvis ikke andre leser dette annerledes, tror jeg det er en riktig transkripsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.