Gå til innhold
Arkivverket

[#78361] Söker min farmors mor och far.


Gjest Håkan Fahlén
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkan Fahlén

Hej Jag söker min Norska farmors mor och far men hur jag än söker i databasen hittar jag dom ej. Jag vet inte var dom är födda. Jag behöver hjälp med att konfirmera att uppgifterna stämmer. Har någon uppgifter på ev barn , vigda, var dom bodde eller vadsomhelst så vore jag tacksam.Johan Arneberg Strand, född 07 03 1883, död 05 05 1954. Marie skjærstad, född 14 05 1884, död 23 04 1959Jag hittar ej heller min farmor för den delen.. Johanne/johanna Maria/marie Strand, född 1915-04-20Med vänlig hälsning Håkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Muligens Marie i folketellingen 1900:LenkeHar du sett i dødboken for Sverige om du kan finne noe mer informasjon om hvor de var fødd eller kom fra i Norge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Familien er nr 42-46 i folketelling 1900 for Sortland. Johan er nr 44. Han ble født 14. mars 1883 og døpt 14 mai som nr 17 (Skannet kirkebok for Sortland 1864-1885)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkan Fahlén

Tack alla. Det känns som om vi är på rätt väg. Är det nån som hittat när dom gifter sig och vilka barn dom får? Johan kom senare att arbeta som 'overtollkontrolør' i Stavanger där dom bodde i Mariero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

HeiVet du når familien flyttet til Stavanger? Vet du hvor din farmor er født? Bodde Johanna i Sverige eller i Norge?Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkan Fahlén

Hej MaritJag har fått flera olika tips från släkten var hon skulle kunna vara född men jag hittar henne inte ändå. Några säger Fauske andra Melbu. Jag fick dessa upplysningar av en släkting i Norge.'din farmor er sansynligvis født i melbu hvor de bodde en periode, de flyttet deretter til finneid i nordland, reise så til kopervik i rogaland og så til stavanger, din farmor forlot to barn i stavanger og reiste til sverige før krigen, uvist av vilken grunn.Mvh Håkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkan Fahlén

Hej Arne Nej tyvärr, men min farmor är född 1915 och hon bör ha varit ca 20 när hon fick barnen vilket borde bli ca 1933-39...kanske, det är min bästa gissning. Johan skall ha arbetat i Stavangers hamn har jag fått reda på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Lenke til 1900 tellingen for Sortland for Johans familie LenkeFinner grav til ei Lovise Bergitte Iversen i Sortland, født 8/3-1858 død 19/8-1919. Dette kan jo være Johans mor.Finner ikke dette i noen kirkebok for Sortland.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkan Fahlén

Hej Marit Ingen aning, jag vet inte ens om hon var gift när hon fick barnen. Det verkar vara i nordnorge, det är min bästa gissning eftersom släktingar har sagt Fauske och Melbu men jag hittar ingen med hennes namn född 1915 i födelse-listorna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkan Fahlén

Ursäkta Marit, Farmor är död och ligger begravd i Stockholm. Jag håller på att kolla alla födda 1915 i Nordland just nu och se om jag finner henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjen Da går jeg ut ifra at dette er henne 1915-04-20-7364Christoffersson, Johanne Marie f. 20/4 1915Salem (Salem, Salems kn, Stockholms län)Död 5/3 2007 Begravd 26/4 2007Salems minneslund, nr. 471 (nedgrävd)[l 1] Salems församling (Salems kn, Stockholms län)Emanuel Birkes Väg 1 144 30 RÖNNINGETel. 08-532 560 72 salems.forsamling@svenskakyrkan.se[k][1]Posten levererad 2008-08-25Har du sjekket med forsamlingen om de har innskrevet noe om hennes fødested annet enn Norge? Hennes boupptekckning, sier den noe om fødested?Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkan Fahlén

Hej igen Det stämmer. Jag har kollat med länsarkivet i Stockholm och dom har ingen uppgift om var hon är född mer än i Norge, men jag ska prova att ringa församlingen på måndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Marie ble født på Skjerstad i Trondenes og Johan på Sortland. Familien var baptister og tilhørte Aune baptistmenighet. Hele Maries familie utvandret til USA. Hvis du søker på Skjærstad her i brukerforumet finner du en god del av slekta.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkan Fahlén

Tack Rita för tipset. Även tack till Marit och Anne för informationen ni hittat. Nu ska jag bara försöka hitta när min farmor föddes och om hon hade några syskon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Du har jo Johan og Maries dødsfallsdatoer og du vet kanskje hvor de døde, du nevner Stavanger som bosted og det var kanskje også der de døde.Ta kontakt med Statsarkivet i Stavanger sastavanger@arkivverket.no og be om opplysninger fra deres dødsfallsmeldinger/skifter. I disse vil navn på deres barn være oppført.Selv om det er sperrefrist på disse bør du få disse opplysningene da dette er din farmors foreldre. Lykke til.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Må korrigere meg selv - hele familien dro ikke til USA. Maries foreldre: Jensine Jeremine Olsdtr. f. 6 jun 1878 Bremnes i Kvæfjord og Peder Jensen f. 1850 Skavland i Hafslo SF. De var gift 1877 i Kvæfjord. De forlot menigheten på Aune i 1910 og dro til Stavanger. Om de døde der eller dro til USA er usikkert. De fikk 11 barn - født på Skjerstad i Trondenes: Joakim Meyer 1878 (gift i Kvæfjord i 1903), Oluf 1880-1883, Peder Julius 1882 ( bosatt Oslo, gift to ganger og hadde en uekte datter fra før) Marie Olufine 1884, Ole Mikal 1885 ( til Haugesund, Bergen og USA ) Ludvik Nikolai 1887, Olaf Martin 1889 (til USA) Borghild Ovedia 1891, Sigrun 1894, Harald 1898 ( til Haugesund og USA), Erling Frits 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkan Fahlén

Hej igenJag har fått svar från Statsarkivet, skattemyndigheten, länsarkivet stockholm och salems församling och INGEN har nån uppgift på varnånstans i Norge som min farmor är född....mycket märkligt! Jag har gått igenom varenda person född 1915 i Nordland men där finns hon inte med heller. Nu väntar jag på svar från statsarkivet i Stavanger så får vi se vad dom kommer fram till. Jag återkommer med info. Tack än en gång för alla tips // Håkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Siden familien trolig var baptister - også etter de flyttet fra Harstad finner du dem nok ikke i kirkebøkene. Svært få dissentere ble ført inn der. Fødselslistene begynte ikke før ca. 1916. Baptistmenighetene hadde egne bøker og de fleste av disse ligger enda på de enkelte menighetskontorene eller ble sendt til deres hovedkontor. Siden Marie og Johan var gift og bodde i Harstad da de ble utmeldt i 1908 - er det trolig de giftet seg i Harstad baptistmenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.