Gå til innhold
Arkivverket

[#78364] selmine på Ingø?


Gjest Jan Samuel Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Samuel Halvorsen

En eldre dame har spurt meg om hjelp til og finne opplysninger om hennes foreldre.Hun vet veldig lite,men her er det hun fortalte. Hennes mor het Selmine Pettersen,og ble født ca 1910.Hun er litt usikker på morens etternavn.Hennes far het Emil Johannessen,og var ca 29 år eldre enn hennes mor,og de ble begge født på Ingø I Finnmark.Hun trodde at begge foreldrene hadde giftet seg på nytt.Håper noen kan hjelpe meg og finne svarene for henne.På forhånd mange takk!!! Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så vidt jeg kan se, ligger Ingøy i Måsøy kommune. Her er kanskje en mulig kandidat i 1900, han er født i 1891 - LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Fantastisk!!Tusen takk!Hun har mange spørsmål,og dette er nok rette personene.Hun vet heller ingenting om besteforeldre og oldeforeldre,men fortalte at hun var sikker på at hun hadde Samer i slekta. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Har pratet med henne på tlf,og skal hilse dere og si at hun er så takknemlig for dette. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er dåpen til den Emil jeg fant i Måsøy i 1900 – hans fulle navn var Isak Emil - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 5 (1892-1902), Fødte og døpte 1892, side 2. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5319&idx_id=5319&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg vet jo ikke om dette er rette mannen; men han er i alle fall født 20 år før Selmine. Moren hans var fra Talvik i Finnmark. Ved dåpen står hun innført som Elen Bergitte Iversen, født 1861. Jeg finner ei Elen-Birgeth Iversdatter i Talvik i 1865, 5 år gammel: Lenke Her er hun i 1875 - LenkeDåpen til Elen Bergithe – nr. 40 - Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 10 (1852-1864), Fødte og døpte 1861, side 72. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmasjonen - Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 11 (1864-1877), Konfirmerte 1876, side 114. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeElen giftet seg 29.6.1884 i Måsøy - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 4 (1878-1891), Ekteviede 1884, side 143, nr. 4: Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen takk Grethe. Har funnet en Emil Halvdan,født på Ingøy 10 Sep.1882,døpt 13 Feb.1883.Far og mor,Johannes Christiansen,født 1857,og Maren Anfindsdatter,født 1855?Får desverre ikke til og legge inn en lenke.Kan dette være rett person? Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Giftermålet til Emils foreldre; faren var født i Tromsø, men ble konfirmert i Måsøy; moren var fra Lenvik og konfirmert i Lenvik - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 4 (1878-1891), Ekteviede 1878, side 132. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6778&idx_id=6778&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er konfirmasjonen til Johannes i Måsøy i 1872 – sønn av Kristian Johnsen og Mette Magnusdatter. Ser at farsnavnet/etternavnet Johannesen er strøket over i konfirmasjonsinnførselen: Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 3 (1866-1877), Konfirmerte 1872, side 85. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6777&idx_id=6777&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDåpen i Tromsø i 1857 – nr. 78 - Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 11 (1856-1865), Fødte og døpte 1857, side 13. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er konfirmasjonen til Emil Halvdans mor, Maren Anna Anfindsdatter - Troms fylke, Lenvik, Ministerialbok nr. 9 (1866-1873), Konfirmerte 1871, side 122. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Maren Anfindsdatter i Lenvik i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Garantert rette fam.Tusen hjertelig takk!!!!!!! Når jeg pratet med henne i tlf fortalte hun også at hun hadde blitt fortalt en gang at ei i nær familie,kanskje ei tante hadde mistet sin mann på havet,og 3 av sine barn rett etter,men hun var ikke sikker.Som tidligere sagt,hun har mange spørsmål rundt sin familie,og takket være den fantastiske hjelpen dere på forumet gir har mange svar kommet. Mvh.Jan S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det vet jeg ikke. Fant en Amund Andersen, født 1900, d. 1969 registrert på id rett foran Hariette, men vet ikke om de har noe med hverandre å gjøre. Denne Amund døde i alle fall året etter Hariette LenkeDet var ei søster til i søskenflokken som het Jørgine, men hun vet jeg ikke noe om. Det kan jo også ha vært ei tante på morssiden hennes, dvs. ei søster av Selmine....Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Mange takk Grethe!!! Det stemmer nok at Harriette giftet seg Andersen.Fødselsdato og år stemmer. Igjen,mange tusen takk!!!!!!! Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen, Jan Samuel!Jeg har sett litt mer på giftermålet til Selmines foreldre, Adolf Israel Pettersen og Anne Elise Marie Nilsdatter. Faren til Anne Nilsdatter het Nils Mathis Amundsen og her er Nils M. Amundsen i folketellingen 1900 - [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2018&kenr=003&bnr=0003&lnr=00>LenkePå etnisitet står det forkortelsen lf og det vil jeg tro er lapp/finn. Mulig det derfor er her det samiske innslaget som damen nevnte, kommer inn...? Her finner jeg i alle fall Anna Elise Marie blant konfirmerte piger/lapper i Måsøy i 1902 (nr. 17) - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 5 (1892-1902), Konfirmerte 1902, side 107. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg her er dåpen til Anna Elise Marie, datter av søfin Nils Mathis Amundsen og Elen Sara Margrete Jonsdatter - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 4 (1878-1891), Fødte og døpte 1885, side 35. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeNils Mathis Amundsen og Elen Sara Margrete Jonsdatter ble gift 28.9.1884 – se nr. 11 - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 4 (1878-1891), Ekteviede 1884, side 144. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldrene var hhv. Amund Amundsen og Jon Jonsen. Nils Mathis var født 1861 på Latøy, mens Elen var født 1865, Sørhavn.NILS MATHIS AMUNDSEN:Vil tro dette er Nils Mathis (registrert som Mathis) i 1875, sønn av Amund Amundsen og Marit Nilsdatter. Fødselsåret er 1859, men det får jeg sjekke opp Lenke Og her er dåpen til Nils Mathis (se nr. 27) - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 2 (1852-1865), Fødte og døpte 1861, side 30. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeAmund Amundsen og Marit Nilsdatter hadde i alle fall to barn til (Family Search):Amund, 1847 LenkeMarit, 1850 - LenkeAmund og Marit ble gift i Måsøy i 1841 – se par nr. 4 - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 1 (1806-1851), Ekteviede 1840-1843, side 316-317. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke De var 20 år gamle begge to, f.ca. 1821. ELEN SARA MARGRETE JONSDATTERHer er Elen Jonsdatter, datter av Jon Jonsen og Elen Jonsdatter (!) på Sørhavn i 1875 - Lenke Konfirmasjonen til Elen Sara Margrete - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 4 (1878-1891), Konfirmerte 1882, side 102. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er dåpen hennes i 1866 – Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 3 (1866-1877), Fødte og døpte 1866, side 2. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Ser at en av fadderne het Amund Amundsen!I 1865 bodde Jon Jonsen og kona Elen på Sørhavn, og her finner vi også Elen Johannesdatter, født 1802, svigermoren til Jon Jonsen og mormoren til Elen Sara Margrete. LenkeLurer på om foreldrene til Elen Sara Margrete hadde ei datter Elen Marit til dåpen i Måsøy i 1849 – hun ser ut til å være død som liten - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 1 (1806-1851), Fødte og døpte 1849, side 240-241. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Utrolig hva du finner!!Mange tusen takk Grethe!!!!!!!!!!! Skal begynne å få alt ned på papiret,og jeg kan fortelle at hun som skal ha dette er UTROLIG takknemlig. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være dåpen til storesøsteren til Elen Sara Margrete, kalt Berit i 1865, døpt Birgitta Cathrine? - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 2 (1852-1865), Fødte og døpte 1855, side 9. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=284&idx_id=284&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet ser slik ut, for her er dåpen til søsteren Anna Kirstine, foreldrene er de samme: Jon Jonsen den yngre Rolfsøy og Elen Jonsdatter – nr. 20 - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 2 (1852-1865), Fødte og døpte 1857, side 15. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er datteren Kathrine Margrethe, konfirmert i 1878, antakelig hun som blir kalt Karen i folktellingene – født 1. des. 1860, Sørhavn, Rolfsøy i Måsøy sogn - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 4 (1878-1891), Konfirmerte 1878, side 92. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har ikke klart å finne giftermålet til Jon Jonsen og Elen Jonsdatter i Måsøy. Mulig øynene mine svikter.Ser Elens fødselsår varierer fra 1828 til 1830 i folketellingene. Moren hennes het Elen Johannesdatter, født 1802. Her tror jeg at jeg har funnet konfirmasjonen til Elen Jonsdatter - Finnmark fylke, Måsøy i Måsøy, Ministerialbok nr. 1 (1806-1851), Konfirmerte 1844, side 538-539. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Det er ingen tvil om at du har truffet blink.Mange millioner takk for at du har brukt så mye av din tid på dette,og igjen har jeg en hilsen fra henne.Tenk at de er så snille og finner slekta mi som jeg har visst så lite om sa hun.Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.