Gå til innhold
Arkivverket

[#78368] Ole Evensen Torpbraaten f.ca 1762 i Eidskog


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

I Eidskog III s.483 står det at Ole Evensen Torp(-braaten) trolig er bror av Lars Evensen på Matrand. Det er umulig riktig ettersom Lars var født 1720. Er det bare et bomskudd eller kan det vise til en sammenheng som er feil gjengitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen
Lenke Ser ut til at Lars f. 1720 er sønn av en tidligere kone eller født utenfor ekteskap. Faren til Lars giftet seg her med Mari Jensdotteri 1747. Året etter fødes første av flere barn i en alder av 50(sannsynlig?). Kanskje kirkebok fra Vinger kan forklare mer (litt vanskelig lesning synes jeg) mvh Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ole Evensen f. 1761 i Brandval, sønn av Even Larsen f. 1729 Berger i Brandval og hustru Olia Andersdatter f. 1725 i Brandval. Giftet seg 1757 i Brandval kirke. Oles søster Olea til Perstun på Grasmo i Eidskog. Søstera Anne til Kjærstad. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Harald. Takk for innspill, men jeg har tidligere sjekket kirkebøker bakover for Løten. Det er bare navnelikhet som knytter Lars Evensen 1720- dit, ikke slekt. Mvh. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Finn. Takk for avklaring. Det betyr vel at det ikke er noen som helst tilknytning mellom Ole Evensen Torp og Lars Evensen Matrand. Jorunn Engen må ha sleivet skikkelig. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Ja, det var det jeg tenkte meg. Slektstavler og andre avskrifter må alltid sjekkes med kilden... god regel. Bra dette ble oppklart.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.