Gå til innhold
Arkivverket

[#78373] Innflytter fra Sverige - hvor leter jeg videre bakover


Gjest Stein Arne Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Stein Arne. Her er et utsnitt av kirkeboken for Foss socken i Bohuslän som viser Olofs dåp. Jeg legger det fram her, for jeg kan ikke tyde hva som står om stedsnavn etter morens navn og håper at noen kan tyde det.For å følge slekten videre i Sverige, kan du abonnere på tilgang til de svenske kirkebøkene. Noe finner du, som Eli sier, på Släktdata. Du kan også se om noen holder på med din slekt gjennom DIS-Sverige og også se på Anbytarforum.Dette kirkebokutsnittet står på s. 15, Foss, födde, död 1834-1860.Vennlig hilsen Anne-Lise

bilete9378.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Olof er født 3. juli og døpt 6. juli 1834.Står det Hoklos / Hoklas / Hoklaf under Öslug?Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Jensen

Takk skal dere ha alle tre.Via Elis link (3) fant jeg også noe som heter SVAR - ser ut som et svensk statsarkiv. Har ikke satt meg inn i det enda.Anne-Lise (4)og (5) Har sett stedsnavnet Høgklef (svensk Ø) i forbindelse med Olof.Abonnerer du? Hvordan i så fall.Har du link til Anbytarforum? (DIS Sverige kan vel ikke være så vanskelig å finne)Får kanskje ta kvelden nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Når Olofs bror, Carl Anton, døpes 29. mai 1836 er foreldrenes bosted Enerhøgen under Ødsby. Carl Anton født 22. mai 1836.Fra kirkeboken for Foss socken i Bohuslän, samme kilde som vist til i innlegg 5. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Du kan vel logge seg inn som gjest på DIS-Norge og titte der, hvis du ikke er medlem. Her er link til Anbytarforum: http://aforum.genealogi.se/discus/Det stemmer med Högklev. Jeg har sett på det de kaller husförhör, men finner ikke Engebret Olavsson der, men en Peter Engelbreksson, enkemann f. 1776 med barn. Skal titte litt videre i morgen.Angående slekter i Foss i Bohuslän har en Hans Carlsson uttgitt slektsoversikter for dette distriktet, mener jeg. Jeg vet han har utgitt 'Familjer i Svarteborg' for jeg har fått fjernlåne boken gjennom biblioteket og mener at det også finnes en tilsvarende bok om Foss socken.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Glemte å svare på spørsmålet om hvordan jeg abonnerer. Jeg kjøpte et ettårs-abonnement hos Genline (Genline.se) på Slektsforskerdagen i Oslo arrangert av DIS. Abonnementene kan være av forskjellig varighet og pris.Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

I perioden 1830 - 1833 finner jeg dem der Randi sa, på Enerhögen u. Ödsby (s. 101): Engelbrecht Olofsson f. 06.11.1807 med hustru Olina An...dtr (Antonsdtr?) f. 01.01.1817 - ikke Nilsdatter, som ved dåpen til Olof. De navnene som står under, kan ikke være deres barn, men heller søsken av Engelbrecht. Under dem står navnet på moren: Britta Jacobsdotter f. 04.03.1785.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Familien bor på Enerhögen i allefall årene 1833-1850. I 1850 flytter de til Skredsvik forsamling, men flytter tilbake igjen til Foss 2 år etterpå den 6/4-52, da tilbake til Enerhögen. Familien var i perioden slik (alle er født/død i Foss om jeg ikke har skrevet noe annet)Torpare Engelbrecht Olsson 6/11-1807hustru Olena Andersdotter 1/1-1813Barna: Olle 3/7-34. Flytter til Stokke i Norge 13/10-54Carl Anton 22/5-36. død 11/2-38Carl Anton 22/3-38. død 7/3-40Britta Stina 31/3-41Amalia 1843. død 1/4-44Amalia 8/12-45Martin 1847Cajsa Augusta 9/9-48Emilia 1/5-51 f i SkredsvikPetronella 31/7-54. død 7/2-55Johanna Sofia 6/4-56I husforhøret 1833-1841 bodde hos familien også: 1) Broder Nicklas Olsson f 2/1-25. Flytter til Brastad 13/11-40 og 2) moder enkling Brita Jacobsdotter f 4/3-1785 Foss. død 18/1-40. Dette er ganske sikkert bror og mor til Engelbrecht Olsson. Datteren Britta Stina er gift og har flere barn i 1880 tellingen: Namn: Britta Stina Engelbrektsdotter Hemförsamling: Lyse annex Hemort: Alsbäck Martin Blom, f. 1842 i Brastad Göteborgs- och Bohuslän, Soldat Britta Stina Engelbrektsdotter, f. 1841 i Foss Göteborgs- och Bohuslän August, f. 1865 i Lyse Göteborgs- och Bohuslän Emilia, f. 1867 i Lyse Göteborgs- och Bohuslän Thekla, f. 1870 i Lyse Göteborgs- och Bohuslän Amalia Josefina, f. 1872 i Lyse Göteborgs- och Bohuslän Oskar Edvard, f. 1874 i Lyse Göteborgs- och Bohuslän Otto Herman, f. 1877 i Lyse Göteborgs- och Bohuslän Amandus, f. 1880 i Lyse Göteborgs- och BohuslänAmalia Engelbrechtsdotter er også gift og har barn i 1880 tellingen:Namn: Amalia Engelbrektsdotter Hemförsamling: Brastad moder Hemort: Holma Säteri Anton Karlsson, f. 1847 i Foss Göteborgs- och Bohuslän, Statskarl Amalia Engelbrektsdotter, f. 1845 i Foss Göteborgs- och Bohuslän Olga Emilia, f. 1874 i Foss Göteborgs- och Bohuslän Karl Leander, f. 1876 i Foss Göteborgs- och BohuslänDet samme også med Cajsa Augusta Engelbrechtsdotter: Namn: Cajsa Augusta Engelbrektsdotter Hemförsamling: Foss moder Hemort: ÖbbönJohan Otto Johansson, f. 1845 i Foss Göteborgs- och Bohuslän, Arbetskarl Cajsa Augusta Engelbrektsdotter, f. 1848 i Foss Göteborgs- och Bohuslän Carl August, f. 1876 i Foss Göteborgs- och Bohuslän Gustaf Adolf, f. 1878 i Foss Göteborgs- och BohuslänHilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.