Gå til innhold
Arkivverket

[#78376] Mari Olsdatter fra gården Fadum, Sem i Vestfold.Foreldre ?


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Mari(Maren)Olsdatter,f 1685,d 1745,kom fra gården Fadum,Sem i Vestfold.Hun giftet seg 19/6 1712 med Ole Amundsen fra Söndre Fadum i Sem kirke(?).De hadde flere barn sammen. Hun ble enke i 1731. Kan noen hjelpe meg med å finne hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Det står jo ikke noe mer i bygdeboka, så hvis det ikke finnes noen faddere som kan hjelpe, er dette vanskelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mari var vel ikke nødvendigvis fra Fadum, selv om ekteparet senere bodde der. Og fødselsåret må være ca. 1685, beregnet ut fra at hun var 60 år da hun døde i 1745.Siden bygdeboka bare opererer med ca.-fødselsår på barna, bodde antakelig Ole og Mari utenbygds mellom vielsen 1712 og 1722. Bare ett barn ble født på Fadum, Sibille (døpt 29. september 1724). Faddere her var Børge Fadum og kone, Hans Taraldsen, Kari Fadum og Johanne Olsdatter. Sistnevnte kan da eventuelt være ei søster av Mari.Skiftet etter Ole i 1731 gir ingen ledetråder - så langt jeg kan se - da barnas interesser ble ivaretatt av slektninger på farssida og ikke av slektninger på morssida. Se http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25358/186.Siden vielsen foregikk i Sem prestegjeld, kan du i utgangspunktet anta at bruden var fra Sem. Skoskattmanntallet 1711 for Sem er usedvanlig detaljert (sammenlignet med tilsvarende manntall for andre Vestfold-bygder) og kan kanskje hjelpe til med å plukke ut kandidater, men er naturligvis vanskelig tilgjengelig fra Öland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ole Amundsens forfedre er greit dokumentert i bygdeboka for Sem og Slagen: LenkeMari Olsdatter er det verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for god og grundig hjelp så langt! Jeg har flg barnefödsler:Mari,f 1716.Amund,f 1713,d 1780 på Söndre Fadum.Ole d.e.,f ca 1718.Jesper(?).Ole d.y.f ca 1721 Alle var födt på Söndre Fadum. Har noen av dere et forslag til hvordan jeg bör gå videre i saken ?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nei, Per. Disse barna var ikke født på Fadum - heller ikke i Sem, ser det ut til. Som jeg skrev i innlegg 3, tyder alt på at Ole og Mari bodde utenbygds mellom 1712 og 1722.Det er alltid en mulighet å lete etter disse barna døpt i andre prestegjeld, med håp om å finne spor blant fadderne, men det er flere prestegjeld i nærområdet som mangler kirkebøker for den aktuelle perioden. En bred gjennongang av skifteprotokoller kan også gi fangst, i tillegg til skoskattmanntallet jeg nevnte i innlegg 3. Uansett vil dette fort være et tidkrevende arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

For å ta de nærmeste mulighetene med førte kirkebøker: Amund er ikke døpt 1712, 1713 eller 1714 i Andebu, Borre, Sem/Sem, Sem/Slagen eller Våle, men det kan jo hende at de bodde i Ramnes eller Stokke i nevnte 10-årsperiode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Takk skal dere ha, begge to! Det virker som om jeg må ty til profesjonell hjelp.Det er litt vrient å fjernstyre dette fra Öland. Nok en gang - takk for hjelp og gode råd!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.