Gå til innhold
Arkivverket

[#78379] Nevnes Stensby gård i Eidsvolls bygdebøker? Bestyrer Arne Hansen, d. 1822


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg søker info om nevnte Arne. Han døde på Børter i Enebakk i 1822 og var gift med Gunhild Dorthea Holmsdatter.Det oppgis at han var fra Eidsvoll. Fødselen der er ikke bekreftet. Han var en stund bestyrer/fullmektig/brugsforvalter på Stensby gård for Bernt Anker, minst fra 1804. I 1817 flyttet han til Børter.Så vidt jeg forstår, foreligger det bygdebøker for Eidsvoll. Er det noen som har dem lett tilgjengelige og kan si om det står noe om Arne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Det stemmer at han var forvalter på Stensby, men han var bruker på Vestgarn Stenshol 1807-15. Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del, side 59.Innflytta nr. 78-80 LenkeKona Gunhild (Holmsen?).Du skriver at Arne døde 1822, men han står ikke i kirkeboka, og det finnes ikke noe skifte etter han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Datteren Anne Hansen konfirmert 24. november 1822. Født i Eidsvoll 26. juli 1807 av foreldre avdøde Arne Hansen og Gunhhild Holmsdatter Børter, nr. 2 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Trond! Takk for innleggene dine!Referansen til Vestgarn Stenshol kjente jeg ikke. Den skal jeg sjekke ut. Står det noe om Arnes opphav der?I Norske Intelligenssedler 24.01.1822, side 2 finnes i alle fall Arnes dødsannonse. Se vedlegg. Jeg fant ham heller ikke død i Enebakk.Det er Anne f. 1807 som er min påfølgende ane. For Holmsen-slekten anbefales for øvrig Slekten Holmsen av Gudrun JølsenSkal nå prøve å lese det hele som står om Arnes innflytting i lenken din. Tar gjerne imot hjelp.

bilete9386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.