Gå til innhold
Arkivverket

[#78381] Til sjøs i 1840-årene – dukket opp i California 1852 – hvordan?


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Ludvig Bühring ble døpt i Skedsmo 20. juni 1826. Han ble registrert 16. juli 1840 som utflyttet (alene) fra Skedsmo til Land – og gikk antagelig i tjeneste hos familien Lie på Øystad. Han ble konfirmert i Hov i Land 4. oktober 1840.I 1852 dukket han opp i California som gullgraver. I følge et intervju med sønnen i Berkeley Daily Gazette 100 år senere, 27. oktober 1943, kom Ludvig (under navnet Louis Buhring) i 1852 fra New York, via en ridetur på muldyr over Panama-eidet, og opp til San Francisco.Nå trenger jeg tips om hvordan jeg kan finne ut når han gikk til sjøs, hvor han seilte osv. Det aktuelle tidsrommet er jo da oktober 1840 (men da var han bare 14 år) til en gang i 1852. Jeg har gått igjennom utflyttede i Land og Skedsmo uten å finne ham. Emigrantprotokollene går jo ikke så langt tilbake. Han er ikke registrert i USA-tellingen 1850.Jeg har også omtalt ham i tema 33205 Lenke , men der har jeg fått avklart det meste. Blant annet at han kjøpte et gruvefelt ved North San Juan i januar 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dersom han kjem under kategorien 'sjømann som går i land' vil du neppe finne han i utflyttingsprotokollar eller emigrasjonsprotokollar her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.