Gå til innhold
Arkivverket

[#78386] Kjenner noen til Beret Sivertsdatter


Gjest Kjell Alsén
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Alsén

Har noen kjennskap til Beret Sivertsdatter som fikk sønnen Sarats(z) Jensen (Udtian) med Jens Christoffersen fra Strinda, Trondheim. Beret og Jens var ikke gift. Sarats var født 12 juli 1828 på Hitra, han flyttet senere til Udtian på Frøya i Sør-Trøndelag. Sarats giftet seg med Gurine Nilsdatter Ervik den 13 mai 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

2 kandidater som ''Beret Sivertsdtr. i ''Hitra''.''Bereth'' födt 1803, med far ''Sivert Thorsnes/ Forsnes'' v. side ca. midten : LenkeI ''FS'' finner jeg en ''Beret Sivertsdtr.'' som avlider 7/3-1869 60 år födt 1809 ?? i ''Hitra, det kan jo väre samme ''Bereth, for jeg kan ikke finne noen ''Bereth'' födt 1809 i kirkeboken.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Takk for hurtig svar Harald og Svehn. Kan dere lese hva som står etter Stokken gard Strinden. Kan det stå min datter i Kalkl?, Beret Sivertsdatter? Det var vanskelig å lese den svake skriften.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Nr.5, jeg kan bare lese det til ''Kalklöv'', en gård på ''Hitra''.I ''Haralds'' lenk nr.2, står det nämnt att att dette barnet/''Anna Bergitha'' var ''Beriths'' barn nr.4 (4. leiemaal).Dette er en mulig kandidat som far til ''Berith'', ''Sivert Ingebrigtsen'' 30 år ugift under gården ''Forsnäs'' i FT 1801/ Hitteren : LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Svehn, det ser ut for at det kan være riktig Berit(h) dere har funnet. Det kan være at Sivert Ingebrigtsen er samme person som du viser til i dine innlegg 4 og 6. Da vil fødselsår for Bereth være 1803. Da kan vi fastslå at Bereth sålangt fikk fire barn, og vi vet navnet på to av de. Gårdsnavnet er som du skrev Kalkløv, i foletelling for 1801 står gården nevnt som Kalkløven.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Se (6) Lenke fra folketelling 1801. Person nr. 1514, Olava Johansdatter, 23 år. 12 sept. 1801 blir hun viet til personen oppført rett foran henne ved folketellingen, Sivert Ingebrigtsen Forsnæs. Kilde: Kystmuseets avskrift av Dolm kirkebok, 1775-1818: [url="http://kystmuseet.no/slekt-og-lokalhistorie/slektshistorie/kildemateriale>LenkeSivert og Olava er Bereths foreldre, se konfirmasjonen 1819: ( nr. 8, høyre, øverst )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Knut, ja jeg tror det er riktige personer, men som du skriver kan vi ikke være 100 % sikre. Bereth kan jo ha flyttet til Kalkløv med barna, selvom det er langt fra foreldrene. Jeg er ikke kjent på Hitra, så det var fint med en redegjørelse om hvor gårdene ligger i forhold til hverandre. Takk for hjelpen. Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei ! Dette kan være en liten gåte. I ft 1865 er det kun en Beret/Berit Si(e)vertsd. som er gammel nok til å være den som søkes her. Hun er født i Hitra, 62 år, enke og kårkone i Korshavn, nær ved Forsnes. Iflg. Hitraboka III, Sandstadboka, er hun imidlertid født i 1809 og dør 50 år gammel i 1869. Dette må da være den kona som Svehn fant som død i 1869. I alle fall er denne Berit Sivertsdatter gift med Jon Olsen Korshavn, f. ca 1812, død 1861.Ingen barn er nevnt. Hitraboka III er ganske pålitelig, selv om Korshavn ikke synes å være helt opp til standarden. Likevel, med såpass mange barn som den søkte Beret Sivertsdtr. hadde, så tror jeg det er usannsynlig at forfatteren ikke har funnet noen av dem, ergo blir dette feil Beret for oss.Da må vi stole på at fødselsår 1809 er noenlunde riktig for henne, og at den Beret Sivertsdtr. som ble født på Forsnes i 1803 er en annen Beret, som da mest sannsynlig er død før 1865.Etter å ha tenkt litt, er jeg nokså sikker på at Beret Sivertsdatter Forsnes f. 1803 er den du søker etter, Kjell. 1. Ingen andre Beret/Berit Si(e)vertsdtr. konfirmeres i Hitra perioden 1818-1827. 2. Hennes mor Olava Johansdatter var i tjeneste på Forsnes da hun ble gift der, Olava kan ha kommet fra annet steds på Hitra. 3. Kaldkløv var en mangslungen gård og et handelssted med mølle, Beret kan ha vært i tjeneste der.Eneste usikre punkt for meg nå er at det kan ha vært en tredje Beret Sivertsdatter som oppholdt seg i Kaldkløv, ei som ikke var døpt/konfirmert i Hitra ...Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Hei ! Jeg har sett etter flere av barna til Bereth i perioden 1829 til 1839 uten å finne noen aktuelle kandidater (problem med tyding). Det er svært svak skrift og vanskelig lese, men har funnet en Jonas Andersen f. 08 feb 1825 som kan være det første barnet til Beret.Det virker rimelig at Bereth oppholdt seg på et sted der hun kunne finne noe arbeid å leve av. På et handelssted med mange nye mennesker var det vel ikke utenkelig at det kan være årsaken til hennes mange barn utenfor ekteskap.Lenke til Jonas nr. 33 LenkeMvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei, har sett litt på de 3 barnas dåp ( som hittil er funnet ). Jonas, 1825: Faddere fra Aune, Wollen, Øien og Næsset: Disse navnene finner vi flere steder på Hitra, men holder vi oss i Fillan sogn kan Aune være Balsnesaunet, i så fall ikke så fjernt fra Forsnes. Eller kan Øya være gården like ved Kaldkløv. Saras, 1829: Fortsatt noen fra Øien, samt fra Skreddervik. Øya og Skreddervika er nabogårder til Kaldkløv. Anna Bergitha, 1839: Nå er Beret på Innhitra, mellom Kaldkløv og Forsnes. Alle fadderne fra Sandstad.Det hadde vært interessant å få bekreftet Berets foreldre som Sivert Ingebrigtsen og Olava Johansdatter. En liten ledetråd blant fadderne: Lars Ingebrigtsen Øien i 1829. Dette KAN være bror eller halvbror til Sivert Ingebrigtsen Forsnes, dermed Berets onkel. Lars finner vi her, på Øya like ved Kaldkløv i 1801: Lenke I 1825 finner vi som fadder Ole Sivertsen, kan være bror av Beret. Det virker som om Beret, eventuelt etter å ha forlatt Forsnes i Kvenvær, holder seg innen Fillan sogn på Hitra, og ingen faddere tyder på at hun kommer utenfra Hitra.Vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Hei, har atter en gang lett etter det tredje barnet til Bereth som burde være født mellom 1830 og 1839. Jeg lurer på om presten har ført inn feilt antall fødsler utenfor ekteskap, altså det siste barnet som er født i 1839 skal være nr. tre. Eller kan hun ha født/døpt det tredje barnet i et annet sogn? En annen mulighet er om presten kan ha ført inn et annet etternavn på Bereth.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.