Gå til innhold
Arkivverket

[#78387] Johan Ahlin (1934-), husmann på Høylandet i Grong - oppslag bygdebok, please?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

FT1900 for plassen ''Nyrøddet'' under Okstad i Grong syner denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Johan Alin hf g husmand med jord, murer og blikslager 1843 SverigeJohanna Periandersdatter hm g husmandskone 1862 Grong NTJohan Johansen s ug murarbeide 1882 Grong NTIngvald Johansen s ug 1891 Grong NTManda Johansdatter d ug 1889 Grong NTJosefine Johansdatter d ug 1894 Grong NTPetra Johansdatter d ug 1895 Grong NTSegne Johansdatter d ug 1897 Grong NTJenny Johansdatter d ug 1899.05.26 Grong NT~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Ein tidlegare kommunegartnar i Hafslo i Sogn var Magne Karstein AHLIN. Han vert oppgjeven fødd i Overhalla 29.6.1907 som son av ''ein gardbrukar Johan Ahlin som hadde gard på Høylandet; kanskje er Magne Karstein fødd der?''Det er dårleg med skanna kyrkjebøker for denne delen av Nord-Trøndelag, so eg set liten min til at det finst bygdebøker som kan bidra?Eg er på leiting etter:* Fødestaden til Magne Karstein Ahlin?* Og, høyrer han til den huslyden som er omskriven ovanfor?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips om denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg kan ikke se at han er sønn av ovennevnte par. Siste barnet jeg har på dem, Thorvald var f i 1903. Nå hadde de en sønn Johan Peter f i 1882 som ble gift i 1907 med Petra Margrethe Magnusdtr Viken i Grong, og muligens kan de være foreldrene. Jeg har riktignok at de var bosatt i Namsos,. Johanna moren til Johan Peter var født i 1862 og kunne selvfølgelig vært moren, men det er vel kanskje mere sannsynlig at det var sønnen som var faren.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Anne for spennande innlegg!Eg er samd med deg; vår kommunegartnar er nok son til det yngre paret som du nemner. Johan Peter Ahlin og Petra Margrethe Magnusdotter Viken.Men var Johan Peter gardbrukar? Og kvar er i so fall sonen Magne Karstein fødd? Har du Anne tilgjenge til dei ''rette'' kyrkjebøkene?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Dessverre har jeg ikke tilgang på kirkebøker i området. Jeg ser at Johan Peter og Petra giftet seg i 1907 i Grong. Det står i bygdeboka at de bosatte seg i Namsos. Faren Johan fikk festeseddel på plassen Lilleenget 1903. Eneste muligheten er kanskje å finne ut om noen av barna til hans bror Torvald muligens kan vite noe om broren hadde barn. Hans barn er født fra 1931 til 1938. De kan gjerne ha hatt en sønn født på Høylandet, selv om de giftet seg i Grong, og senere flyttet til Namsos. Vet ikke om det er mulig å høre med kirkekontoret på Høylandet om de kan sjekke en evt dåp på Magne Karstein. Ellers må en vel vente til neste folketelling kommer opp.Jeg kan godt gi deg navnene på Torvalds barn, men da må vi ta det privat. Min email er ahildrum@gmail.com, eller du kan ta det her.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Anne for nytt fint innlegg! Det er vel noko nær sikkert at Magne Karstein er son til Johan Peter, men det skader jo ikkje å høyra med søskenbrni hans om dei veit noko meir. E-posten min: lars.e.oyane@sdsl.noElles ville det vera merkeleg om soknepresten ikkje ville hjelpa når det gjeld so gamle opplysningar frå kyrkjebøkene. Ein kan jo elles spørja seg, kvifor er ikkje so gamle bøker for lengst innsende til arkivi og skanna? Dette gjeld jo for store deler av Nord-Trøndelag! Nokre protokollar vart kan henda borte under siste verdskrigen, men vel ikkje alle!!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.