Gå til innhold
Arkivverket

[#78389] Skipsforlis ved Bjørnøya


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Er det noen som har oversikt over hvem som omkom i et skipsforlis ved Bjørnøya i 50 årene. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det skal være et båtforlis som jeg har blitt fortalt, men om det er i nærheten av Bjørnøya kan jo være et villspor.Finnes det opptegnelser på forliste båter på nettet for årstallene fra 1949-1960.eller er det å lete etter nåla i høystakken. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kanskje Norsk Forlishistorisk Forening kan hjelpe deg? [url="http://www.maritimt.net/forum/portal.php>http://www.maritimt.net/forum/portal.phpNorsk Skipsfartshistorisk Selskap har en oversikt over skipsforlis, men den ser ikke ut til å gå så langt fram i tid http://www.skipet.no/skipsregisterNorsk Maritimt Museum kan kanskje også hjelpe deg med opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen, Rolf!Her [url="http://www.arkivverket.no/webfelles/sab/bjergning/forlis.html>Lenke fant jeg lenke til digitale bøker i Digitalarkivet, hvor blant annet Norsk Sjøulykkestatistikk (nevnt i lenken til Norsk Maritimt Museum) for 1919-1950 og 1951-1969 (Lenke).Men det ser også her ut som statistikken er ordnet alfabetisk på båtens/skipets navn.... Her er et eksempel på en side fra året 1958 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Til (1) Har du noen formening om hva type båt dette var? Passasjerbåt, Lastebåt, Selfanger, Fiskebåt.Hvis det gjelder fiskebåt, så er det veldig mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Litt rart at det er 0 treff på Bjørnøya i tidslinjen i lenken i 8, men spørs om det er snakk om senere på 50-tallet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Jeg aner ikke hvilken båt det var, da hadde jeg sagt det.Er det noen som har oversikt over mannskapslista.Jeg vil tro at det er før 1960 ja.Når dette hendte på 50 tallet er jo alt mulig da.Det skal ha vært en som het Åge på denne forliste båten.Kan ikke se at navnelista er lagt ut her.Det kan jo være en av disse båtene.Er mannskapslistene utelatt fra offentlig lys. På forhånd takk Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

I fylgje VG 23. mai 1952, forliste ei seilskute ved navn Ungsæl utanfor Bjørnøya. Men ut frå det eg kan lese i artikkelen, vart alle redda.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Jeg registerte det at alle ble reddet fra Ungsæl ja. Det er flere båter som forliste i Vestisen med navn:(16)Pels 4/4 1952 14 omkommet,(17) Ringsæl 14 omkommet og(24 Vårglimt 16 omkommet.Dette fikk jeg ut av det som står ovenfor.Ikke noe mannskapsliste(oversikt over hvem)her. Spørs om jeg må kontakte forlishistorisk. spørs om det er sperrefrist på opplysninger på noe av dette med personer. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hvis det finnes aviser fra ca. 10/4 - 1952 eller deromkring er det vel rart om ikke navnene på de savnede kan stå, ser ut som disse 5 skutene ble meldt savnet 9/4-1952. Adresseavisen og Aftenposten kan sikkert være aktuelle kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Adressa er mulig for meg.Antagelig må jeg vel på mikrofilm på Biblioteket for å få hjelp til å finne ut av dette.Men det er vel mulig å kontakte adressa om dette å. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Agderposten omtaler 17/10/1968 ei bok som heter 'Alarm i Vestisen' av Kjell Nystrøm/Per Øynes. Dette er historien om 'en av Ishavets største tragedier. I dagene 2.-6. april forsvant 5 selfangsskuter...'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Snakket med en person om temaet rundt båtforlis ved Bjørnøya.Det skal vist være ei bok som er skrevet om båter som forliste der.Er det noen som kanskje har vært borti dette. Takk for informasjon Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.