Gå til innhold
Arkivverket

[#78397] samer i släkten


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Hoppas inte denna fråga låter dumHar nu hittat samer bland mina anor och undrar praktiskt hur ni andra gör när ni registrerar i släktprogrammet? Skriver ni in nåt i biografin eller som egen händelse/fakta (t ex beskrivelse)?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Nei, Jørgen; ingen spørsmål er dumme, men svarene kan av og til bli litt dumme, fordi man kanskje ikke alltid ser hvordan dette svaret best skal gis. :)Gratulerer med at du har funnet samer blant dine aner! Det har sannelig jeg også gjort, men jeg ser ikke helt hva som skal bli forskjellen mellom innføringen av samer og 'andre folk'. I mitt tilfelle/mine tilfeller så finnes disse menneskene i vanlige kirkebøker som døpte og konfirmerte, så jeg gjør ingen forskjell slik.Når det gjelder biografi eller hendelser angående disse menneskene så fører jeg inn spesielle ting hvis der er noe å føre inn, ellers ikke. Angående etnisitet kan man jo bemerke same/lapp eller hva man nå finner riktig. Hvis vedkommende er født i Sverige, vil jeg tro at lapp blir riktigst.Vet ikke helt om det var dette du ville ha greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Marianne och tack för inspel!Det var nog just själva 'grejen' att det var en annan etnicitet jag ville få in på nåt sätt.I mitt släktsprogram finns ingen rubrik för etnicitet så jag får nog skriva det i biografin helt enkelt. Jag ville bara få fram på nåt sätt det rör sig om en same så att den som läser mi släktforskning kan föreställa sig personernas liv bättre då de ju levde annorlunda än annat folk med renskötsel, visst nomadliv etc.Detta rör sig om en person på 1700-talet i Sverige och hennes anor bakåt. Tror förresten att det blir riktigare att skriva same även på svenska, visserligen kallades de då för lappar men det tror jag knappast används officiellt idag.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei igjen! Ja, det er alltid spennende å finne noe man kanskje ikke forventer å finne.Da du ikke har noen rubrikk for etnisistet, så går det jo fint an å skrive det på den måten du foreslår.Siden de er fra 1700-tallet vil jeg nok tro at de på den tiden ble kalt lapper. Men, som du skriver, det brukes knapt i dag.I Norge bruktes begrepet finn/finner om samer på den tiden, og der er egne kirkebøker for dem og andre kirkebøker for nordmenn. På et tidspunkt i begynnelsen av 1900-tallet ble ordet 'finn' et skjellsord, så 'same' skulle ertstatte dette. Det tok imidlertid mange decennier før 'finn'-ordet forsvant helt. Egentlig var de nordmenn og svensker de også.Jeg har flere aner fra Sverige og er egentlig bare 1/16 'nordmann' (og knapt nok det).Lykke til i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Du er heldig ! Hadde også likt å funnet slektsgrein til samisk slekt, men har dessverre ikke funnet til nå, det nærmeste var en prest som kunne samisk. Men samer og andre giftet seg vel antagelig lite med hverandre. Hadde vært spennende å funnet noen engang. Det er avbildet endel samer på 1600 tallet s. en Lillienschiold har tegnet.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det finnes ingen dumme spørsmål, men ofte kan svarene være dumme.Generelt fører jeg inn alle opplysninger jeg finnr med alle kilder etc.Hva jeg siden vil skrive ut ogpresentere forandre er mer en redigeringssak. De fleste program kan også legge data slik at de aldri skrives ut hvis en føler at dette er noe du personlig vil ha for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Är också nästan övertygad om att jag kommer finna fler samer bakåt på mormors sida. Mormor (som fortfarande var svarthårig vid 70 år :-) ) såg dels mycket lapplik ut och kom från trakter i Jämtlandsfjällen där det fanns gott om samer så det skulle förvåna mig om jag inte stöter på fler där. Har bara kommit till början av 1800-talet där än men som sagt det borde dyka upp samer längre tillbaka där också :-)De samerna jag hittade nu var på min norska morfars sida och hans svenska anor några generationer bakåt.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Bare en liten kommentar ... samer trenger nødvendigvis ikke å være mørkhårete og ha brune øyne. Det finnes mange blåøyde og lyshårete samer også. :) Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Marianne!Jodå, jag är medveten om att de kan vara blonda också :-) Men just mormor liknade de av den mörka sorten fast hon hade blå ögon. Hon såg rätt och slätt ut som en riktig 'lappkärring' :-)Om du vill kan jag mejla dig en bild så får jag höra om du håller med?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.