Gå til innhold
Arkivverket

[#78413] Iver og Iver på Romkall i Midsund


Gjest Leif Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg har lenge stusset over noen årstall nevnt under gården Romkall i bygdeboka for Midsund i Møre og Romsdal (bd 1, s. 131). Det står at enke Karen Danielsdtr ble gift med Iver Andersen fra Sør-Heggdal, og at de sammen får 7 barn. Problemet er at Iver var født ca. 1722, og det eldste barnet født ca 1735. Yngste datter Karen dør i 1763. Jeg ser nå i skiftet etter henne at moren er nevnt som arving, men ikke Iver Andersen, selv om han er gift med Karen på dette tidspunktet. Alle søsknene bortsett fra yngste bror omtales som fullsøsken, mens broren Iver er halvbror. Det forteller at Karen har vært gift med en annen Iver før hun giftet seg med Iver Andersen. Og 17. okt 1747 finner jeg skifte etter Iver Jonsen Remkalden som er far til Karen og søsknene hennes. Som dermed er problemet med de vanskelige årstallene løst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jaja, da fikk jeg kappet av ei lita slektsgrein...Men får vel forhåpentligvis ei ny ei med Iver Jonson. Du har ikke tilfeldigvis en aning om hvor han kom i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Dette var jo interessante opplysninger. Ser at jeg har satt et spørsmålstegn ved fødselsåret til Iver Andersen i Midsund I. Og dermed ramler også Anders Rasmussen og Rasmus Tommesen med kone Anne Andersdtr Sør-Heggdal ut av anerekka.Jeg forstår det slik at det er Iver Jonsen som da må være far til bl.a. Anne f. ca 1741 gift til Hagset.Så er spørsmålet da hvor denne Iver Jonsen kom fra. Skiftet i 1747 gir vel ikke noe svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Nei, foreløpig har jeg bare opplysningene fra skiftet, og så langt jeg kan se, står det ingenting om hvor han kommer fra. Det er to andre med etternavn Jonsen blant barnas verger, Hans Jonsen Bjørnerem og Lars Wigen fra Vestnes som jeg regner med er Lars Jonsen Viken. Det er også nevnt en Peder Jonsen i skiftet. Her kan det jo være tale om søsken, men det hjelper meg foreløpig ikke videre. Lars Viken blir nok omtalt i bygdebok for Skorgen som kommer før jul etter det jeg har sett.Og det er helt rett at Anne er blant barna som har Iver Jonsen som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Skiftet etter Iver Jonson var 17. oktober 1747, folio 473b i skifteprotokoll for Romsdal 1740-1751 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24616/491 Lagverge for enka Karen Danielsdotter ble Kolben Larsson Hagset, og formyndere for barna ble:Daniel - Lars Wigen i Vestnes otting.Tosten - Hans AxelvoldInger - Hans Jonson BjørneremEli - Tron JulbønAnna - Nils RestadKaren - Knut SundsbønEtter loven skulle nærmeste slekt ta formynderskapet. Det bør finnes slekt på både fars- og morssida blant formynderne. Kan vi finne ut hvordan?Som Leif Erik skriver var Lars Wigen Jonson. Han og Hans Jonson Bjørnerem kan ha vært brødre til Iver Jonson. Av de andre kjenner jeg bare til Tron Tronson Julbøn. Mora hans var fra Heggdal, og forbindelsen kan gå den veien. Tron var gift med ei Beret Knutsdotter med opphav jeg ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Da var jeg 'heldigere' siden jeg har Iver Iversen, f 1750, som ane og slapp å kappe. Det må da være Karen Danielsdatters tredje ekteskap med Iver Andersen. 1. med Hanibald Nilsen (f Eik i Vatne), han er vel ikke nevnt etter 1730, 2. med Iver Jonsen (gift mellom ca 1730 og ca 1734) siden de har barn fra ca 1735, og 3. med Iver Andersen ca 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hans (Jørgensen) Axelvoll , sønn av Jørgen Jørgensen Akselvoll, var gift med Ingeborg Danielsdatter, Karens søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nils (Asbjørnsen) Ræstad, 1722-1786, sønn av Asbjørn Torfindsen Ræstad og Berit Ellefsdatter d ca 1733 i hans andre ekteskap. Første kone ukjent, 3. kone Marit Knutsdatter, d 1744 enke etter Knut Olsen.Nils, f 1722, g 1 med Marit Knutsdatter, død ca 1765, datter av Knud Madsen og Jertrud Isaksdatter Eiskrem (se bygdebok Aukra IV s 148).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Knut (Knutsen) Sundsbø (Klokker-Knut), ca 1721-ca 1774, g med Karen Torsteinsdatter, ca 1720-1787. Ingen foreldre nevnt i Misund I s 109.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hans Jonsen er jo nevnt i Midsund II på Bjørnerem. Dessverre heller ikke noe her om hans opphav. Gift med Marit Larsdtr. tidligere bruker på Bjørnerem. Her er det skifte i 1772, og kanskje navn på barna: Eli, Inger og Marit og deres formyndere kan gi noen spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ble en feil i innlegg ovenfor. Hans Jonson dør ca 1756. Det er kona som dør 1772.I følge register skal skifte stå på side 118 eller 448? i skifteprotokoll, men finner ikke noe der. Det siste stemmer med årstall ellers i skifteprotokoll Romsdal 3A 08.Skifte etter kona i 1772 har vi her http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24618/637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg har kikka litt etter om jeg kunne finne de evt. brødrene Lars, Iver og Hans Jonssønner i ungdomsrullen i sjørullen i 1704, men der var det ingen treff på dem.I et skifte i 1741 på garden Ås i Vestnes sogn fant jeg derimot noe interessant. Det begynner helt nederst på folio 82b og fortsetter på neste side i skifteprotokoll 1740-1751 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24616/99 Skiftet var etter Jon Knutson Ås, og han hadde sønnene Hans, Iver, Ole, Lars og Knut. Og døtrene Anna, Gjertrud, Ingeborg den eldre og den yngre. Av sønnene var det bare Knut som trengte formynder, og det ble broren Iver.Her har vi Iver, Hans og Lars. Dessverre står det ikke gardsnavn på barna. Jeg er ikke kjent med bygdebøker i dette området, men kjenner noen til disse tre og hvor de havnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Den informasjonen har jeg fra bygdeboka for Tresfjord, der det står at Anne Ellingsdtr fra Kirke-Sylte gifter seg med Lars Jonsen Stenødegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

...og det baserer seg på hva som står i kirkeboka i forbindelse med trolovelsen i 1738, Lenke. Men det trenger jo ikke bety at det var der han kom fra opprinnelig. Det finnes noen Jonssønner og Jonsdøtre som er faddere for Lars Jonsens barn. Av dem har jeg nok tenkt at i alle fall Gullich Jonsen Stenødegård har vært en bror av Lars, og kanskje Sigri Jonsdtr Stenødegård en søster, men det trenger jo ikke være tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ja ser vi på oppkalling til de tre Jonssønner nevnt i skiftet på Romkall, så er det jo nærliggende å tro at om de er brødre så burde mora hete Inger.Men skifte etter Iver Jonsson Aas 1753 svekker da teorien om Jon Knutsen Aas som felles far. Men Iver Aas kan jo være en annen med samme opphav, f.eks. søskenbarn?Garden Aas (Åsbygda) ligger et par km til høyre for rundkjøringa når du kommer med ferge fra Molde. Det er ikke bygdebok for dette området av Vestnes, og dessverre helt uvist når en slik eventuellt vil komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Vi kan nok glemme Ås. Det var jordegods i det skiftet i 1741, og det er det ikke på Romkall i 1747. Det står heller ikke nevnt noe i panteregistret om kjøp/salg av parter i Ås 1741-1747. Og når det var skifte etter Iver Jonson Ås i 1753, så utelukker det hele den teorien.Jeg synes skiftet i 1719 er mer lovende! Jeg ser ikke at det står gardsnavn i dette skiftet, men i registret [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24615/4>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24615/4 har de kalt henne for Inger Larsdtr. Vestnæs.Jon Iverson, enkemannen til Inger Larsdotter i 1719, må da stå i manntallet i 1701. Med fem barn i 1719 kan han ikke ha vært ikke helt ung heller. På sida til Aarønes, Moldeglimt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Da Lars Jonsen Wigen døde 24. januar 1769, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16043&idx_id=16043&uid=ny&idx_side=-32>Lenke (øverste avsnitt på venstre side), sies det at han var 61 år gammel. Han er altså født ca 1707 eller 1708, om alderen stemmer. Det er da godt mulig foreldrene ikke er gift ennå i 1701. Det er skifte etter ham 25. jan 1770,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Når jeg ser på formynderne til barna til Lars Jonson Wigen (skrives det Vika i dag?) så var alle sammen fra Tresfjorden og alle var fra nabogarder; Brastad, Daugstad, Kristisetra, Kjelbotnen. Disse gardsnavnene går også igjen blant fadrene til barna til Lars. Det var noen Jonson/Jonsdotter blant disse fadrene, som Leif Erik skriver.I skiftet etter Hans Jonson Bjørnarem i 1756 var det ingen barnepenger. Det må vel bety at Inger Iversdotter allerede hadde fått avkall på sin del? Det kan stå i tingboka, og hvis vi er heldige, står det hvilken slektsforbindelse det var mellom dem.Kjennes slektsskapet til formynderne til barna til Hans: Anders Andersson Bløfeta, Erik Larsson Bjørnarem og Ingebrigt Pålson Bjørnarem? Kan en av disse være fra Hans Jonsons side?Avkallet som Daniel Iverson har fått fra Lars Jonson Vika hadde også vært kjekt å finne. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Erik Larson Bjørnerem er av slekta til kone Marit Larsdtr Bjørnerem. Søster til Ingebrigt Paulsen var gift med Erik Larson. Men vi merker oss at Anders Anderson Bløfeten (nabogard til Bjørnerem) var fra Sør-Heggdal og bror til Iver Andersen 3. mann til Karen Danielsdtr Remkall. Dette i følge Misundbøkerne.Wigen skrives Viken også i dag. Men gardsnavnet ser ut til å være på vei ut. I dag er Skorgen fellesnavn på området. Kan lett forveksles med Vike på andre side av fjorden. Grensa mellom Vestnes og Tresfjord kommune/sokn gikk mellom Brastad og Viken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Det kan også bemerkes at fra 1763 var Tosten Ivarsson myndling av Anders Jonsson, også av ukjent opphav, gift til Bendset ca. 1748.Ad (5): På det aktuelle tidspunkt var Trond Trondsson på Julbø gift 2. gang, med Anne Pedersdotter, f. ca. 1713, av ukjent opphav (Aukra IV, s. 215). Deres datter Guri ble senere gift med Ivar Ivarsson, f. 1750, sønnen til Ivar Andersson og Kari Danielsdotter på Rongkall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Til dere som kan dette området: Hvordan var forbindelsen mellom Otterøya og Vestnes? Det var både forskjellig prestegjeld og forskjellig otting.Hvis de fire Jonson'er (Iver, Hans, Lars og Anders) var brødre, bodde tre av dem på Otterøya og en i Vestnes. Er det da naturlig at opphavet deres var i Vestnes? Eller finnes det mange eksempler på at det var stor utveksling av folk mellom Otterøya og Vestnes? Jeg spør, fordi jeg ikke vet.Hvis opphavet var på Otterøya, kan det se ut til at Lars Jonson Viken ødelegger dette. Leif Erik (15, 16) skriver at da Lars ble gift, ble han kalt Stenødegård. Slik jeg henviste til i (20) var det en bruker Jon på Steinøygarden i 1701. Jeg fant ham igjen i militærrullene i 1703 Lenke Nr. 173 Joen Steenerøgaard, 35 år, soldat siden 1689 og 'gbg' som betyr at han var gift og bruger gaard. Synd at Jon heller ikke står med farsnavn i miliærrullen. I 1701-manntallet står han uten sønner, og har han fått noen, har de kommet til seinere. Det passer i alderen til disse fire. Men kanskje bare såvidt for Iver Jonson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.