Gå til innhold
Arkivverket

[#78416] Tydehjelp - Åmot


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Trenger hjelp til å tyde gårdsnavnet etter Haagen Olsen. LenkeFor meg kan det se ut som om det står Ohrseth. (Nr. 2, venstre side) Om det er riktig, er det det samme som Aaset i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg leser det akkurat som du, men bak farens navn står det Eye, så han bodde på en husmannsplass. Om det er Åset har jeg ikke klart å finne ut. Jeg finner de ikke i Åmot bygdebok og jeg finner heller ikke skrivemåten der eller hos Rygh. Uttalemessig passer Åset bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det står vel at han er 30 år, og det skulle tilsi at han var født i 1799. Har funnet to personer som er døpt i Åmot da: Haagen Olsen Moen, døpt 23.06. 1799, og Haagen Olsen Nedre Bolstad, døpt 06.10. 1799. Johanne Haldorsdatter som han gifter seg med er vel kanskje fra en plass under Berger i Øvre Rendalen ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Thorbjørn. Du har nok sett på feil person. Det står at Haagen Olsen er 55 år og det stemmer med alle andre opplysninger jeg har om ham. Men takk ialle fall.Til Sverre. Siden du har tilgang til Åmot bygdebok håper jeg du kan ta en titt under Glomstad og se om det finnes noen opplysninger der. Jeg leter etter hans foreldre. Haagen Olsen var på denne gården da han ble konfirmert og da han giftet seg første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Det ser ut som vielsen er i Rendalen (Øvre Rendal) og bygdeboka for Åmot dekker i Øvre Rendalen. Heller ikke kirkebøkene for Åmot.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, det står Ohrseth, men jeg har aldri sett stedsnavnet Orset/Ohrseth i Åmot. Jeg har heller ikke sett at gårdsnavnet Åset er blitt skrevet på denne måten.Jeg finner dette ekteparet omtalt i ''Ytre Rendal - gard og ætt'' på s.677 under plassen Trebekkdal, opprinnelig en husmannsplass under Olastu Hornset, senere under Barstad. Ifølge bygdeboken var snekkeren Ole Haagensen Akre den første brukeren her - ''han er ikke født i Ytre Rendal, men er mest sannsynlig fra Åmot''. Ole var født ca. 1749 og døde i 1813. Han ble gift 1784 med Mali Tollefsdatter Gammelsveen under Utstu Akre (1750-1829).Etterat Ole og Malis første sønn Haagen døde tre år gammel i 1788, fikk paret samme år enda en sønn som fikk navnet Haagen. Ifølge bygdeboken ble denne Haagen Olsen gift første gang 1823 med enken Helene Olsdatter Lomnes(?) (1777-1826) og deretter i 1828 som enkemann med Dordi Tollefsdatter fra Brennodden under Søstu Kvernes. Haagen Olsen skal visstnok ha bodd på Trebekkdal en tid, ''men bodde også andre steder i bygda''.Haagen Olsen døde i 1836, og hans enke Dordi døde i 1839.Her er dåpen til den nevnte Haagen Olsen i Ytre Rendal - se den nest nederste innførselen på s.197 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9190&idx_id=9190&uid=ny&idx_side=-41>Lenke (Hedmark fylke, Rendal, Ministerialbok nr. 2 (1788-1814), Fødte og døpte 1788, side 196-197).Her er ekteskapsinngåelsen mellom Haagen Olsen (Lomnes) og enken Helene Olsdatter Lomnes i 1823 - se det nest nederste paret på s.388 her - Lenke (Rendal, Ministerialbok nr. 3 (1815-1829), Ekteviede 1815-1829, side 388-389).Her er begravelsen til den nevnte Helene Olsdatter (som skal ha vært Haagen Olsens første kone) - se nr.10 på s.215 her Lenke (samme kirkebok, Døde og begravede 1815-1829, side 214-215).Her er begravelsen til tjenestedreng Haagen Olsen på Lomnes (50 år gammel) - se nr.18 her Lenke (Rendal, Ministerialbok nr. 4 (1829-1852), Døde og begravede 1836, side 266), og her er begravelsen til det som bygdeboken hevder er hans enke Dordi Tollefsdatter (59 år gammel) på Kværnes - se den nederste innførselen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Tore. Beklager at jeg ikke har svart før nå, men jeg har vært bortreist en stund. Ditt innlegg må jeg få komme tilbake til etter at jeg har fått sudert det nærmere. Jeg har selv funnet delvis en annen løsning.MVH bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

Til Bengt E. VesthagenI innlegg 8 skriver du at du selv har funnet ''delvis en annen løsning'', og at du må få komme tilbake til mitt innlegg. Har du fått studert dette nærmere nå slik at du nå kan fortelle hva du er kommet frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore S. Falch

Til Bengt E. Vesthagen:Jeg er fremdeles interessert i hvilken annen løsning du er kommet frem til og ber om at du opplyser de andre bidragsyterne i denne tråden om den slik du bebudet i innlegg 8 for én og en halv måned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Joda, jeg skal komme med de opplysningene jeg sitter på, men det vil ennå ta noe tid, da jeg denne sommeren er svært opptatt med forskjellige gjøremål. Har ikke tid til ferie en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Joda, jeg skal komme med de opplysningene jeg sitter på. Ber om forståelse for at det fremdeles vil ta noe tid, da jeg er svært opptatt med andre gjøremål denne sommeren. Har ikke tid til ferie engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bengt E. Vesthagen

Beklager så mye, men denne hadde jeg glemt. Her er det jeg har kommet fram til:Haagen Olsen, døpt 19.3. 1775 i Åmot. Fødested ikke oppgitt i kirkeboka. Han ble født utenfor ekteskap, men foreldrene ble senere gift. Faren: Ole Haagensen, f. ca. 1739, begravet april 1792 i Åmot. Moren: Jørun Olsdatter, f. ca. 1752. Paret fikk også en datter Ingebor, f. ca. 1788. Jørun fikk etter at hun ble enke sønnen Ole utenfor ekteskap med Ingebret Tollefsen. Hun lever i 1801 på gården Hoelset i Åmot sammen med barna. Haagen ble konfirmert i 1792. Da var han bosatt på Glomstad. Samme sted som er oppgitt ved vielsen til Kari Jensdatter Berger. De giftet seg 3.11. 1805 i Åmot. Kari døde 19.1. 1822 på Fleenøien i Rendalen. Haagen giftet seg opp igjen 26.12. 1828 i Rendalen med Daardi Tollefsdatter, f. ca. 1779 på Qvernes i Rendalen. Hun dør på Qvernes 7.12. 1839. Haagen dør 27.8. 1852 på Nabben.Haagen og Kari fikk følgende barn: Ole Haagensen, f. Hoelset, Åmot. Døpt 12.1. 1806. Jens Haagensen, f. 2.6. 1809, Androgs-eie, Rendalen. Arne Haagensen, f. 19.4. 1813, Agre (Fleenøien), Rendalen. Gjøran Haagensdatter, f. 11.10. 1815, Fleenøien, Rendalen. Tvilling. Kjerstie Haagensdatter, f. 11.10. 1815, Fleenøien, Rendalen. Tvilling.Haagen fikk ingen barn med sin andre kone. Da han giftet seg med henne var han bosatt på Agre (Fleenøien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for det! Etter et raskt gjennomsyn ser dette svært så tilforlatelig ut - alltid greit å få korrigert gale bygdebokopplysninger!Og samtidig får vi vel forklart Orset/Ohrseth-navnet; her har presten hørt feil og tolket Holset som Orset - det er jo bare h'en som skiller i uttalen av de to navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.