Gå til innhold
Arkivverket

[#78418] Trenger hjelp til tyding av tekst


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Kan noen hjelpe meg å tyde tekst i kirkebok på side 393 nr. 3 fra toppen Lenke : Dato for dåpen (tror det er dåpsdato og ikke fødselsdato?). Hva som står etter mors navn. Hva som står under barnets navn.Tusen takk! mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det må være dåpsdatoen som står i første rubrikk. 'Nede paa Gaden' står det under morens navn, og 'Søelegd' under barnets navn. 'Søelegd' betyr at det var til sjøinnrulleringen dåpen ble meldt. Alternativt kunne det stått 'Landlegd'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg stusser litt på dåpsdatoen. De to over er 23.oktober, på 'min' leser jeg det som 3. oktober? Leser jeg det rett? mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Har funnet konfirmasjons hans. Nr. 18 nederst på side 490: LenkeUnder fars navn står det noe med musik... Kan noen tyde hele ordet? Ole Frederiksen ble forøvrig komponist, statsmusikant og organist i Bragernes kirke. Jeg leter også etter når han døde. Han levde i 1865-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(6) Musicant J Bragernes. 'J'en' virker litt spesiell, men det må vel stå det og ikke 'ij'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg trur der står 'Musicant p: Bragernes', der 'p:' er avstytting for 'paa'. J Bragernes ville jo vere meiningslaust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Har nå funnet når han døde - nr. 77 LenkeKan noen tyde dødsårsak og hva som står i kolonnen foreldre? Hører de til raden for Ole Frederichsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dødsårsak: 'Organisk Leversygdom'Foreldre er naturligvis ikke nevnt, siden han var 66 år gammel da han døde!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk for hjelpen alle sammen!Else B.Rustad: jeg mente også at det var rart at det sto navn i kolonnen for foreldenavn på samme linje som 'min' Ole var ført. Men da hører det som står der antakeligvis til personen under.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.