Gå til innhold
Arkivverket

[#78425] Kan noen hjelpe meg med skriften på en vielse i Asker 1821


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Gratulerer med dagen!Håper noen kan hjelpe meg litt med det som står etter navnene på brudeparet Peder Tostensen og Oline Larsdatter.Jeg skulle gjerne visst navnet på forloverne også. Asker, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1824), Ekteviede 1821, side 202, nr. 29 Permanent sidelenke: LenkeIfølge Familysearch skal denne Peder Tostensen være født 1781, men jeg har ikke klart å finn ham hverken døpt eller konfirmert i Asker. Dette ble litt for vrien skrift for meg :-(Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dessverre så står det ikke alder på paret: u. Peder Tostensen Haug ...aar og p. Oline Larsdt. Kirkerud ...aar ble viet 1/7 1821 Asker krk. Forlovere var Peder Kirkerud og Peder Tanum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser brudeparet som 'Peder Torstensen Haug' og 'Oline Larsd. Kirkerud'. Det står dessverre ingen alder på noen av dem.Forloverne: 'Peder Kirkerud' og 'Peder Tanum'.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Gårdene Kirkerud, Haug og Tanum lå i vestre Bærum. Det er så at Tanum og Haslum i Bærum var annekskirker under hovedkirken som lå i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hjertelig tusen takk skal dere ha :o)jeg hadde ikke sjans til å se dette. Jeg har prøvd å forstørre og holdt på, men nå fikk jeg heldigvis den hjelpen jeg trengte.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror nok dette er Oline i 1865 Lenke, og som du ser så var hun fra Lier. Det ser ut til at begge var innflyttere til Asker/Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det kan nok sikkert stemme det Berit :o)Jeg holder fortsatt på med anene til min svigerdatter og har nå havnet i Asker, Bærum. De hadde bl.a. sønnen Tollef Pedersen, som ble født på gården Østenstad 8.desember 1822. Han ble døpt i Asker 22.desember 1822 iflg. Familysearch, men jeg har ikke funnet det heller enda.Han giftet seg i Aker kirke 8.april 1850 med Marthe Marie Andersdatter f. 14.desember 1820 Grorud,Aker, døpt i Aker kirke 18.februar 1821.I folketellingen 1865 bor de på gården Gaustad Asyl, Vestre Aker.Dette er også min svigerdatters forfedre.Jeg er veldig glad for hjelpen:-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg finner heller ikke Peder som død i Asker. Ikke kona Oline heller.Jeg setter stor pris på hjelpen jeg får :-)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Oi, så flott Berit :o)Jeg skulle ønske det gikk an å skaffe seg nye øyne. Jeg har lett og lett, så dette ble jeg veldig glad for.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Oline bodde i 1865 hos svigersønnen og datteren Johanne på Løvhaugen, se (6). I 1875 finner jeg henne ikke, og da går jeg ut fra at hun døde et sted mellom 1865 og 1875. Den eneste jeg har funnet i Asker i databasen er Lenke Alderen hennes stemmer ikke med 1865, men hverken 1865 eller dødsfallet behøver nødvendigvis har riktig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk enda en gang for innspill Berit :o)Ifølge Familysearch er Oline Larsdatter f. 1792 i Asker. Ifølge tellingen 1865 er hun oppgitt å være 78 år (f.ca 1787) i Lier. Og den Oline Larsdatter som du finner død på Gudimeie 1869 oppgis å være 72 år (f. ca 1797).Nei, det er ikke lett å vite når Oline ble født. Så synd det ikke er noen alder ved vielsen.Jeg har oppført 4 barn på Oline og Peder. Vet ikke om de hadde fler. Disse er: * 1.) Tollef Pedersen f. 1822 g.m. Marthe Marie Andersdatter, 2.) Maren Pedersdatter f. 1825, 3.) Johanne Pedersdatter f. 1832 g.m. Ole Jørgensen, 4.) Lars Pedersen f. 1838Med tanke på sønnen Lars f. 1838, er det vel mer tenkelig aldersmessig at hun var f. 1792 eller 1797?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg finner en Oline Larsdatter 9 år, i tellingen 1801 på gården Biørnegaard i Asker, som kan passe (f. ca 1792): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f18010220&gardpostnr=109&personpostnr=2269&merk=2269#ovre>LenkeI Lier er det en Oline Larsdtr. 6 år på gården Bakkemehren Hovedgaard (f. ca 1795): LenkePå Tranby i Lier er det på gården Heya Hovedgaard ei Oline Larsdtr. på 3 år (f. ca 1798):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Rigmor! Jeg vil bare nevne for deg at gårdene Tanum, Bjørmegård, Haug og Kirkerud ligger nært hverandre og har vel en gang nærmest vært naboeiendommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Alvin og god morgen :o)Jeg er ikke kjent i Asker, så det er fint med sånne opplysninger. Den Oline Larsdatter 9 år, som ved tellingen 1801 befinner seg på gården Biørnegaard/Bjørnegård, er vel kanskje en av de beste kandidatene da?Men, det stemmer jo ikke med opplyningene ved tellingen 1865, hvor hun befinner seg på gården Løvenstad, Østenstad, Asker hos sin svigersønn Ole Jørgensen og datteren Johanne Pedersdatter.I 1865 oppgis Oline å være 78 år og født i Lier! Nei, dette blir jeg visst ikke klok på :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden Olines siste barn ble født i 1838 antar jeg at hun var ca. 40-42 år, og da kommer jeg til fødsel ca. 1796-98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, det kan vel være noe i det Berit :o)46 år er vel kanskje litt i drøyeste laget for å få sitt siste barn?Det ble en liten 'nøtt' dette og jeg har støtt på flere ting i min leting etter min svigerdatters aner, som jeg nok kanskje må ha litt hjelp til å komme videre med, men får vel ta litt om gangen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.